توافق تجاری با آمریکا را به تعویق بیاندازید

شیوع کرونا تقاضا در بازار چین را برای اقلام آمریکایی کاهش داده است و پکن باید واردات را بر اساس توافق با آن کشور به تاخیر بیندازد.

روزنامه هنگ کنگی ساوث چاینا مورنینگ پست می نویسد که اقتصاددانان دولتی می گویند که شیوع کرونا تقاضا در بازار چین را برای اقلام آمریکایی کاهش داده است و پکن باید واردات را بر اساس توافق با آن کشور به تاخیر بیندازد.

آنها افزوده اند که تجارت در بسیاری از بخش های کشور خوابیده است و تدارکات و پشتیبانی نیز روند حرکتی حلزونی دارد و در این شرایط بازار کشش خریدهای بزرگ ندارد.

چین با آمریکا در ماه ژانویه به توافق رسید که برای مدت ۲ سال نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از جمله حدود ۴۰ میلیارد دلار فراورده های کشاورزی خریداری کند.

شو چی یوان از محققان یک گروه بزرگ اقتصادی در چین گفت که دولت باید با آمریکا در این باره وارد رایزنی شود و درخواست تعویق این توافق را ارایه کند.

وی افزود که اجماع نظر گسترده ای میان چرخه های تجاری داخلی و بین المللی وجود دارد مبنی بر اینکه کرونا اقتصاد چین را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

شو که از اعضای برجسته آکادمی علوم اجتماعی چین است، گفت : باید با آمریکا وارد مذاکره شد و درخواست کرد که این خریدها به زمان مناسب دیگری موکول شود.  

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که کرونا دستکم در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی رشد اقتصادی چین را از مدار پایداری و پویایی خارج می کند.

پکن در تلاش است تا فعالیت های اقتصادی را در خارج از استان هوبی کانون شیوع بیماری در مرکز این کشور از سربگیرد اما همزمان نگران شیوع دوباره این ویروس است.

براوردها حاکی است که بیشتر کارخانه ها با ظرفیت کامل فعال نشده اند و اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای می گوید که ۸۰ درصد از کارخانه های آمریکایی قادر به راه اندازی خطوط تولید نیستند.

شو تاکید کرد که خریدهای بزرگی نظیر خرید هواپیما و ماشین آلات و بسیاری از تجهیزات دیگر از آمریکا باید به تاخیر بیفتد.

بر اساس یکی از بندهای توافق تجاری چین و آمریکا، اگر مورد غیرمنتظره ای که مقصر آن دو طرف نباشند و یا بلایای طبیعی رخ دهد که باعث بروز مشکل در اجرای مفاد توافق شود، دو طرف باید درخصوص شرایط جدید رایزنی کنند.

شو به روزنامه هنگ کنگی گفت که از سرگیری مذاکرات کار ساده ای نیست اما بهتر است چین ابتدا موضوع را روی میز گفت و گوها قرار دهد.

منبع: ایرنا

 

کد خبر 32414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =