تفاهم با وزارت خارجه برای همکاری سفرا با رایزنان/ اعزام رایزن به  «هند و روسیه»/  ایجاد دفتر تجاری در خارج از کشور

رئیس کل سازمان توسعه با اعلام اینکه توافقاتی بین سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای همکاری سفرا با رایزنان بازرگانی ازاعزام  رایزن در آینده ای نزدیک به «روسیه و هند» خبر داد وگفت:علاوه براینها در حال طراحی شکلی از دفتر تجاری در خارج از کشور هستیم که اگر در یک کشوری نتوانستیم رایزن بازرگانی بفرستیم، آن دفتر بتواند با همکاری اتاق بازرگانی، کار را به جای رایزن بازرگانی پیش ببرد.

به گزارش اگزیم نیوز، حمید زادبوم معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت درخصوص عدم همکاری مناسب سفارت خانه ها با بازرگانان ایرانی به «اگزیم نیوز» گفت: وزارت امور خارجه با توجه به رویکرد اقتصادی که در حال اعمال بر سفارتخانه ها و سفرا است، توافقاتی بین سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه به سرعت در حال شکل گیری است. 

به گفته او، معاونت اقتصادی در این راستا دستورالعملی را در جهت توسعه تجارت و برنامه های آن ابلاغ می کند. البته پیش از این دستورالعمل هایی در این زمینه وجود داشت، اما دستوالعمل اختصاصی تری ابلاغ خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت درادامه افزود:‌ از سوی دیگر،  ما با وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و شرکت های بزرگ وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برنامه ریزی طرحی برای حضور قوی تر از سابق در بازارهای هدف هستیم که نیازمند برنامه است و در این خصوص جلساتی نیز برگزار شده و تا حدودی  شاهد پیشرفت کارها  هستیم. 

زادبوم ابراز امیدواری کرد که  در اسفندماه جاری بتوان جزییات بیشتری را از این برنامه منعکس کرد. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت، در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد:  خوشبختانه در حال حاضر با توجه به راهبری وزیر امور خارجه و معاونت دیپلماسی کمیسیون اقتصادی امکانی در همه سفارتخانه های ما  فراهم شد تا در جایی که صادرکنندگان و وارد کنندگان ایرانی با مشکلاتی مواجه می شوند، به آنها رسیدگی شود. 

او افزود: معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد که هر وارد کننده یا صادرکننده ای در سفارتخانه ها با هر مشکلی مواجه شد می تواند به طور مستقیم مشکل را به معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه اطلاع دهد تا پیگیری و مرتفع شود. اما خوشبختانه در حال حاضر سفرا و کارشناسان وزارت امور خارجه در خارج از کشور همکاری های خوبی را با ما دارند.

زادبوم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تعداد رایزنان بازرگانی نیز در حال افزایش است، بیان کرد:  پیش از این رایزن به «بصره» اعزام شد و در آینده ای نزدیک به «روسیه و هند» نیز رایزن اعزام خواهیم کرد. علاوه بر این با همکاری وزارت امور خارجه  و اتاق ها بازرگانی، در حال طراحی شکلی از دفتر تجاری در خارج از کشور هستیم که اگر در یک کشوری نتوانستیم رایزن بازرگانی بفرستیم، آن دفتر بتواند با همکاری اتاق بازرگانی، کار را به جای رایزن بازرگانی پیش ببرد. 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین با بیان اینکه  در حال حاضر حدود  15 تا 20 رایزن بازرگانی داریم که ماموریت آنها تمام شده است، گفت: این رایزن ها  در سازمان توسعه تجارت  مستقر هستند تا اگر فعال اقتصادی یا فردی سوال وبحثی دارد، بتواند از این طریق پیگیری کند. او عنوان کرد: به طور نمونه عرض می کنم رایزنی که از کشور هند برگشته در سازمان توسعه تجارت حضور دارد تا اطلاعات مورد نیاز صادرکنندگان را در اختیار آنها قرار دهد. 

او در ادامه افزود: علاوه بر این،  20 میز کشوری نیز با حضور رایزنان سابق بازرگانی وجود دارد که همه می توانند از خدماتشان استفاده کنند.

کد خبر 32426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =