مطالعه بازار پیش از تولید ضروری است

محمود بازاری معتقد است مطالعات بازار و تحقیقات بازار قبل از صادرات و حتی قبل تولید هر کالایی لازم و ضروری است.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در سازمان توسعه تجارت، در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: تفاوت سلیقه های مصرفی در میان جوامع مختلف امری طبیعی است، به طور مثال سلیقه مصرف کنندگان ایران در نوع و محتوای کالاهای صادراتی به ایران تاثیرگذار است. 

محمود بازاری گفت: طبیعتا برای بازرگانان یا تولیدکنندگان ایرانی که وارد بازارهای خارجی می شوند اولین موضوع مهم باید همین مبحث نوع سلیقه مصرف کننده آن کشور باشد و این موضوع تفاوت سلیقه های مصرف کنندگان محدود به محصولات غذایی نیست بلکه در اکثر محصولات ما با تفاوت ذائقه و خواسته مشتریان در بازارهای مختلف روبرو هستیم.

وی افزود: در برخی موارد تولیدکنندگان و بازرگانان پیشتاز با نفوذ در بازارهای خارجی می توانند سلیقه و ذائقه مصرف کنندگان را مطابق با خواسته های خودشان تغییر دهند.

بازاری در ادامه عنوان کرد: در برخی مواقع تولیدکنندگان ایرانی استنباط شان این است که هر محصولی را که تولید می کنند یا بازار داخلی مصرف می کند پس باید بازارهای خارجی هم آنرا مصرف کنند. البته این موضوع منحصر به ایران نیست و شاید در تمام کشورهای جهان این قضیه مصداق داشته باشد. 

وی با اشاره به اهمیت تحقیقات بازار در صادرات، گفت: کشورهایی که سابقه زیادی در فعالیت های صادراتی دارند و تجربه کرده اند که سلایق و خواسته های بازارهای مختلف در جهان با یکدیگر متفاوت است در نتیجه این شرکت های بازاریابی و بحث تحقیقات بازار را جدی می گیرند.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، اظهار داشت: تفاوت سلیقه و ذائقه مصرف کنندگان صرفا در بحث محتوای محصول خلاصه نمی شود و موضوع بسیار گسترده ای است، بطور مثال بسته بندی، رنگ، اندازه و  تفاوت های زبانی و فرهنگی و.. را نیز شامل می شود.

 بازاری با اشاره به اهمیت بسته بندی در صادرات، گفت: جذابیت های بسته بندی یکی از مهم ترین مسائل مربوط به بازاریابی صادراتی می باشد بطور مثال ما محصولی را با علایم و تصاویر خاصی در داخل کشور به خوبی می فروشیم ولی شاید در بازارهای خارجی به دلیل تفاوت های فرهنگی این محصولی توفیقی برای جذب مشتری نداشته باشد.

وی گفت: در بخش مواد غذایی هم ترکیبات و محتویات کالا حائز اهمیت است هم نوع بسته بندی، به همین خاطر است که مطالعات بازار و تحقیقات بازار قبل از صادرات و حتی قبل تولید هر کالایی لازم و ضروری است.

 آرش پورسردار

 

کد خبر 32459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =