واردات ۱۵ میلیارد دلاری ۲۵ قلم کالای اساسی

آمارهای گمرک نشان می دهد، که از ابتدای سال جاری تا هجدهم اسفندماه، واردات ۲۵ قلم کالای اساسی به ۱۴ میلیارد و۹۹۲ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۲ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار بوده، رشد را تجربه کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سید روح الله لطیفی، آمار واردات کالاهای اساسی در سال ۹۸ را اعلام کرد.  جزئیات آمار اعلامی از سوی او، نشان می دهد، که واردات  ۲۵ قلم کالای اساسی از ابتدای سال ۹۸ تا ۱۸ اسفند ماه، به ۱۴ میلیارد و۹۹۲ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۲ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار بوده، رشد را تجربه کرده است. 

 سخنگوی گمرک در گفت و گو با «اگزیم نیوز»، واردات این اقلام به لحاظ وزنی رشد  ۲۲ رشدی را در بازه زمانی یاد شده، داشته اند. به طوریکه حجم واردات ۲۵ قلم کالای اساسی از ابتدای سال ۹۸ تا هجدهم اسفندماه، ۲۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تن بوده، که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ میلیون و۷۳۰ هزارتن گزارش شده است. همچنین آمارها گویای این است که واردات اقلام اساسی دراین بازه زمانی از نظر ارزشی رشد ۱۸.۵ درصدی را تجربه کرده اند.

اما کدام کالاها در این بازه زمانی در سبد وارداتی ایران جای گرفته اند؟ براساس داده های ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک، اقلام اساسی وارداتی شامل «واردات تجهیزات وملزومات پزشکی، ذرت، برنج، انواع دانه های روغنی، روغن های خوراکی مایع، جامدو خام، جو، گنداله سویا، گوشت قرمز سرد، گوشت گرم، ماشین آلات تولیدکننده ،کالاهای واسطه ای، چای خشک، حبوبات، کره با بسته بندی بیش از ۵۰۰ گرم، کاغذ چاپ تحریر، انواع بذر، شکرخام، سموم تکنیکال شیمیایی، داروهای دامی ضروری، کاغذ رزونامه، تخم مرغ، گندم و گوشت مرغ»  است.

البته آمارها نشان می‌دهد، ارزش کل تجارت خارجی کشور در 11 ماه متتهی به بهمن ماه امسال 78 میلیارد دلار بوده ، که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ( به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن و به ارزش حدودی ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن و کاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، به ارقام ۳۲ میلیون تن و حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده که به گفته سخنگوی گمرک ایران، از این مقدار ۶۵ درصد آن کالاهای اساسی بوده است.

مقاصد عمده صادراتی و وارداتی کشور؟

همچنین براساس آمار گمرک،  تا پایان بهمن ماه ۹۸، بیشترین میزان صدور  کالا به مقصد «چین» با رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار و سهم ۲۳ درصدی از کل ارزش صادرات بوده است. مطابق آمارها، «عراق»  با  ۸ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار و سهم ۲۲.۰۴ درصد در جایگاه دوم و «ترکیه» با  ۴میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار و سهم ۱۲.۸۵ درصد در جایگاه سوم مقاصد صادراتی ایران قرار دارد. همچنین براساس آمارها، «امارات متحده عربی» با ۴ میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۵۶ درصد و کشور «افغانستان » با  ۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار و سهم ۵.۵۵ درصد از کل ارزش  دیگر مقاصد عمده صادراتی ایران به شمار می روند.

اما تا پایان بهمن ماه ۹۸ ایران از کدام کشورها اقدام به واردات کرده است؟ براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک، در این بازه زمانی، ایران رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار کالا از کشور چنین وارد کرده است تا این کشور همچنان نخستین شریک تجاری ایران باقی بماند.  همچنین کشورهای «امارات متحده عربی» با رقم ۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار و سهم ۱۹.۸۹ درصدی، ترکیه با۴ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و سهم ۱۱.۶۶ درصد، هند با  ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار و سهم ۸.۵۸ درصدی و همچنین آلمان با یک میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار و سهم ۴.۸۱ درصدی از کل ارزش واردات، در لیست مبادی عمده وارداتی ایران جای گرفته اند.

 

کد خبر 32571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =