چگونه بنگاه های اقتصادی می توانند در جنگ با ویروس کووید۱۹ کمک کنند؟

دولتها، بانک های مرکزی و سازمان بهداشت جهانی به تنهایی نمی توانند با کرونا ویروس مقابله کنند و لازم است که بخش خصوصی نیز نقش کلیدی و اساسی بازی کند

به گزارش اگزیم نیوز در زمان رویارویی با کرونا ویروس، رهبران و مدیرانی که پشتیبان اخلاقیات هستند با انجام عملیات سودمند از این بحران با موفقیت عبور خواهند کرد.

محافظت از کارمندان و دوباره تنظیم سازی آنان با توجه به توانایی های منحصر به فرد هریک، در جهت برآوردن نیازهای فوری جوامع میتواند منجر به بوجود آمدن نیروی کار وفادار و تولید کالاهای عمومی مناسب با وضعیت بحرانی گردد.

بسیاری از سطوح بحرانی ویروس کوویید 19 در برابر دیدگان ما در حال آشکار شدن است. رهبران سیاسی، بنگا های مالی و دولتها در حال گذراندن امتحان بسیار  سختی هستند. و وظیفه آنان، با کاهش اعتماد عمومی در بسیاری از نقاط جهان سخت تر نیز شده است.

بسیاری از کشورها نیازمند تجدید قوا در بخشهای مختلف به خصوص خدمات درمانی هستند. برغم کمک های شایان ذکر خیریه ها، احیا و تقویت بخش های یک کشور نیازمند تقویت همبستگی اجتماعی است.

با آشکار شدن محدودیت ها در مدیریت و ابزارهای مقابله با بحران ، نیاز به مداخله و حضور بخش خصوصی روشن تر می شود.

نظام سرمایه داری متعهد، که همیشه به دنبال اتحاد سرمایه داران و صاحبان سهام بوده است اکنون در بزرگترین امتحان خود قرار دارد.  امروزه مدیران عامل، بیشتر از همیشه، مواجه با تصمیم گیری شخصی خود هستند. آنها بایستی همزمان با رویایی زیان های خود، در جهت ثبات جریان پول نقد و متعادل سازی نیازهای رقابتی سرمایه گذاران، مشتریان، کارمندان و عرضه کنندگان نیز باشند. و البته با توجه به تحریم و ممنوعیت سفرها و ایجاد فواصل اجتماعی، راضی کردن همه افراد بسیار سخت و حتی نشدنی است.

البته فرصتهایی نیز وجود دارد. در سال های اخیر، مشاهده شده است که کارمندان و مشتریان،  بنگاه های تجاری و اقتصادی را که در راستای فعالیت های سودمند برای جامعه تلاش میکنند را ارزش می نهند. و شرکت هایی که از ارزشهای والا حمایت کرده و به مسوولیت اجتماعی شان نیز اهمیت میدهند از نظر وضعیت مالی نیز عملکرد بهتری را نشان داده اند.

در حالیکه بنگاه های اقتصادی در حال رویارویی با کورونا ویروس هستند، اعمال ساختگی و دروغین برخی شرکتها به راحتی قابل تشخیص است و فقط بنگاه هایی که به اخلاقیات پای بند باشند از این بحران با موفقیت عبور خواهند کرد.

اولا، برخی از بنگاه ها توانایی و مزیت های انحصاری خود را در جهت بر طرف نیازهای فوری جوامع برای تولید کالاهایی خاص تغییر و انتقال می دهند. برای مثال : کارخانه تولید عطرهای لوکس لویی ویتون ، به تولید دستکش های بهداشتی برای استفاده در بیمارستان های فرانسه پرداخت. شرکت چند ملیتی و آمریکایی جانسون و جانسون یک میلیون ماسک جراحی به کارمندان بخش درمانی چین اهداکرد. و یا شرکت ایکیا که در جهت سازماندهی بیمارستان های تازه تاسیس کمک های بسیاری کرد. این اعمال خیرانه فراموش نخواهد شد و در بلند مدت میان عموم مردم به یاد خواهد ماند.

دوما، بنگاه های متعهد برای حفاظت از افراد خود شامل کارمندان، مشتریان و عرضه کنندگان هر اقدامی را انجام خواهند داد. بهبود سلامتی و امنیت اولویت شماره یک است. مقابله با اثرات مالی در اولویت بعدی قرار دارد. به خصوص برای کارمندان با قراردادهای مشروط! بطور مثال شرکت مایکروسافت با پرداخت منظم به کارمندان ساعتی خود حتی با وجود کاهش ساعت های کاری موافقت کرده است.  سوپرمارکتهای ماریسون در انگلستان، کمک هزینه مالی ای را برای کارکنانی که به دلیل ابتلا به ویروس دچار شرایط سخت می شوند در نظر گرفته است.

درحالیکه دولتها میتوانند و باید به  خانوارها و افراد جوامع کمک کنند. احمقانه است که انتظار داشته باشیم این بار و مسوولیت سنگین را به تنهایی به دوش بکشند. برای خروج و برون رفت هرچه بهتر از این وضعیت بحرانی لازم است که بنگاه های خصوصی نیز دین و سهم خود را ادا کنند.

سخن گفتن از آن به مراتب ساده تر از انجامش است. بنگاههای سرمایه داری همیشه در حال تلاش برای تضمین دادن به سهام داران خود و دادن سود به آنها بوده اند. اما بنگاه هایی که دید بلندمدت دارند امروزه این تلاش را با فراهمسازی کمک های واقعی به سایر گروههای نیازمند کمک در این زمان بحرانی متعادل کرده و در ماه ها و سال های آتی منافع بیشتری عاید آنها خواهد شد.

این شرکتها نیروهای کاری وفادارتر و مقاوم تری را برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی تربیت میکنند. سخت ترین بخش این کار برای بنگاههای بزرگ اینست که از طریق برنامه های اختصاصی از افراد و کارمندان آسیب پذیر خود محافظت کرده و حداقل حقوق را برای آنان ضمانت کنند. بخصوص افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری از ادامه کار و فعالیت خود بازمانده اند. انجام دادن هر فعالیتی در جهت ایمن سازی زنجیره عرضه، خصوصا توسعه و گسترش اعتبار در مواقع لزوم، ضروری است. هرچه میزان کمتری از بنگاه های اقتصادی از بین برود در مجموع برای سلامت اقتصاد جوامع بهتر است.

در دهه گذشته شاهد رشد فزاینده تجارتهای بلند مدت و چند مرحله ایی بوده ایم. واضح است که این گونه تجارت ها در اقتصاد لغزننده و دارای شکست قادر به شکوفایی نخواهند بود. اما نباید حصارهای ذهنی مدیران و قدرت قوی غریزه برای به دست آوردن سود حتی با چشم پوشی از انسانیت و شفقت، را نادیده گرفته و کمتر تخمین بزنیم.

اما کمک رهبران تجارت های بزرگ در این زمانی که جوامع بدان آنها نیازمند است، از طریق امنیت و ثبات به عنوان پادزهری برای ترس و وحشت ضروری است که به جوامع خدمت نمایند. این وضعیت فوق العاده و بحران سخت به عملکرد اجرایی مناسبی توسط بنگاه های بزرگ اقتصادی نیازمند است.

برنده جایزه نوبل خانم وانگاری ماآتای ادعا میکند که با توجه به تاریخ جهان ، زمان هایی وجود دارد که انسانیت به سطوح جدیدی از آگاهی منتقل شده و به زمینه اخلاقی بالاتری دست می یابد. شاید اکنون و در حال حاضر زمان این انتقال است...

کد خبر 32749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =