اثرات شیوع کرونا بر رشد و تورم در ایران و جهان

کرونا رشد اقتصادی دنیا و ایران را تحت تاثیر منفی خود قرار داده و با توجه به تحریم و شرایط پیش آمده اثرات این بیماری بر اقتصاد ایران می تواند بزرگ تر باشد

یاسمن محسنی - این روزها که تمامی دنیا در حال رویایی با بیماری همه گیر کویید 19 هستند، اثرات اقتصادی منتج از این بیماری نیز دولت ها و اقتصاد کشورها را درگیر مشکلات و سختی های زیادی کرده است.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است اما نباید فراموش کنیم که یک تفاوت عمده ایران با سایر کشورهای دنیا دارد؛ ایران از مدت ها قبل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت را به دلیل وجود تحریم ها تجربه کرده و اکنون شرایط سخت تری را نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پشت سر می گذارد با این حال به اعتراف کارشناسان، اثرات اقتصادی ناشی از کرونا در بسیاری از کشورها که تحریم نبوده اند از ایران نیز بالاتر است.

مخاطرات اقتصادی پس از کرونا

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس معتقد است ایران در دوره پساکرونا با افزایش بیکاری و تورم روبه رو خواهد بود. او معتقد است ما باید شرایط دولت و کشور را در نظر بگیریم زیرا ما کشوری با اقتصاد شکننده داریم که باید تعادل بین بهداشت و اقتصاد را برقرار کنیم و باید بین این دو حرکت کنیم به گونه ای که اقتصاد ما به هم نریزد و بیماری نیز تشدید نشود.

بر اساس برآوردها، یکی از پیامدهای شیوع کرونا افزایش تعداد بیکاران در ایران است. کشور ما در حال حاضر بین 3 تا 5 میلیون بیکار دارد و اگر یک میلیون نفر به این تعداد افزوده شود آنطور که ایمن آبادی می گوید تب اقتصاد بیمار ما را بالا می برد و ما با یک تب شدید اقتصادی روبرو خواهیم شد.

بدترین رکود اقتصاد جهانی قرن در راه است

طبق گزارش اگزیم نیوز، این نظرات نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی جهان در سال های پیش رو است. صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی جهانی که در اکتبر منتشر شد، اعلام کرد اقتصاد ایران 9.5 درصد در سال گذشته کاهش یافت و این میزان سال 2019 را به یکی از بدترین سالها برای اقتصاد ایران از سال 1984 تا کنون تبدیل کرده است.

پیش بینی می شود که فقط کشورهای لیبی (با کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان 19 درصد) و ونزوئلا (با کاهش تولید ناخالص داخلی به 35 درصد) در سال 2019 از لحاظ اقتصادی بدتر عمل کرده اند.

در گزارشی اقتصادی در ایران که در تاریخ 9 اکتبر منتشر شد، بانک جهانی اعلام کرد ایران با رقمی حدودا 8.7 درصد کاهش روبرو خواهد شد. اگرچه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بین 0 تا 0.5 درصد رشد را در سال 2020 پیش بینی می کنند، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا ممکن است این آمارها دستخوش تغییر شوند.

این در شرایطی است که گزارش صندوق بین المللی پول از اکتبر 2019 نشان می دهد که نرخ تورم در ایران 35.7 درصد است که به دلیل کاهش میزان تولید در همه کشورهای دنیا پیش بینی می شود رشد تورم اتفاقی ناگزیر در همه جای دنیا باشد با این حال افزایش نرخ ارز از سال 97 به بعد وضعیت تورم را برای کشور تشدید کرده است که با شیوع کرونا روند کاهشی آن که از سال گذشته آغاز شده بود متوقف می شود.

دنیای کنونی با ورود کرونا ویروس وارد دوره ای بی سابقه ای از رکود شده و ثروتمندان و فقرا همه در معرض این میهمان ناخوانده قرار گرفته اند. از این پس، هر کشور و دولتی سعی خواهد کرد به بهترین و شایسته ترین نحو ملت خود را تأمین کند، تا در بالای قله بایستد و بیش از این سقوط نکند.

با همه این مشکلات و سختی های روزافزون، تعادل در بازارها و عملکرد قابل توجه بازار بورس در ایران  اتفاق خوبی است که در عمل شاهد آن هستیم.

کد خبر 33162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =