چگونگی گسترش دسترسی به خدمات مالی دیجیتال توسط کشورها

شیوع بیماری همه گیر کرونا همزمان با از میان بردن بسیاری از مشاغل، خدمات دیجیتالی را در نظر مصرف کنندگان جذابتر از هر زمان دیگری کرده است.

یاسمن محسنی_ جذب صد میلیون کاربر برای کمپانی FACEBOOK حدودا دوسال به طول انجامید درحالیکه کمپانی ZOOM (که خدمات تماس های تصویری ارائه می دهد) تنها حدود سه ماه، تعداد مشابه کاربر را جذب کرد.

شیوع بیماری همه گیر کرونا درعین از میان بردن بسیاری از مشاغل، خدمات دیجیتالی را در نظر مصرف کنندگان جذابتر از هر زمان دیگری کرده است.

گسترش خدمات مالی دیجیتال می تواند به اقتصادهای در حال توسعه در مقابله با بحران کمک کند و متعاقبا رشد را تقویت کند. مطابق با گزارش بانک جهانی، کشورهایی که سیستم های مالی عمیق تر و توسعه یافته ای دارند، به رشد اقتصادی بالاتر و سریعتر می رسند. از آنجا که جهان با بحران COVID 19 دست و پنجه نرم می کند، اهمیت خدمات مالی دیجیتال در ارائه ابزارهای مالی ایمن، کم هزینه و بدون تماس به شهروندان و دولت ها آشکارتر شده است. در گزارش جدید منتشر شده توسط بانک جهانی، توضیح داده شده است که چگونه دستیابی به خدمات مالی اساسی - از قبیل حساب تراکنش، اعتبار، محصولات پس انداز و بیمه - به فقرا کمک می کند تا درآمد خود را افزایش دهند و انعطاف پذیر تر شوند. برای زنان توانایی ارسال و دریافت پرداخت، پس انداز و دریافت اعتبار برای گسترش مشاغل خود می تواند تحول آفرین باشد. فن آوری های دیجیتال امکان ارائه این خدمات را به افرادی که فاقد دسترسی هستند امکان پذیر می سازد(تقریباً دو سوم بزرگسالان در جهان در حال توسعه) . فناوری با به حداکثر رساندن منافع اقتصادی، هزینه ها را کاهش می دهد. این افزایش سرعت، امنیت و شفافیت معاملات و امکان توسعه محصولات مالی پایدار متناسب با نیاز افراد با درآمد بسیار ناچیز است.فناوری امروزه درحال از بین بردن موانع ارائه خدمات مالی از قبیل عدم شناسایی و درآمد رسمی و فاصله جغرافیایی است.

گزارش جدید کارشناسان اقتصادی، بینش ارزشمندی را برای سیاستگذاران و بازیگران بخش مالی در پی تسریع و توسعه خدمات مالی دیجیتال ارائه می دهد.

خدمات مالی دیجیتال، با استفاده از fintech ، می توانند با به حداکثر رساندن مقیاس اقتصادی، هزینه ها را کاهش دهند، سرعت، امنیت و شفافیت معاملات را افزایش دهند و خدمات مالی متناسب تری را ارائه دهند که در خدمت فقرا باشند.

مطابق گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، خدمات مالی دیجیتال ابزارهای مالی دیجیتال، مدلها و سیاستهای تجاری موفق را برای تشویق رشد آنها توصیف می کند. این خطرات و چالش های انواع جدیدی از خدمات و چارچوب های قانونی و نظارتی مورد نیاز برای مقابله با آنها را مورد بررسی قرار می دهد. سرانجام، این امر شامل تجربه های کشور در زمینه ارتقاء خدمات مالی دیجیتال و موانع در طول راه است.

 پاندمی فعلی COVID 19 ضرورت استفاده از fintech را برای عملکرد سیستم های مالی و ایمن نگه داشتن مردم در این مدت مسافت اجتماعی، کاهش تقاضا، کاهش عرضه ورودی، سخت تر شدن شرایط اعتبار و افزایش عدم اطمینان را تقویت کرده است. در عین حال، این فن آوری های جدید باید برای مدیریت خطرات آنها، به ویژه برای افراد فقیر و آسیب پذیر، با دقت طراحی و اجرا شوند تا از این طریق چالش های ناشی از این بحران تشدید نشود.

در پیش نیازهای توسعه خدمات مالی دیجیتال،  زمینه هایی همچون زیرساخت های پهنای باند تلفن همراه - از جمله در مناطق دور افتاده - گسترش شناسایی دیجیتالی و رابط های برنامه نویسی برنامه باز، نیاز فوری به سرمایه گذاری دارد. این سرمایه گذاری ها باید با چارچوب های قانونی و نظارتی ذیربط تکمیل شود که می تواند به اکثر افراد اجازه دهد از خدمات مالی دیجیتال بهره مند شوند و یک اکوسیستم رقابتی را تضمین کنند.

 Fintech در حال کمک به دولت ها است که با افزایش همزمان سرعت و اطمینان، افراد با نقل و انتقالات نقدی و سایر اشکال کمک های مالی دسترسی پیدا کنند و با حداقل نقدینگی در شرایط اضطراری به مشاغل خود برسند.بعلاوه این امکان را به افراد می دهد تا وجوهی از جمله حواله های مرزی را انتقال دهند و صورتحساب هایی را از خانه خود یا در بازار یا فروشگاه و با تماس جسمی محدود بپردازند. بحران کرونا ویروس مزایای خدمات مالی دیجیتال را در ابعاد مختلف و نقش مهم آن در دستیابی به اهداف توسعه پایدار برجسته کرده است.

 

کد خبر 33204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =