نخستین جلسه کمیته ملی هماهنگی در امر قواعد مبدأ موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا

اولین جلسه کمیته ملی هماهنگی در امر قواعد مبدأ موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور نمایندگان وزارت نیرو، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گمرک ایران و وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب گفت: در این نشست الزامات و دستورالعمل‌های اجرای فصل ششم موافقت‌نامه موقت ایران و اوراسیا توسط نماینده سازمان توسعه تجارت ایران ارائه و بر لزوم توجه بیش از پیش اتاق‌های بازرگانی کشور( به عنوان مراجع ذی‌صلاح جهت صدور گواهی مبدأ در ایران) و گمرک ایران (به عنوان مرجع شناسایی‌کننده گواهی مبدأهای صادره توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا) و همچنین تجار و بخش‌های خصوصی، به مفاد موافقت‌نامه به ویژه فصل ششم آن و دستورالعمل مربوط تأکید شد.

سیدی افزود: همچنین اعضای کمیته ضمن ارائه گزارش از بخش‌های مرتبط، مشکلات و چالش‌های مربوط به اجرای موافتنامه به ویژه در بخش صدور گواهی‌های مبدأ  و تأیید آنها را طرح و مورد بررسی قرار دادند.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: تعبیه ساز وکار و زیرساخت‌های لازم در اتاق‌های بازرگانی و گمرکات کشور جهت اجرای صحیح امور مربوط به  قواعد مبدأ، شبکه‌سازی قوی بین نهادها و ذی‌نفعان، تقویت سیستم ارزیابی خطر، اشتراک‌گذاری اطلاعات، تبادل الکترونیکی اسناد، بایگانی پیشرفته و مدرن اسناد مرتبط به گواهی‌های مبدأ صادره و...  از جمله راهکارهای پیشنهادی جهت تقویت ساختارهای اجرایی مربوط به قواعد مبداء عنوان شد. 

وی ادامه داد: همچنین در این نشست بر آگاهی‌‌بخشی و آموزش مبحث قواعد مبدأ به عنوان یکی از موضوعات مطرح در عرصه تجارت بین‌الملل، هم در بخش‌های دولتی هم خصوصی و تربیت نیروها و کارشناسان مسلط در این حوزه تأکید شد.

سیدی گفت: جلسات این کمیته هماهنگی را که به صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد، می‌توان اولین نشست بین دستگاه‌های اجرایی جهت بررسی ابعاد تکنیکی، اصولی و اجرایی موضوع قواعد مبدأ تلقی کرد و امید می‌رود با تداوم و گسترش آن، کلیه دستگاه‌های اجرایی ذینفع، توجه ویژه‌ای به این مبحث مهم از تجارت بین‌الملل مبذول دارند.

گفتنی است، موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ج. ا. ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان از آبان‌ماه سال 1398 اجرایی شده است. این موافقت‌نامه یکی از جامع‌ترین موافقت‌نامه‌های تجاری ایران است که مشتمل بر 9 فصل است و فصل ششم آن مربوط به قواعد مبدأ، شرایط و مقررات مربوط به شناسایی کالاهای حائز احراز گواهی مبدأ موافقت‌نامه‌ای و برخورداری از ترجیحات و امتیازات متبادله بین طرفین در چارچوب موافقت‌نامه را به تفصیل بیان می‌کند.

کد خبر 33322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =