چالش ها و راهکارهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

کاوه زرگران می گوید: باتوجه به شرایط تحریمی کشور آزادشدن نرخ ارز علاوه بر اینکه از فساد موجود در توزیع یارانه ها جلوگیری به عمل می آورد، باعث خواهد شد که تامین کنندگان کالا برای انتقال ارز دست شان باز شود و بتوانند به روش های بهتری کالاهای اساسی را به کشور واردکنند و نیاز مصرف کنندگان نهایی در بازار رقابتی تامین شود.

کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: دولت در قبال اقشار آسیب پذیر وظایفی دارد؛ بویژه در زمینه تامین امنیت غذایی و تامین خوراک اساسی مردم دولت توجه ویژه ای دارد، سیاستی که دولت در این زمینه اتخاذ کرده است اینکه ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان قرار دهد و آنها کالاهای اساسی را با نرخ ارز ترجیحی وارد کشور کنند یا با واردات مواد اولیه ارزان قیمت، محصولات و فرآورده های غذایی ارزان قیمت تری در کشور تولید شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد و نهایتا مصرف کنندگان افزایش قیمتی در زمینه کالاهای غذایی و آشامیدنی مشاهده نکنند.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به ناکارآمدی این نوع سیاست های یارانه ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر گفت: اما آنچه که در حقیقت و در بازارها اتفاق می افتد اینکه این یارانه بزرگی که دولت پرداخت می کند عملا سر سفره های مردم نمی آید و مصرف کننده نهایی دائما با شوک های قیمتی مواجه می شود و در طول مسیر وقتی که کالاها وارد کشور می شوند بدست واسطه ها می افتند و نهایتا طبق اهداف تعیین شده این برنامه به سرانجام مطلوبش نمی رسد و می توان گفت این نوع توزیع یارانه کارآمدی لازم را ندارد.

زرگران با اشاره به لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر در قالب برنامه های مناسب تر و علمی تر، افزود: مدت هاست که بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی پیشنهاد داده اند روشی را پیدا کنیم تا به طریق دیگری به طبقات و افراد آسیب پذیر یارانه پرداخت شود و نرخ ارز آزاد به رسمیت شناخته شود. باتوجه به شرایط تحریمی کشور آزادشدن نرخ ارز علاوه بر اینکه از فساد موجود در توزیع یارانه ها جلوگیری به عمل می آورد، باعث خواهد شد که تامین کنندگان کالا برای انتقال ارز دست شان باز شود و بتوانند به روش های بهتری کالاهای اساسی را به کشور واردکنند و نیاز مصرف کنندگان نهایی در بازار رقابتی تامین شود.  از طرف دیگر کالاهای اساسی به جز روغن عمدتا تعرفه وارداتی کمتری دارد و می توان این کالاها را به کشور وارد کرد.

وی در ادامه افزود: یکی از راهکارهای حمایتی از افراد آسیب پذیر این است که دولت، آنها را شناسایی کند و به جای یارانه دهی به واردکنندگان بصورت مستقیم در قالب کوپن های الکترونیکی به اقشار آسیب پذیر یارانه دهد تا آنها نیازهای اساسی خود را تامین نمایند.

کد خبر 33324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =