مرزهای زمینی ایران و ترکیه طی روزهای آینده بازگشایی می‌شوند

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ترک‌ها هیچگونه تعرفه‌گذاری یک‌شبه برای هندوانه‌های صادراتی ایران نداشته‌اند، گفت: بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه، این کشور برای هندوانه صادراتی ایران در بازه زمانی ۱۵ دسامبر تا ۱۵ آوریل هر سال، تخفیف ۴۰ درصدی قائل بود که با اتمام این بازه زمانی، تعرفه به حالت عادی و بدون تخفیف بازگشته و این اقدام، یک شبه نبوده است.

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ترکیه هیچگونه تعرفه‌گذاری یک شبه و بدون اطلاع برای پذیرش محصولاتی همچون هندوانه ایرانی نداشته است، گفت: بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه، قرار بر این بود که در فاصله زمانی 15 دسامبر تا 15 آوریل هر سال، تخفیف 40 درصدی برای تعرفه واردات هندوانه ایران در نظر گرفته شود که امسال نیز مطابق با هر سال، این تخفیف در نظر گرفته شده بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این بازه زمانی تا 15 آوریل امسال نیز برای تخفیف بار ورودی هندوانه صادراتی ایران به میزان 4500 تن در نظر گرفته شده بود و پس از اتمام آن، صادرکنندگان بدون توجه به اتمام مهلت استفاده از تخفیفات تعرفه‌ای باز هم روند صادرات را با تصور تعرفه این دوره زمانی خاص، ادامه دادند.

وی تصریح کرد: در عین حال، بهار فصلی است که محصول تولیدی هندوانه خود ترک‌ها نیز وارد بازار این کشور می‌شود و اکنون میزان تولید به اندازه‌ای بوده که بر اساس اعلام سفیر ایران، قیمت هندوانه در محل‌های عرضه ترکیه، مساوی با قیمت در زمین‌های کشاورزی این کشور است.

به گفته زادبوم، البته با توجه به این شرایط، باز هم هندوانه صادراتی ایران ارزانتر از ترک‌ها است؛ چراکه اکنون هر کیلوگرم هندوانه ترک در محل تولید، معادل 2.5 لیر است.

وی اظهار داشت: متاسفانه کشاورزان ایرانی از الگوی کشت تبعیت نمی‌کنند و در شرایطی که ایران با کمبود آب مواجه است، متاسفانه تولید بسیاری از این محصول صورت گرفته و بدون توجه به شرایط تجاری کشور هدف، صادر شده است؛ درحالیکه این صادرات که متاسفانه با برخی مشکلات مواجه شده است، مقادیر بالایی آب مجازی از کشور در شرایط کنونی خارج می‌کند؛ چراکه هندوانه یکی از آب‌بر ترین محصولات تولیدی ایران است.

زادبوم با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و ترکیه در مسائل تجاری و سیاسی گفت: تماس رئیس جمهوری اسلامی ایران با اردوغان منجر به حل و فصل برخی مشکلاتی خواهد شد که در مرزهای مشترک دو کشور پیش روی صادرات وجود دارد و قرار است که مرزهای زمینی دو کشور بازگشایی شوند.

کد خبر 33353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =