انتشار اوراق قرضه آثار تورمی حداقلی دارد

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصمیم دولت برای انتشار اوراق قرضه برای تامین بخشی از کسری بودجه امسال خود گفت: این موضوع نسبت به برداشت از استقراض از بانک مرکزی، آثار تورمی حداقلی بدنبال خواهد داشت.

عباس آرگون در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درباره اظهارات روز گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تصمیم دولت برای انتشار اوراق قرضه برای جبران بخشی از کسری بودجه سال 99 در کنار فروش اموال و عرضه سهام و همچنین انتشار چارچوب هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی برای امسال تصریح کرد: موضوع انتشار اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه در قانون بودجه سال 99 در کنار عرضه سهام دولت در بازار سرمایه دیده شده و این موضوع نسبت به برداشت از منابع بانک مرکزی اثار تورمی حداقلی بدنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته 2 پدیده باعث شد تا درآمدهای دولت کاهش یابد که اولی شیوع ویروس کرونا و بدنبال آن کاهش جهانی بهای نفت بود. البته به دلیل محدودیت‌های فروش نفت شاهد هستیم که حتی در برخی از موارد نفت ایران با کمتر از بشکه‌ای 20 دلار هم به فروش رسیده که با رقم پیش‌بینی شده 50 دلاری در قانون بودجه فاصله دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 99 پیش‌بینی شده بود که دولت روزانه یک میلیون بشکه به قیمت 50 دلار خواهد فروخت که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی و از سوی دیگر محدودیت‌های فروش نفت به دلیل تبعیت کشورهای مختلف از تحریم‌های آمریکا بسیار بعید است.
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار داشت: از اسفندماه گذشته و با شیوع کرونا در کشور بسیار از کسب‌وکارها آسیب دیده‌اند و محدودیت‌های بسیاری نیز تاکنون ادامه یافته و به نظر می‌رسد که تحقق درآمدهای مالیاتی دولت نیز در سال جاری با مشکل مواجه خواهد شد.
آرگون افزود: هرگونه برداشت از منابع بانک‌ها یا استقراض از بانک مرکزی با توجه به ضریب فزاینده‌ای که به همراه خواهد داشت، منجر به تورم‌های بالا خواهد شد و انتشار اوراق قرضه و جذب نقدینگی مردم آثار تورمی حداقلی خواهد داشت. 
وی راهکار مناسب برای تامین نیازهای کشور در سال جاری را، توسعه بسترهای صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین کاری که دولت باید در سال جاری در دستور کار خود قرار دهد، ایجاد شرایط مناسب و فراهم آوردن بسترهای توسعه صادرات غیرنفتی برای رفع نیازهای ارزی کشور است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با توسعه تعاملات بین‌المللی و حمایت از تولیدات صادرات محور در سال جهش تولید، نه تنها باعث افزایش ارزآوری شود بلکه به اشتغال کشور نیز کمک کند.
 
 
 
 
کد خبر 33354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =