فروش هفتگی ارز صادراتی به ۳۲۶ میلیون یورو رسید

بررسی روند معاملات فروش ارز صادراتی در سامانه نیما نشان می‌دهد در حالی که در هفته اول و دوم سال ۹۹ فروش ارز کمتر از ۵۰ میلیون یورو بوده اما این رقم در هفته هشتم و پایانی اردیبهشت‌ماه به بیش از ۳۲۶ میلیون یورو رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، از اول فروردین ۱۳۹۹ تا پایان روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه میزان فروش ارز حاصل از صادرات یک میلیارد و ۵۸۶ میلیون یورو بوده و میزان خرید ارز برای واردات نیز به یک میلیارد و ۴۴میلیون یورو رسیده است.
با وجودی که فروش ارز حاصل از صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد کاهش یافته اما روند معاملات نشان می‌دهد در حالی که در هفته اول و دوم امسال فروش ارز حاصل از صادرات به دلیل تعطیلات نوروز و محدودیت‌های تجاری به دلیل شیوع کرونا حتی کمتر از 50 میلیون یورو بوده اما این رقم برای هفته پایانی اردیبهشت‌ماه به 326.8 میلیون یورو رسیده است.
براین اساس رشد فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از حدود 30 میلیون یورو در هفته اول به هفته هشتم حدود 300 میلیون یورو است. 
از سوی دیگر روند معاملات خرید ارز برای واردات که در هفته اول و دوم فروردین‌ماه کمتر از 50 میلیون یورو بود نیز در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه به بیش از 179 میلیون یورو رسیده است.
بررسی روند معاملات نشان می‌دهد که کمترین تقاضای ارز برای واردات مربوط به هفته دوم فروردین‌ماه و بالاترین تقاضا نیز مربوط به هفته آخر فروردین‌ماه بوده است.
به نظر می‌رسد با کاهش شیوع کرونا و برداشته شدن محدودیت‌های تجاری و مرزی، بتدریج شاهد افزایش عرضه ارز در سامانه نیما باشیم. هرچند بررسی‌های مختلف از کاهش تقاضای کل و احتمال کاهش صادراتی غیرنفتی امسال ایران نسبت به سال گذشته حکایت دارند.
در اردیبهشت‌ماه میانگین نرخ خرید دلار در بازار نیما برابر با ۱۵هزار و ۱۰۵ تومان بوده است. این رقم برای ماه قبل از آن ۱۴هزار و ۱۲۷ تومان بود.
در حالی که قیمت خرید اسکناس دلار در بازار سنا در فروردین‌ماه ۱۵هزار و ۱۰۰ تومان بود، این رقم در اردیبهشت‌ماه به ۱۶هزار و ۹۲۰ تومان افزایش یافته است.
کد خبر 33355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =