سهم ۲۲ درصدی عراق از صادرات پنج ماهه کشور

آمارهای منتشر شده از سوی گمرگ ایران نشان می‌دهد که صادرات ایران به عراق در پنج ماهه نخست امسال معادل ۲ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار بوده و سهم ۲۲ درصدی از کل صادرات کشور داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در پنج ماهه نخست سال‌جاری به 24 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که در مقایسه با چهار ماهه نخست امسال، حدود 5 میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد.

به گفته مهدی میراشرفی رییس کل گمرک ایران، سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر 38 میلیون تن به ارزش 10 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است. بنزین، پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین 5 قلم عمده صادراتی ایران در این مدت بوده‌اند.

براین اساس صادرات ایران به عراق طی پنج ماهه نخست امسال برابر با 7 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 406 میلیون دلار بوده است. براین اساس 22 درصد از کل صادرات کشور به عراق بوده و این کشور دومین مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی بعد از چین بوده است.

با این حال فعالان اقتصادی صادرات به عراق را «صادرات ارزشمند» و «صادرات محصول نهایی» توصیف کرده و ارزش آن را بالاتر از صادرات به چین می‌دانند.

سیدحمید حسینی عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به آمارهای منتشر شده از تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست امسال گفت: سال گذشته به طور متوسط در هر ماه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم که البته امسال این رقم به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار در هر ماه کاهش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کوید-۱۹ و بسته شدن مرزها بر صادرات به عراق از اسفندماه سال 98 اظهار داشت: اگر آمار صادرات ایران به عراق در ماه‌های مختلف را بررسی کنیم، می‌بینیم که صادرات در خردادماه به اندازه اردیبهشت‌ماه نبود و بار دیگر به حدود رقم صادرات ما به عراق در فروردین ماه نزدیک شد.

این فعال اقتصادی علت افزایش صادرات ایران به عراق در اردیبهشت‌ماه را فاکتور صادراتی ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت ملی گاز اعلام کرد و افزود: شرکت گاز به طور معمول هر سه تا چهار ماه فاکتورهای گاز صادراتی خود را اعلام می‌کند و علت افزایش رقم صادراتی ایران به عراق در اردیبهشت‌ماه نیز همین موضوع بود.

وی خاطرنشان کرد در ماه‌های تیر و مرداد نیز بخشنامه‌های جدید در خصوص بازگشت ارز صادراتی مانع از افزایش قابل توجه صادرات به عراق شد.

به نظر می‌رسد باز شدن تدریجی مرزهای دو کشور بعد از شیوع کرونا، استفاده از تسهیلات مناسب‌تر جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان به این کشور و همچنین توافق در مورد مسائل ارزی بتواند میزان صادرات کالاهای ایرانی به عراق را به اندازه سال‌ قبل بازگرداند.

برخی از فعالین بخش خصوصی اعتقاد دارند که در صورت ایجاد زمینه‌های لازم از جمله توافقات ارزی، صدور ضمانت‌نامه‌ برای پروژه‌های فنی و مهندسی و ... امکان افزایش صادرات به عراق در ماه‌های باقی‌مانده از سال 99 و جبران عقب ماندگی به دلیل محدودیت‌های چند ماه گذشته وجود دارد.

کد خبر 34058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =