جاده ابریشم؛ فصل جدید روابط ایران و چین

جاده ابریشم قدیم یا طرح «یک کمربند - یک جاده» جدید، یکی از کلیدی ترین فرصت های همکاری میان ایران و چین است و تهران به اذعان مقام های چین، یکی از مهمترین کشورهای این مسیر به حساب می‌آید.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرنا، ایران به لحاظ جغرافیایی و ترانزیتی در نقطه مهمی قرار دارد و با توجه به برخورداری از حجم زیادی منابع انرژی، از کشورهای مهم منطقه و جهان به شمار می‌رود. افزون بر این، چین می‌تواند یک شبکه بزرگ تولیدی و پشتیبانی در بازارهای خاورمیانه ایجاد کند و از طریق ایران به یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری وصل شود.

راه اندازی مراکز تولید و پشتیبانی، راه اندازی خطوط آهن، استفاده از بنادر مشترک و استفاده از خاک ایران برای ترانزیت کالا؛ از جمله برنامه‌های دو کشور برای همکاری در راه ابریشم است. ضمن آنکه ایران به دنبال توسعه فرهنگی در مسیر این همکاری‌هاست و آماده است تا در عرصه تجاری نیز در ساخت راه ها، خط آهن، احداث خطوط لوله و بازسازی طرح های زیربنایی با چین مشارکت داشته باشد.  

برنامه راه ابریشم یک طرح بسیار بزرگ است و هر زمانی که چین یک طرح بزرگ اجرا کند، بسیاری از کشورها می خواهند در آن مشارکت کنند. ایران هم مایل به مشارکت است. همکاری های گمرکی هم در این بین اهمیت بالایی دارد، زیرا کالاهای کشورهای منطقه می تواند از طریق ایران به اروپا حمل شود.  

نباید فراموش کرد که نزدیک به ۱۰۰ کشور دنیا برای ترانزیت و انتقال کالاهای خود از ایران استفاده می‌کنند و این برای چین مهم است به گونه ای که چین هم در برنامه راه ابریشم باید از این مسیر ترانزیت کالا استفاده کند. ایران پیشنهادهایی هم داشته مبنی بر اینکه گمرکات دو کشور در زمینه ترانزیت کالا با یکدیگر همکاری کنند و در این صورت چین و ایران می‌توانند از قاچاق کالا نیز جلوگیری کنند.

دو کشور برای رسیدن به این اهداف البته باید موانع تحریمی و بانکی را نیز برطرف کنند و در چنین صورتی می توان به یک همکاری مفید با سود متقابل و برد - برد دست یافت.  

یکی دیگر از اهداف راه ابریشم جدید این است که با توسعه این برنامه ها، ارزش تبادلات تجاری با چین به مرز ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار در سال برسد که در صورت وقوع چنین امری، این امیدواری وجود دارد که تا دو دهه دیگر رقم تبادلات تجاری طرفین به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.  

چین در عین حال می‌تواند یک بازار بزرگ برای واردات کالا از ایران باشد. همکاری از طریق بندر چابهار هم می‌تواند در دستور کار باشد و از طریق دریای خزر و خلیج فارس هم بخش راه ابریشم دریایی طرفین فعالتر خواهد شد؛ ایران یک نقطه مهم در راه ابریشم زمینی و مسیر دریایی است.  

"جانگ نیانگ" از کارشناسان مسایل اقتصادی در چین می‌گوید: سرمایه گذاری مشترک در ساخت خط لوله های گاز و نفت، راه اندازی کریدورهای اقتصادی بین ایران و چین و آسیای میانه، ساخت جاده، بندر و راه آهن، ترانزیت کالا از مرزهای ایران، مرتبط شدن چین با خاورمیانه و آسیای مرکزی و افغانستان با استفاده از ترانزیت کالا از ایران؛ از دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور در قالب راه ابریشم است.

او خاطرنشان کرد: چین و ایران دو شریک بزرگ تجاری با روابط بسیار دیرینه و دوستانه هستند، هیچ مانعی در توسعه روابط وجود نداشته است و نخواهد داشت. عزم طرفین برای پیشبرد مناسبات از هر زمانی راسخ تر است.  

در واقع چین در تلاش است تا ضمن نزدیکی کشورهای دنیا با استفاده از این راه جدید، ارتباطات تجاری را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود باعث وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یکدیگر مرتبط سازد.

برهمین اساس، دولت چین با انتشار بیانیه هایی از همه کشورهای دنیا برای مشارکت در این برنامه استقبال کرده و از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی برای همکاری دعوت شده است.  

این همکاری ها شامل بخش‌های هوانوردی، بندرسازی و همچنین راهسازی و اجرای طرح های زمینی، دریایی، ریلی و غیره می‌شود. اسناد فراوانی هم بین چین با نزدیک به ۷۰ کشور دنیا برای این طرح ها امضا شده است.

نباید فراموش کرد جمهوری اسلامی ایران هم خود را مرتبط با راه ابریشم می داند و از دیرباز در این برنامه ها مشارکت داشته است. ایران یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح های ذی ربط است و در برنامه های مختلف راه ابریشم شرکت خواهد کرد.

جانگ می‌گوید: از دیدگاه چین برنامه راه ابریشم سیاسی نیست و چین آن را انحصاری نکرده و حرکتی برای توسعه برد ـ برد کشورها و دستیابی به صلح و امنیت است.

کد خبر 36374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =