پیش بینی سقوط بیش از چهار درصدی اقتصاد آمریکا

صندوق بین المللی پول روز سه شنبه پیش بینی کرد که اقتصاد آمریکا در سال جاری (۲۰۲۰) در پی رکود ناشی از بحران همه گیری ویروس کرونا تا ۴.۳ درصد کوچک شود.

به گزارش اگزیم نیوز از خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن؛ این نهاد وام دهنده با ۱۸۹ عضو پیش بینی کرد که رشد اقتصاد جهان در سال جاری به علت تلاش برای رهایی از رکود ناشی از همه گیری ویروس کرونا، دچار بیشترین فروپاشی در حدود ۱۰۰ سال اخیر به ویژه از هنگام رکود بزرگ دردهه ۱۹۳۰ شده و به میزان ۴.۴ درصد کوچک شود.

برای مقایسه می توان به این نکته اشاره کرد که اقتصاد جهان پس از بحران مالی گسترده  ۲۰۰۸ با دامنه کمتر از بحران کنونی، تنها یک درصد کوچک شد.

این نهاد پولی پیش بینی کرد که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری ۴.۳ درصد کوچک شود که نسبت به پیش بینی ماه ژوئن ۳.۷ درصد بهبود یافته است. این ارزیابی کمتر بدبینانه، نشانگر بهبود بیشتر اقتصادی این کشور در پی کمک سه تریلیون دلاری مصوبه کنگره در سال جاری به کار و کسب ها و پرداخت حقوق به بی کاران است.

براساس این گزارش، به رغم پایان چند برنامه کمکی اقتصادی آمریکا مانند پرداخت وام به کسب و کارهای کوچک برای جلوگیری از اخراج کارکنان و پرداخت مبلغ ۶۰۰ دلار هفتگی به عنوان حقوق بیکاری، کنگره تاکنون نتوانسته به توافقی در باره پرداخت کمک های مالی بیشتر به افراد و کار و کسب ها دست یابد.

تازه ترین ارزیابی اقتصادی این نهاد برای سال جاری، نشانگر بهبود ۰.۸ درصدی نسبت به پیش بینی ماه ژوئن است که به بهبود سریع تر از میزان پیش بینی شده اقتصاد برخی کشورها به ویژه چین و همچنین کمک های اقتصادی دولت ها مانند ایالات متحده و دیگر کشورهای عمده صنعتی نسبت داده شده است.

اما صندوق بین المللی پول هشدار داد که وضع اقتصادی بسیاری از کشورهای درحال رشد به ویژه هند عمدتا به علت ازسرگرفته شدن همه گیری این ویروس، بسیار بدتر از میزان مورد انتظار است و بسیاری از کشورها در صورت قطع سریع حمایت دولت، دوباره با مشکلات اقتصادی روبه رو خواهند شد.

با وجود پیش بینی سال گذشته (۲۰۱۹) این نهاد برای رشد اقتصادی ۲.۸ درصدی اقتصاد جهان و سپس کوچک شدن اندازه اقتصاد در سال جاری، برای سال آینده رشد ۵.۲ درصدی پیش بینی شده که ۲. درصد از پیش بینی ماه ژؤئن پائین تر است.

صندوق بین المللی پول برای اقتصاد آمریکا در سال آینده رشد ۳.۱ درصدی پیش بینی کرده که ۱.۴ درصد بیشتر از پیش بینی ماه ژوئن و همراستا با ارزیابی های بخش خصوصی است. رشد اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته ۲.۲ درصد بود.

همچنین پیش بینی می شود که رشد اقتصادی سال جاری چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، ۱.۹ درصد باشد که بسیار کمتر از میزان ۶.۱ درصدی سال پیش است، اما دوباره در سال ۲۰۲۱ بهبود یافته و به ۸.۲ درصد برسد.

صندوق بین المللی پول در این گزارش افزود: زیان کشورهای فقیر از همه گیری کرونا بیشترین مقدار بوده است به گونه ای که ۸۸ میلیون تا ۱۱۴ میلیون از مردم این کشورها، دچار فقر مطلق شده اند که به معنی زندگی روزانه با هزینه کمتر از یک دلار و ۹۰ سنت است.

کد خبر 37508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =