رفع مشکل تامین ارز واردات روغن خام تا هفته آتی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد: براساس رایزنی‌های انجام شده با بانک مرکزی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مقرر شد مشکل تخصیص ارز روغن خام تا هفته آینده برطرف شود.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرنا، «امیرهوشنگ بیرشک» با بیان این مطلب افزود: اکنون در بحث واردات روغن خام با مشکل جدی تخصیص ارز و ارزهای قابل انتقال روبرو هستیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهارداشت: زیرا به برخی کالاها از جمله روغن ارزهایی تخصیص می یابد که براحتی قابل انتقال نیست یعنی این نوع از ارزها یا به دست فروشنده نرسیده یا در یک مدت زمان طولانی به دست فروشنده می‌رسد تا اسناد آزاد شود.

بیرشک تصریح کرد: با رایزنی هایی که بانک مرکزی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی داشته ایم مقرر شد مشکل تخصیص ارز ۶۰ هزارتن روغن خامی که در بنادر دپو شده است رفع  شده و این محصول وارد کارخانجات تولیدی شود.

کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام طی ۶ ماه نخست سال

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: طبق آمار گمرک در ۶ ماهه نخست سال جاری از لحاظ وزنی ۴۰۰ هزار تن روغن خام تامین و وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: این درحالیست که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۸۰۰ هزارتن انواع روغن خام وارد کشور شده بود.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی،  بیشترین واردات روغن خام در سالجاری متعلق به روغن های آفتابگردان، پالم و سویا است.

بیرشک با اشاره به اینکه ما از سال گذشته روغن خام داشتیم که تولید و به بازار عرضه شد، افزود: اما به مرور زمان کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام در ۶ ماهه دوم سال تاثیر خود را می گذارد که البته امیدواریم مشکل تخصیص ارز رفع شده و روغن خام به کارخانجات برسد. 

توزیع ۵۰ هزارتن روغن خوراکی توسط شرکت بازرگانی دولتی در دو هفته اخیر

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران ضمن قدردانی از شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع به موقع روغن خوراکی در بازار، گفت: در دو هفته اخیر شرکت بازرگانی دولتی ۵۰ هزار تن روغن خوراکی از ذخایر استراتژیک خود را در اختیار کارخانجات قرار داده است که به بازار عرضه شد.

وی اظهارداشت: آرامش فعلی بازار روغن ناشی از ورود به موقع شرکت بازرگانی دولتی ایران است تا مردم با کمبود روغن در بازار روبرو نشوند.

بیرشک تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به روغن خام یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن است که حدود یک میلیون ۴۰۰ هزارتن معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد از محل واردات و  ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از استحصال دانه های روغنی تامین می شود.

وی افزود: اکنون روغن خام و بخشی از دانه روغنی از کشورهای روسیه، مالزی،  اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می شود. 

کد خبر 37673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =