بازار خارجی لاستیک ایرانی از دست رفت

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون صادرات لاستیک به خارج از کشور، ممنوع شده و این موضوع، تصمیم مناسب و موثری نیست به طوری که بازار خارجی این محصول از بین رفته است.

به گزارش اگزیم نیوز، علی اکبر مشرفی با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت لاستیک کشور، افزود: در زمینه تولید تایر ماشین های سواری بیشتر از نیاز بازار داخل، تولید دارد و میزان تولید لاستیک ماشین های باری از آمار بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز این صنعت، حواله های تایرهای کامیون است که سریع صادر نمی شود به طوری که این موضوع، باعث شده این تایرها در انبار نمایندگی ها دپو شوند و نمایندگی ها هم به همین علت، خرید نمی کنند.

این فعال بخش خصوصی گفت: زمانی که نمایندگی ها نسبت به خرید لاستیک اقدام نکنند شرکت های تولید کننده لاستیک با کمبود نقدینگی روبرو می شوند و لاستیک های کامیونی در انبار شرکت ها دپو می شود.

وی یادآور شد: برخی از شرکت های تولیدکننده لاستیک، برای تامین مواد اولیه مورد نیاز با مشکل روبرو می شوند و دلیل آن این است که به موقع به این شرکت ها ارز تخصیص داده نمی شود و تخصیص ارز به آن ها با کُندی صورت می گیرد.

مشرفی در ادامه با اشاره به میزان واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک، گفت: حدود ۵۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک، وارداتی است و دیگر شرکت های تولیدکننده لاستیک به مواد اولیه بیشتری نیاز دارند و در مجموع می توان گفت که حدود ۴۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک کشور وارداتی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات لاستیک در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: در حال حاضر، صادرات لاستیک به خارج از کشور، ممنوع شده و این موضوع، تصمیم مناسب و موثری نیست.

مشرفی اظهار داشت: هرچند که بخشی از بازار لاستیک ایران به واردات نیاز دارد ولی بهتر است که در کنار واردات به صادرات لاستیک های تولیدی، مجوز داده شود تا تولیدکنندگان بتوانند بازارهای بین المللی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته، صنعت لاستیک کشور در بخش صادرات فعالیت داشت، توانسته بود در برخی از کشورها محصولات تولیدی را عرضه کند ولی با ممنوعیت صادرات لاستیک، بازار سودان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، سوریه، یمن و برخی از کشورهای آفریقایی از دست رفت.

کد خبر 40281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =