بازار ارز در انتظار ترمیم روابط ایران و دنیاست

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: بازار ارز در روزهای گذشته و بعد از پایان کار دولت دونالد ترامپ، نگاه خود را بر این مبنا قرار داده که روابط ما با دنیا ترمیم شده و تمام چشم‌اندازها معطوف به افزایش ارزش پولی ملی است.

مجیدرضا حریری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص تحولات اخیر بازار ارز و افزایش عرضه ارز در سامانه نیما تا روزانه ۱۵۰ میلیون دلار، اظهار داشت: بیشتر نگاه‌ها بر این موضوع متمرکز شده که با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا شرایط تحریمی قرار نیست بدتر از وضع فعلی شود و شاید حتی برخی از فشارها و نظارت‌ها درباره فروش نفت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بازار ارز و ارزش پول ملی طی یک دهه اخیر بنا به دلایل سیاسی و تحریم‌ها دستخوش تغییر و تحول شده است، تصریح کرد: در ایران معمولا نرخ ارز براساس روابط بازار آزاد اقتصادی تعیین نمی‌شود و همواره دولت به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر ارزی و کسی که بیشترین درآمدهای ارزی را از محل فروش و صادرات نفت داشته، در بازار دخالت کرده است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: دولت در سال‌های گذشته با در اختیار داشتن منابع ارزی حاصل از صادرات نفت در سرکوب قیمت‌ها تا حدودی موفق بود اما این سیاست از اواخر دهه ۸۰ و افزایش تحریم‌ها تغییر کرد.

سه جهش ارزی طی یک دهه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: ما طی یک دهه اخیر شاهد سه جهش در نرخ ارز از یک هزار تومان تا ۴ هزار تومان در اواخر دهه ۸۰، از ۴ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان در اوایل سال ۹۷ و از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان در اوایل سال جاری بودیم.

حریری اظهار داشت: علت اینکه نرخ ارز به یکباره از هزار تومان تا ۴ هزار تومان در بازار بالا رفت، دور اول تحریم‌های یکجانبه باراک اوباما و همچنین تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا بود ولی بعد از مذاکرات مربوط به برجام و رسیدن به توافق، نرخ ارز برای چند سال در کانال ۳ تا ۴ هزار تومان باقی ماند.

وی ادامه داد: از زمستان سال ۱۳۹۶ و بدنبال اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، نرخ ارز بار دیگر جهش یافت و در اواسط سال ۹۷ به ۱۵ هزار تومان رسید که این رقم تا فروردین ماه امسال هم جریان داشت.

این فعال بخش خصوصی گفت: از فروردین امسال نیز بنا به دلایل مختلف از جمله افزایش نقدینگی و پایه پولی، افزایش تنش‌های سیاسی با ترامپ، توقیف کشتی انگلیسی و غیره نرخ ارز بار دیگر از کانال ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان بالا رفت.

حریری تصریح کرد: با این حال و در سه ماهه اخیر که سایه وحشت از آینده روابط ایران با دنیا برداشته شده و جو بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شده، نرخ دلار از بازه ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان کاهش یافته است. تصور بر این است که روی کار آمدن بایدن باعث بدتر شدن شرایط نخواهد شد و بازار در حال مزه مزه کردن ترمیم روابط ایران با دنیاست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: تمام چشم‌اندازها بر این موضوع دلالت دارند که ارزش پولی ملی برابر دلار تقویت خواهد شد ولی هیچ فردی با دید صرفا اقتصادی نمی‌تواند بگوید ظرف دو تا سه ماه آینده چه اتفاقی در بازار ارز رخ خواهد داد و باید با دانش سیاسی به این موضوع نگاه کرد.

عدم تغییر محسوس در روابط تجاری ایران و چین

حریری درباره روابط ایران و چین طی ماه‌های گذشته نیز اظهار داشت: در روابط تجاری با چین شاهد تغییر محسوسی نیستیم ولی هر اندازه نظارت و فشار آمریکا در حوزه تحریم فروش نفت کاهش یابد، دولت می‌تواند نفت بیشتری به این کشور بفروشد.

وی درباره مشکلات بانکی و دریافت ارز حاصل از صادرات نفت به چین نیز گفت: مشکلی درباره اینکه چینی‌ها به ما پول نفت را بدهند یا ندهند، نداریم زیرا به اندازه‌ نیاز به واردات کالا از چین داریم که می‌توان از تمام ارز حاصل از صادرات نفت برای این موضوع استفاده کرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین توضیح داد: ایران در صادرات نفتی به چین، هیچ گاه با شرایط مشابهی مانند عدم دریافت مطالبات خود از هند و کره جنوبی برخورد نمی‌کند زیرا این کشورها هر کالای مورد نیاز ایران را به ما نمی‌فروشند ولی چینی‌ها این کالاها را به ما می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران به دلیل شرایط تحریمی، نمی‌تواند هر کالایی را به هر کشوری بفروشد یا هر کالایی را از هر کشوری وارد کند اما چینی‌ها بسیاری از کالاهایی که دیگر کشورها به ما نمی‌فروشند را به ما می‌فروشد و ما هنوز به دوراهی پول و کالا با پکن نرسیده‌ایم.

کد خبر 40291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =