• محیط مساعد تولید نوآور

    بازوی پژوهشی مجلس شرط «عبور از تولید مونتاژی» را معرفی کرد؛

    محیط مساعد تولید نوآور

    سیاست‌های تولید صنعتی می‌تواند به مثابه تیغ دولبه عمل کند. خطای سیاستگذار در این مسیر می‌‎تواند منجر به وضعیتی شود که صنایع مونتاژکار تشویق شوند و انگیزه‌ای برای نوآوری و عبور از مرحله مونتاژکاری نداشته باشند. در مقابل، این سیاست‌ها می‌تواند به نحوی تدوین شود که با تشویق تولید نوآور، بنگاه‌ها را به سمت رشد بهره‌وری و رقابت‌پذیری سوق دهد و به عمیق‌تر شدن زنجیره تولید و عبور از تله مونتاژ کاری بینجامد.

  • تامین مالی؛ چالش اساسی بنگاه‏‏‌ها

    تامین مالی؛ چالش اساسی بنگاه‏‏‌ها

    منابع مالی در پایداری، بقا، رشد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است و شرکت‌ها برای تامین سرمایه در گردش یا اجرای طرح‌های متعدد خود در حوزه گسترش فعالیت‌ها به منابع مالی نیاز دارند. تامین منابع مالی موردنیاز در شرکت‌ها از چالش‌های اساسی پیش‌روی مدیران بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

  • تنظیم‌گری مالی در نظام بانکداری/ چرا سلامت مالی در بانک‌ها مهم است؟

    تنظیم‌گری مالی در نظام بانکداری/ چرا سلامت مالی در بانک‌ها مهم است؟

    بانک مرکزی وظیفه تنظیم‌گری مالی در نظام بانکی را بر عهده دارد و با نظارت بر بانک‌ها از بحران‌ ها و مخاطرات بانکی جلوگیری می‌کند.

  • صادرات ریالی چگونه به تضعیف ارزش پول ملی منجر می­‌شود؟

    صادرات ریالی چگونه به تضعیف ارزش پول ملی منجر می­‌شود؟

    رئیس کل بانک مرکزی هفتم دی‌ماه امسال در یکصد و یازدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به فعالان اقتصادی وعده آغاز به کار «ریال آفشور» را در آینده نزدیک داد.

  • تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روایت آمار

    تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روایت آمار

    ایران چهارم دی‌ماه امسال در سن‌پترزبورگ روسیه موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را امضا کرد. از آن‌جایی که ایران در سال‌های اخیر تحت شدیدترین نظام تحریمی آمریکا و غرب قرار گرفته، با امضای این موافقت‌نامه می‌تواند برخی از تحریم‌های اقتصادی را با دسترسی به بازارها و منافع اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه خنثی کند.

  • نقش بانک­‌ها در روند انحطاط تولید صنعتی کشور

    نقش بانک­‌ها در روند انحطاط تولید صنعتی کشور

    در سال‌های اخیر اقتصاد کشور با مشکلات زیادی از جمله تورم و تحریم مواجه بوده و رکود تورمی بیش از پیش تعمیق یافته است. بعد از شوک تحریمی خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ و در ادامه سیاست­‌های اشتباه مواجهه با جنگ اقتصادی، به واگرایی شدید بین تورم و رشد اقتصادی (رکود ـ تورمی) منجر شد که نتیجه قطعی آن کاهش سطح رفاه اجتماعی بود.

  • تجارت ایران و اروپا به روایت آمار

    تجارت ایران و اروپا به روایت آمار

    تجارت بین ایران و اروپا تاریخچه طولانی دارد؛ ایران صادرات متنوعی را به اروپا انجام می‌دهد که شامل محصولات نفتی، پتروشیمی، خودرو، ماشین‌آلات، فولاد و محصولات کشاورزی است.

  • تنگناهای مالی بنگاه‌های بخش خصوصی

    تنگناهای مالی بنگاه‌های بخش خصوصی

    جمله معروفی در یکی از سفرنامه‌های قدیمی در تفسیر شرایط ایران به این مضمون خواندم که به وضعیت امروز هم عجیب شبیه است: «بعضی چیزها را جز به مشاهده نمی‌توان فهمید.» خیلی حرف دقیق و درستی است. مسائلی در پیرامون ما وجود دارد که هرچقدر در مورد آن حرف زده شود، باز هم مخاطبان اصلی آن کلام، متوجه منظور و مقصود گوینده نمی‌شوند. نمونه عینی و آشکار آن، تفسیر و تحلیل وضعیت بنگاه‌های اقتصادی است.

  • خودروی چینی در سراشیبی تقاضا؟

    سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام وارداتی‌ها باز می‌شود؛

    خودروی چینی در سراشیبی تقاضا؟

    سامانه یکپارچه تخصیص خودروی وارداتی برای پر شدن ظرفیت مازاد این خودروها بازگشایی می‌شود. آنچه مشخص است تقاضا برای برخی خودروهای وارداتی و عموما چینی محدود بوده و به همین دلیل وزارت صمت اقدام به بازگشایی سامانه کرده است. از طرف دیگر به گفته مدیر سامانه، محصولات مونتاژی که تماما چینی هستند نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو شده است.

  • چرا خودرو از سکه افتاد؟

    نتایج یک نظرسنجی نشان از کاهش رغبت به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو دارد؛

    چرا خودرو از سکه افتاد؟

    نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد با وجود اینکه همچنان شکاف بزرگی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود دارد، اما چندان رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این مورد وجود ندارد. این اتفاق دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها نوبت‌دهی به متقاضیان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، آزادسازی واردات خودرو به‌ویژه ورود خودروهای کارکرده و البته چشم‌انداز قیمت خودرو است.

  • بازار فرش ایرانی کوچک‌تر شد

    بازار فرش ایرانی کوچک‌تر شد

    در حالی که حدود ۷۰ درصد از مواد اولیه موردنیاز تولید فرش وارداتی است اما برای این واردات، هیچ یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود و همزمان واردات مواد اولیه با موانع زیادی روبه‌روست.

  • چرا بازارها از دست می‌روند؟

    چرا بازارها از دست می‌روند؟

    صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دهه‌های اخیر به تبع افت و خیز تولید، افزایش و کاهش زیادی داشته است. دوره‌های رکود که با تحریم و سیاست‌های مخرب اقتصادی همراه بوده، باعث کاهش تولید و مصرف و صادرات شده است که در آمار رسمی قابل مشاهده است. آنچه مشاهده آن به تعریف و محاسبه شاخص‌های دقیق نیاز دارد، تغییرات در کیفیت فعالیت‌های اقتصادی است. رکود اقتصادی علاوه بر کاهش صادرات، ارزش واحد کالاهای صادراتی را هم کاهش داده است که بیانگر از دست رفتن بازارهای باارزش برای تولیدکننده ایرانی است.

  • هدف‌گذاری برای رفع فقر در برنامه هفتم توسعه

    هدف‌گذاری برای رفع فقر در برنامه هفتم توسعه

    نظام و برنامه مدون فقرزدایی در کشور وجود ندارد، منابعی هم که در این راستا توسط نهادهای مختلف هزینه می‌شود به‌صورت جزیره‌ای هزینه می‌شوند که در عمل به قدر کفایت موثر واقع نمی‌شوند.

  • تحریم یا مدیریت نادرست اقتصاد؟

    تحریم یا مدیریت نادرست اقتصاد؟

    ضربه زدن به طبقه متوسط قابل جبران نیست و باید هوشیار بود. طبقه اول بهره‌مند از تورم و تحریم و البته تمرکز اقتصادی دولت است که قیمت‌گذاری را رواج می‌دهد و طبقات پایین، زیر بار هزینه‌ها کمر خم کرده‌اند.

  • سیاه‌چاله تامین مالی بنگاه‌ها

    سیاه‌چاله تامین مالی بنگاه‌ها

    نظام تامین مالی در ایران برای بنگاه‌ها به تونلی تاریک تبدیل شده است که یا به انتهای مشخصی ختم نمی‌شود یا اگر هم راهی برای دستیابی به نقدینگی برای بنگاه‌ها وجود داشته باشد، مسیر به قدری صعب و سخت است که صنعتگران از انجام آن پشیمان خواهند شد.

  • بانک‌ مرکزی را رها کنید

    اقتصاددان برجسته هندی:

    بانک‌ مرکزی را رها کنید

    درحالی‌که اقدام هماهنگ بانک‌های مرکزی در جهان در اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم باعث شده نوک پیکان اعتراضات به سوی آنها بازگردد، اقتصاددان سرشناس هندی معتقد است که باید دست بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم را باز گذاشت.

  • مدل‌های سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی مشخص شد

    مدل‌های سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی مشخص شد

    مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در یادداشتی انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری این صندوق را تشریح و تاکید کرد که مدل‌های ابتکاری این صندوق با نگاه عدم بنگاه‌داری صندوق در عین حفظ منافع صندوق و براساس تجارب عملیاتی بین المللی و داخلی طراحی شده است.

  • مسیر کاهشی نرخ تورم ادامه دارد

    مسیر کاهشی نرخ تورم ادامه دارد

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هیچ دلالتی دال بر اینکه مسیر نرخ تورم ماهانه صعودی شده باشد و این صعودی شدن تغییر مسیر دائمی تلقی شود، وجود ندارد.

  • مسیر تحولی اقتصاد در دو سال دولت سیزدهم

    مسیر تحولی اقتصاد در دو سال دولت سیزدهم

    جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ پس از گذشت دو سال از مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرصت مغتنمی است تا بازنگاهی نسبت به سیاست‌ها و اقدامات انجام‌شده و چشم‌انداز آینده داشته باشیم تا در دریای پرتلاطم و روزمرگی اقتصاد ایران، فانوس دریا و قطب‌نمای حرکت را گم نکنیم. در ابتدا مایلم میان دو مقام تفکیک قائل شوم: نخست؛ در مقام وظایف مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی و دوم؛ در مقام یکی از اضلاع تیم اقتصادی دولت.

  • هدایت نقدینگی؛ از رویا تا واقعیت

    هدایت نقدینگی؛ از رویا تا واقعیت

    در کشورهایی مثل ایران که سیستم نظارتی قوی ندارند، نمی‌توان اطمینان کرد که تسهیلات داده شده به تولید، در محل واقعی استفاده شود. سیستم نظارتی توان کافی ندارد که جلوی این انحراف را بگیرد.

  • عوامل موثر بر پایداری رشد اقتصادی کدامند؟

    عوامل موثر بر پایداری رشد اقتصادی کدامند؟

    شتاب رشد به نوبه خود مهم است؛ اما مهم‌تر از آن پایداری رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی پرشتاب نیازمند تحولات نهادی چندانی نیست. اما این رشد در صورتی پایدار خواهد ماند که تحولات ساختاری و نهادی در اقتصاد روی دهد.

  • ذهنیت‌های ضد صادرات‌ علیه توسعه اقتصادی

    ذهنیت‌های ضد صادرات‌ علیه توسعه اقتصادی

    دولت باید کم‌کم سوبسیدهایی که در بخش کشاورزی است، قطع کند. شرکت‌های ما یاد گرفته‌اند در بازارهای خارجی بازاریابی کنند و حضور یابند و محصولاتی با استانداردهای مورد قبول کشورهای موفق و پیشرفته تولید کنند.

  • تولید ثروت یا توزیع فقر؟

    سیاست‌ حمایتی منهای رشد اقتصادی، رفاه‌ساز نیست

    تولید ثروت یا توزیع فقر؟

    مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی ملزومات تحقق رشد پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی کرد در صورت تداوم روندهای اقتصادی دهه۹۰ شمسی اقتصاد ایران به کدام‌سو خواهد رفت. بررسی‌های بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد در صورت تکرار تجربه دهه۹۰ در افق برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های بازتوزیعی هم راه به جایی نخواهد برد و نرخ فقر روندی فزاینده را تجربه خواهد کرد.

  • رقبای ایران در ترانزیت منطقه چه برنامه‌هایی دارند؟

    سهم ایران از ترانزیت جهانی؛

    رقبای ایران در ترانزیت منطقه چه برنامه‌هایی دارند؟

    با وجود اهمیت فوق‌العاده مساله ترانزیت در جایگاه آینده سیاسی و اقتصادی ایران، بهره‌برداری کشور از این ظرفیت مهم، به اندازه کافی نیست؛ این در حالی است که دیگر کشورهای رقیب در منطقه با وجود مزیت‌های کمتر نسبت به ایران، در حال بهره‌برداری بیشتر از این مساله هستند.

  • مسیر بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

    مسیر بازگشت اعتماد به بازار سرمایه

    بازار سرمایه یکی از موتورهای محرک اقتصاد به شمار می آید که اشخاص در این بازار با سرمایه گذاری بر روی دارایی های مالی علاوه بر کسب بازدهی برای خود به چرخه تولید نیز کمک می کنند. اما سوال اساسی اینجاست که چرا این بازار دست خوش تغییرات ناگهانی می شود که سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران برای حضور در این بازار می شود؟

  • شرط ورود بورس به بازار جهانی

    متغیر‏‏‏‏‌های جهانی‌شدن بازار سهام بررسی شد؛

    شرط ورود بورس به بازار جهانی

    پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی به پایان رسید؛ در حالی که در این دوره خبری از شرکت‌های خارجی نبود. گویی عنوان بین‌المللی جای خود را به دورهمی فعالان بورسی داده است. متولیان بورس در چنین نمایشگاهی باید به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی بروند. اما جای خالی قراردادهای همکاری چندجانبه بین سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی احساس می‌شد.

  • تحریم‏‏‌های نامشروع در پرونده هالک

    عدم مشروعیت تحریم‌های مالی آمریکا بررسی شد؛

    تحریم‏‏‌های نامشروع در پرونده هالک

    ایالات متحده آمریکا سال‌هاست که تحریم‏‏‌های گوناگونی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع و اعمال می‌کند. در رابطه با مشروعیت یا عدم‌مشروعیت حقوقی این تحریم‏‏‌ها از منظر حقوق بین‌الملل بحث‏‏‌ها و استدلال‌های مفصلی ارائه شده اما در خصوص اینکه آیا این تحریم‌ها از منظر حقوق آمریکا مواجه هستند یا خیر، کمتر بحث و اظهارنظر حقوقی انجام شده لذا این امر تا حدودی به این مساله برمی‌گردد که به دلیل ملاحظات سیاسی، مالی و حقوقی، کمتر پیش آمده که تحریم‌های آمریکا در دادگاه‌های داخلی آن کشور مورد چالش قرار گیرند.

  • تست بازدهی خودروی ایران و جهان

    بررسی شاخص بهره‌وری خودروسازان داخلی؛

    تست بازدهی خودروی ایران و جهان

    بدنه اصلی خودروسازی ایران در سال گذشته شاخص بهره‌وری ۱۷.۵ را به ثبت رساند؛ عددی که در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار پایین است و ریشه در «نیروی مازاد» و «تولید کمتر از ظرفیت» در خودروسازی دارد. به این ترتیب به ازای هر یک نفر پرسنل در خودروسازی تنها ۱۷.۵ دستگاه خودرو به تولید رسیده، حال آنکه در جنرال‌موتورز به ازای هر نفر ۴۲خودرو تولید شده است.

  • راه مهار تورم و رشد تولید

    راه مهار تورم و رشد تولید

    در اغلب کشورهای دنیا تورم تک‌رقمی است. ایران، شاید، تنها کشوری باشد که بیش از ۵دهه تورم دو رقمی را تجربه کرده است. آرزوی مشاهده ثبات قیمتی و تورم تک‌رقمی پایین و پایدار برای ایرانیان به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی با رفع کامل تحریم‌ها، متوسط تورم در ایران همچنان در سطوحی نزدیک به ۲۰درصد پایدار می‌ماند.

  • برنامه دولت سیزدهم برای دلارزدایی از اقتصاد ایران

    برنامه دولت سیزدهم برای دلارزدایی از اقتصاد ایران

    دولت سیزدهم در چارچوب طرح «توسعه نظامات بانکی بین‌المللی» که به عنوان اولویت دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده، دلارزدایی را در برنامه خود دارد.