آلترناتیوهای عراق در بازارهای نزدیک سیمان

شیخان: بازارهای صادراتی مناسبی برای سیمان وجود دارد که شامل افغانستان و کشورهای حوزه مشترک المنافع (CIS) می‌شود که این روزها وضعیت تجارتشان با ایران بهبود یافته است

ممنوعیت صادرات سیمان به بازار عراق همچنان ممنوع است. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این رابطه با بیان این که هنوز مرزهای عراق به روی هرگونه سیمان خارجی بسته است، گفت: ما درباره صادرات سیمان مذاکراتی با مسئولان عراقی داشته ایم ولی همچنان به دلیل مشکلات بودجه ای، امنیتی و پاسخگو بودن تولید داخلی عراق، واردات سیمان خارجی به این کشور به طور کل ممنوع اعلام شده است. البته مسئولان عراقی این ممنوعیت را موقت اعلام کرده‌اند و استنباط ما این است که صادرات سیمان ایرانی به عراق بعد از ماه مبارک رمضان از سر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار جایگزین برای عراق وجود دارد، ادامه داد: بازارهای صادراتی مناسبی برای سیمان وجود دارد که شامل افغانستان و کشورهای حوزه مشترک المنافع (CIS) می‌شود که این روزها وضعیت تجارتشان با ایران بهبود یافته است. همچنین رایزنی هایی نیز با کشورهای آفریقایی صورت گرفته است تا بتوان بازار صادراتی را تا آنجا گسترش داد.

علی محمد بد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز معتقد است رکود داخلی در بخش ساخت و ساز و عمران سبب افزایش صادرات سیمان ایرانی به عراق شده و این موضوع کاهش شدید قیمت سیمان ایرانی را در برداشته است. به گفته وی عراقی ها معتقدند ایران دامپینگ انجام داده است. وی که با اگزیم نیوز گفتگو کرده معتقد است: به دلیل رکود در ساخت و ساز داخل، کارخانجات ایرانی حتی با سود اندک حاضر به صادرات سیمان به عراق شده اند و بنابراین عرضه زیادتر از تقاضا، سبب کاهش قیمت این محصول در کشور عراق شده و بنابراین دولت عراق به بهانه حمایت از تولید داخل از واردات سیمان ایرانی سر باز می زند.

بد در ادامه تصریح کرد: دولت عراق معتقد است تولیدکنندگان ایرانی دامپینگ انجام داده اند، یعنی قیمت سیمان را نسبت به سایر کشورها پایین تر آورده اند و این موضوع به تولیدکننده عراقی نیز لطمه وارد کرده است. البته این موضوع که قیمت سیمان ایرانی نسبت به ترکیه و یا حتی قیمت تولیدی داخل عراق نیز پایین تر بوده است درست است و باید تصریح کنم که و آن ها نمی توانند با قیمت سیمان ایرانی رقابت کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان ادامه داد: طبیعی است زمانی که عرضه را افزایش دهیم قیمت کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت کارخانجات سیمانی را در عراق با مشکل مواجه کرده است. سهمیه بندی می تواند عرضه را کاهش داده و قیمت به طور خودکار افزایش یابد تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده قیمت صادراتی هم خود به خود افزایش پیدا می کند که هم به نفع صادرکننده داخلی است و هم به نفع تولیدکنندگان داخلی کشور عراق.

بررسی ها نشان می دهند ۶۳ درصد از سیمان صادراتی ایران به مقصد عراق بارگیری می شود و سایر کشورها که در حدود بیش از ۳۰ کشور را شامل می شود رقمی در حدود ۳۷ درصد از صادرات سیمان ما را تشکیل می دهد. بر این اساس باید گفت کاهش صادرات به عراق باید با جایگزنی کشورهایی از جمله کشورهای فوق الذکر و یا کشورهایی همچون کویت، قطر، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و ... جبران شود.

کد خبر 10913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =