سیاهچاله های قانونی در مسیر تجارت

مجتبی خسروتاج از وجود مشکلاتی در مسیر تولید و تجارت خبر داد که بیشتر آنها به دلیل چالش های قانونی ایجاد شده است

قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت:  با توجه به حضور شرکت های صادرکننده در بازارهای بین المللی، هم اکنون نیز آنها بهترین گزینه برای تعیین کشور مقصد هستند.
مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت در گفت وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص انتظارات وزارت صنعت از مجلس دهم گفت: مهم ترین وظیفه دولت برای رونق تولید و صادرات محصولات ایرانی، بستر سازی مقرراتی است تا فعالین اقتصادی در یک مسیر هموار بار دیگر رقابت در عرصه بین المللی را آغاز کنند، حذف قوانین مانع تجارت لازمه تقویت بنگاه های تولیدی است.
وی افزود: بخش اعظم دغدغه صادرکنندگان مرتبط با تداخل قوانین است، از آنجایی که مجلس نقش کلیدی در تصویب قوانین دارد باید در برخی قوانین مادر مانند قانون تجارت بازنگری داشته باشند تا چالش های  سنوات گذشته بار دیگر دنبال نشود.
خسروتاج با اشاره به تعدد قوانین تجارت بیان کرد: در بخش تجارت قوانین متعددی وجود دارد که  قانون مقررات صادرات و واردات و تجارت مهم ترین آنها است، از آنجایی که قانون تجارت اساس فعالیت های بازرگانی را پوشش می‌دهد یکی از مهم ترین قانون های این بخش است. مجلس دهم باید برای هموار سازی تجارت بین الملل بازنگری قانون تجارت را در دستور کار قرار دهد تا نواقص این قانون برطرف شود.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم ورود تجار ایرانی به بازارهای بزرگ گفت: ورود به بازار بزرگی مانند روسیه که نیاز 150 میلیون نفر را تامین می‌کند با ورود با بازارهای مانند عراق، قطر، افغانستان متفاوت است، برای حضور در چنین بازاری باید ساز و کار متفاوتی در پیش گرفت، قطعا برای حضور در بازارهای بزرگ زمان بیشتری نیاز است تا بازارهای کوچک کشورهای همسایه اما باید از ظرفیت های این بازار استفاده کرد تا زمان از دست نرود، هدف اصلی تاسیس شرکت های تخصصی صادراتی نیز ورود به بازارهای بزرگ است تا بازیگران حرفه ای برای رقابت با بزرگان تجارت داشته باشیم.
وی اظهار کرد: برای گزینش کشورها کار کارشناسی نیاز است تا بدانیم چه کالایی با چه قیمت و کیفیتی به چه کشوری که محصول ایرانی قدرت رقابت در آن دارد، صادر کنیم، توان تولیدی و رقابتی با نیاز کشورها بررسی شود تا صادرات غیر نفتی هدفمند باشد.
خسروتاج بیان کرد: صادرکنندگان بهترین افراد برای انتخاب بازارهای هدف هستند، مطالعات و بررسی رایزن های اقتصادی- تجاریمان در کشورهای مختلف ممکن است کشوری را با توجه به موقعیت های جغرافیایی و اقتصادی به عنوان بازار هدف معرفی کنند که در برخی مواقع برای صادرکنندگان بازدهی لازم نداشته باشد، اما صادرکنندگانی که در عرصه رقابت هستند بهتر می‌توانند بازارهای مطلوب را انتخاب کنند.
قائم مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص بسته حمایت از صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به منابع بودجه و امکانات کشور بسته حمایت از صادرات غیر نفتی حداقل کاری است که می‌توان انجام داد، اگر درآمدهای نفتی را در جهت صادرات غیر نفتی استفاده کنیم تا توان و ظرفیت داخلی را افزایش دهیم، زمینه توان مالی کشور برای سرمایه گذاری در مسائل زیر بنایی مهیا می شود، اگر فقط بندهای مصوب شده به مرحله اجرا برسد کمک شایانی در این راستا است.

 

کد خبر 10947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =