روش تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط باید اصلاح شود

به گفته سیف، شمار بنگاه های کوچک و متوسط کشور را کمتر از ۱۰ هزار واحد برآورد کرد و اگر فقط ۱۰ درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی یعنی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به این بنگاه ها اختصاص یابد، احیا می شوند و به فعالیت خود ادامه می دهند

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی خبر از احیای بنگاه های کوچک و متوسط می دهد. احیایی که قرار است با تخصیص تسهیلات انجام شود. به گفته سیف، شمار بنگاه های کوچک و متوسط کشور را کمتر از 10 هزار واحد برآورد کرد و اگر فقط 10 درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی یعنی 160 هزار میلیارد ریال به این بنگاه ها اختصاص یابد، احیا می شوند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: من فکر می کنم که جهت گیری سیاست های اعتباری که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و همچنین مصوبه دولت هم که توسط آقای جهانگیری ابلاغ شده این امکان را به وجود می آورد که سرمایه در گردش این واحد ها از منابع موجود شبکه بانکی تامین شود.

به گفته پرویزیان، رقمی که بانک مرکزی برای تخصیص احیای بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته است، حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان است. از طرفی هم با توجه به حجم تسهیلاتی که شبکه بانکی سال گذشته پرداخت کرده است اعم از قدیمی و جدید حدود 420 هزار میلیارد تومان بوده است؛ 10 درصد آن می شود 42 هزار میلیارد تومان. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین ادامه داد: اگر این عدد به بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص داده شود، رقم خوبی است و این بنگاه ها می توانند با آن اقداماتی خوبی انجام دهند.

او همچنین درباره امکان تخصیص این میزان تسهیلات گفت: با در نظر گرفتن 420 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک ها در سال گذشته، تخصیص 10 تا 15 هزار میلیارد رقم قابل تامینی است. اما روشی که برای تامین مالی این بنگاه ها وجود دارد نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. به طور مثال، بسیار مهم است واحدهایی که امکان فروش محصولشان را دارند به این منابع دسترسی داشته باشند.

پرویزیان همچنین ادامه داد: واحدهای کوچک و متوسط نمی توانند بانرخ های بالا تامین مالی شوند. آنها نیاز به این دارند که نرخ تامین مالی آنها در حد متعارف باشد. یعنی در حد 15 و 16 درصد عدد خوبی برای این بنگاه ها است. برای این که اعداد بالاتر برای بازپرداخت این بنگاه ها دشوار می شود. چرا که آنها ظرفیت ارقام بالا ندارند و این اعداد بالا را نمی تواند بازپرداخت کنند.

کد خبر 10967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =