پیش شرط های نهضت رقابتی کردن بنگاه های خصوصی

دو تن از فعالان حوزه صادراتی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما از الزاماتی سخن گفتند که تا فراهم نباشند نمی توان به رقابتی شدن بنگاه ها امیدوار بود

سالهاست دولت به آهستگی قسمتهای مختلف  از بدنه خود را خصوصی می کند تا تعادلی در اقتصاد کشور را شاهد باشیم. اگرچه مسئولان تولید و تجارت معتقدند باید بنگاههای اقتصادی در ایران رقابتی شوند و به طور حتم یکی از شروط این رقابتی شدن حضور کمرنگ دولت است  اما صادرکنندگان گویا، علاقه ای به عقب نشینی دولت ندارند و بالعکس خیلی هم خواستارحمایت از این بخش در بازارهای بین المللی توسط دولت هستند.

به گزارش اگزیم نیوز، آیا رقابتی کردن بنگاه ها با حضور دولت امکان پذیر است؟ سوالی که مسئولان صنعت تولید و تجارت در شرایطی که معتقدند باید نهضت جدی در کشور برای رقابتی کردن بنگاهها به وقوع بپیوندد به آن اشاره ای نکردند. به گفته برخی فعالان این صنعت، رقابتی کردن بنگاهها اگرچه با دخالت دولت در برخی موارد به نفعشان نیست اما حاضر به عقبگرد آن نیز نیستند. به گفته آنها دولت می تواند حامی مناسبی برای صادرکنندگان در عرصه بین المللی باشد.

طبق این گزارش، چندی پیش مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفته بودند امروز شرایط بنگاهها به هیچ وجه شرایط خوبی نیست زیرارکود، بسیاری از آنها را زمین گیر کرده و برخی نیز در انبوهی از مشکل ها با درصدی از ظرفیت خود به کار مشغولند.

اگرچه مسئولان بر این امر واقفند که بنگاهها در شرایط نامناسبی برای صادرات و  برد در بازارهای بین المللی قرار گرفته اند اما برخی صادر کنندگان معتقدند باید  دولت در تبادلات تجاری در عرصه بین المللی پا به پای بخش خصوصی و صادرکنندگان حضور  داشته و از آنها حمایت کنند در غیر این صورت  با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

در همین راستا  ابوذر عبدلی از صادرکنندگان ماهی و میگو و صادر کننده نمونه سال 94 در گفت و گو با اگزیم نیوز با بیان این که زیرساختهای اقتصادی بالاخص صنعت تولید و تجارت با مشکلات عمده ای مواجه است اذعان داشت: تا زمانی که زیر ساخت ها اصلاح نشود مشکلات صادر کنندگان برای انجام رقابتی سالم تر رفع نخواهد شد.

به گفته وی،  تمامی زیرساخت ها در شرایطی اصلاح می شود که همگام با تکنولوژی روز دنیا حرکت کرده و تحریم برداشته شود تا ازاین طریق سرمایه گذاری انجام و رقابت با کشورهای تراز اول امکان پذیر شود.

وی در ادامه افزود: این که بخواهیم رقابت پذیری بنگاهها را با نبود دولت تقویت کنیم امکان پذیر نبوده و نیست چرا که سیستم صنعت، بسته بندی ها، نوع صادرات به بازارها، مارکت ها و از همه مهم تر تحریم های بانکی محدودیت های بسیاری برای صادر کنندگان به وجود آورده است. به عبارتی دولت شاید در شرایطی مشکلاتی را برای صادرات به وجود بیاورد اما در نهایت می تواند حامی مهمی برای این صنعت باشد.

به گفته این فعال اقتصادی، در شرایطی که هیچی سر جای خودش نیست رقابت با همقطاران جز ضرر و زیان ونابودی در مجموعه داخلی پیامد دیگری نخواهد داشت.

عبدلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که متاسفانه دولت در مسیر صادرات با عواملی چون مالیات بر ارزش افزوده و جریمه موانعی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است اذعان داشت: ما به عنوان صادرکننده از دولت توقع حمایت داریم اگرچه در بسیاری موارد سنگ اندازی هایی توسط دولت صورت می گیرد اما حضور و حمایتش هرچند ناچیز، می تواند در بخش بین المللی بسیار بارزش باشد.

او در پاسخ به این سوال که حضور دولت در رقابتی کردن بنگاه ها، خود به تنهایی مانع است اذعان داشت: نباید این گونه فکر کرد که فقط دولت مانع است. شاخص های مختلفی در صادرات غیر نفتی ایران نقش دارند چه بسا اگر دولت هم مسائل مالی نداشت بیش از همیشه تسهیلات  به صادرکنندگان ارائه می داد.

به گفته او، در بحث صادرات، سیستم از پای بست مشکل دارد

دولت به هیچ وجه فاکتور رقابتی نیست

در ادامه این گزارش، امیر چگینی، از صادرکنندگان کشمش به اگزیم نیوز گفت: با توجه به این که دولت نقشی در فروش ندارد لذا به هچ وجه فاکتور رقابتی برای رقابت کردن بنگاههای اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: حضورو عملکرد صحیح دولت می تواند نقش موثری در رفع مشکلات صادرکنندگان داشته باشد مشروط بر این که موانعی چون دارایی و یا مالیات بر ارزش افزوده را از سد راه فعالان اقتصادی برداشته یا با اختصاص یارانه قدمی در کاهش مشکلات صادرکنندگان بردارد.

چگینی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در برخی مواقع مشکلاتی که دولت برای بخش خصوصی به وجود آورده است منجر به کاهش رقابت محصولات ایران در بازارهای بین المللی شده است یاآور شد: وقتی تولیدات خود را به بازارهای بین المللی صادر می کنیم به خاطر قیمت بالای آن بسیاری از خریداران ترجیح می دهند محصولاتی باکیفیتی پایین اما ارزان قیمت از کشوری دیگر بخرند و این به نفع ما نیست.

او با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال کشور هندوستان از جمله خریداران کشمش از ایران بود اما در طول زمان تبدیل به تولید کننده کشمش شد که نسبت به ایران کیفیت پایینی نیز دارد. این کشور محصول خود را با قیمت و کیفیت پایین تر  در بازارهای بین الملی به فروش می رساند اما ایران به علت افزایش نرخ نشات گرفته از مراحل اولیه تا صادرات، با مشکل فروش مواجه می شود.

به گفته او، عقبگرد دولت دردی را دوا نمی کند بله باید در عرصه ملی و بین المللی از صادرکنندگان حمایت کند تا مشکلات کمتری برای آنان در صادرات به وجود آید.

کد خبر 10994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =