توان صادراتی داریم، امکانات نداریم

یک عضو اتاق بارزگانی گفت: توان تولیدات با کیفیت در صنایع مختلف وجود دارد اما زیر ساخت ها و امکاناتی برای این کار نداریم

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص مهمترین چالش‌های تولید گفت: چالش‌های تولید صرفا به صنعت محدود نمی‌شود، بلکه به بخش‌هایی مانند معدن و کشاورزی نیز ختم می‌شود. البته تولیدات محصولات معدنی از وضعیت بهتری نسبت به محصولات کشاورزی برخوردار هستند، چرا که محصولات  کشاورزی از طریق صنعت باید به ارزش افزوده بیشتری برسند که متاسفانه نمی‌رسند.

وی ادامه داد: صادرات محصولات ایرانی از قیمت تمام شده بالا و غیر رقابتی به شدت رنج می برد؛ قیمت تمام شده محصولات تولیدی و صادراتی علی رغم وجود مزیت های خاص از جمله انرژی ارزان، نیروی انسانی با حداقل دستمزد و تسهیلات روند صادراتی، در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاتر است. دلیل این ضعف مشکلات ساختاری در تولید و صنعت است.

وی افزود: پایین بودن بهره‌وری، فرسودگی خطوط و ماشین آلات، تحریم‌های یک دهه گذشته و از همه مهم‌تر جهش نرخ ارز از جمله عواملی است که تولید و صنعت کشورمان را تهدید می‌کند. به عبارت دیگر با توجه به تورم 14 درصدی سال گذشته رشد نرخ ارز 5 درصد بوده که بر قیمت تمام شده انواع کالاهای صادراتی سالیانه افزوده می شود؛ در صورتی که نوسان نرخ محصولات جهانی بسیار کمتر از نوسان قیمت ها در بازار کشورمان است، در شرایط کیفیت یکسان برای کالای نوع داخلی و خارجی، بازار صادراتی به تدریج از دست می‌رود، همان گونه که از سال گذشته تا کنون  شاهد آن هستیم.

لاهوتی تاکید کرد: به نظر می رسد موثرترین مولفه و مقوله در بالابردن قیمت تمام شده، نرخ ارز است که متاسفانه هیچ یک از دولت‌ها تاکنون حاضر به اجرای قانون پنجم توسعه در خصوص تعیین واقعی نرخ ارز و تورم‌ نشده اند، که در این راستا کل کشور بالاخص اشتغال، تولید و صادرات ضربه و آسیب سنگینی متحمل شده است.

‌رييس كنفدراسيون صادرات با اشاره به اینکه ایران در صادرات محصولات صنعتی جایگاهی ندارد، گفت: متاسفانه ایران در بخش صادرات محصولات صنعتی دچار ضعف است و اگر فاکتورهایی که قبلا ذکر شد را در کنار یکدیگر قرار دهیم و در تلاش برای رفع آنها بکوشیم می‌توانیم صنعت را پویا کنیم در غیر این صورت صنعت ما زمین گیر می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل پایین نگه داشتن نرخ ارز عملا فرصت واردات از واردکننده رسمی دریغ و در اختیار واردات قاچاق قرار می‌گیرید. قاچاق کالا علاوه بر اینکه مانعی بر سر تجارت آزاد است، هزینه های زیادی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند، علاوه بر این درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و سبب خروج ارز از کشور و کاهش تولیدات صنعتی و افزایش بیکاری می‌شود. اما به جهت اینکه هزینه کمتری نسبت به واردات رسمی به خود اختصاص می دهد فرصت حضور در بازار را به راحتی پیدا می کند.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: افزایش قیمت کالای ایرانی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط حدود 8 تا 10 درصد رشد داشته است که وارد بازاری با تورم 1 تا 2 درصدی رشد قیمت می شود، طبیعی است که کالای ایرانی از درجه رقابت ساقط خواهد شد، چرا که قیمت تمام شده بیش از ظرفیت و پذیرش بازار است.

لاهوتی در خصوص تاثیر رکود اقتصادی بر تولید و صادرات صنعتی گفت: علت اصلی رکود موضوعات داخلی است، چرا که ما توان صادراتی داریم و توانستیم از بازارهای منطقه ای که حداقل شامل 400 میلیون دلار ظرفیت صادراتی است، استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ‌معضلات حاکم بر کشور از جمله کاهش توان اعطای تسهیلات‌، نوسان نرخ سود بانکی و نرخ تورم‌، کاهش قیمت نفت‌ و متعاقباً نبود تقاضا، مرتفع می شد می توانستیم با رشد تقاضا را از طریق بازارهای خارجی تامین کنیم اما به دلیل گران بودن قیمت تمام شده عملا فرصت صادرات را از دست داده ایم، این رخداد باعث شده تا عرضه تنها در بازار داخلی باشد.

رييس كنفدراسيون صادرات با اشاره به آثار برداشته شدن تحریم بر اقتصاد گفت: رفع تحریم ها منجر به نوسازی صنایع، ورود خیل عظیم سرمایه گذاران، بهبود فضای کسب و کار، کاهش ریسک معاملات، منطقی شدن نرخ ارز است که در نهایت تحول اقتصادی را رقم می زند.  

کد خبر 11008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =