سهم ۸ درصدی بهره وری از رشد اقتصادی تأمین می شود؟

بررسی ها نشان می دهد رشد بهره وری در اقتصاد ایران به کندی و ضعف صورت می گیرد و در نتیجه نمی توان انتظار داشت به این زودی سهم این عامل از رشد اقتصادی افزایش چشمگیری را تجربه کند

رضا شفیعی ثابت در آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ملی بهره وری و تقدیر از برگزیدگان جایزه ملی بهره وری ١٤٠٤ گفت: زمانی می توانیم مدعی اقتصاد درون زا باشیم که به بهره وری اقتصادی دست یافته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید یک سوم از رشد اقتصادی از محل بهره وری تامین شود، توضیح داد: عملکرد اقتصاد ایران در چهار تا پنج سال گذشته مطلوب نبوده به گونه ای که سال 13٩١ رشد منفی ٦.٨ درصد، در سال 13٩٢ منفی ١.٩ درصد و در سال 13٩٣ نیز چندان مطلوب نبود.

بررسی های اگزیم نیوز از تغییرات شاخص بهره وری نیروی کار، سرمایه و کل عوامل تولید نشان می دهد با روی کار آمدن دولت یازدهم اگر چه شاهد بهبود این شاخص و رشد آن بوده ایم اما هنوز روند به میزانی کند است که انتظار تأمین 8 درصد از تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی از محل بهره وری موضوعی دور از ذهن به نظر می رسد. در این بین شاخص بهره وری نیروی کار در سال های اخیر وضعیت نسبتا بهتری در مقایسه با بهره وری سرمایه و کل داشته است به طوریکه رشد این شاخص در سال های 93 و 94 به ترتیب 2.5 و 1.5 درصد بوده و انتظار می رود تا سال اینده نرخ های رشد شاخص بهره وری کار و سرمایه به ترتیب به 3 و 2 درصد برسد.
در این بین شفیعی ثابت ادامه داد: وضعیت رشد اقتصادی در سال گذشته خیلی خوب نبود اما قرار است امسال به رشد اقتصادی بالایی برسیم.
رییس شورای سیاستگذاری جایزه ملی بهره وری گفت: بهره وری نیروی کار از سال 13٨٣ که ١٠٠ بود در سال 13٩٣ به ١٢١ رسیده و این تنها شاخصی است که به نسبت مطلوب است.
وی با اشاره به بهره وری در بخش های دیگر اقتصادی گفت: براساس ارقام سال 13٨٣، اگر شاخص را ١٠٠ بگیریم در سال 13٩٣ در بخش های کشاورزی به ١٥٩، نفت و گاز ٩٢، صنعت ١٤٤، معدن ١٧٨ و ارتباطات به ٣٤٦ رسیدیم .شفیعی افزود: کشاورزی، ارتباطات و معدن از جمله بخش هایی هستند که بهره وری بالایی داشته اند؛ مزیت اقتصادی ما، در بخش های یاد شده است .وی شاخص بهره وری سرمایه را مطلوب ندانست و گفت: در برنامه پنجم توسعه، بهره وری سرمایه به شدت روند نزولی داشت.
وی، بهره وری شاخص کل عوامل تولید از سال 13٨٣ تا 13٩٣ را ثابت و رقم ١٠٠ اعلام کرد و گفت: به عبارتی سهم شاخص کل، صفر بوده است و در ١٠ سال تغییری نکرده است. کارشناسان معتقدند رشد بهره وری به دلیل مداخله های دولت در اقتصاد و در واقع به دلیل وجود اقتصاد دولتی، روند ضعیفی دارد. بنابراین برای این که بتوانیم به یک رشد مطلوب در شاخص بهره وری برسیم نیاز به یک تحول در این حوزه داریم و بعید می بینم که این امر اتفاق بیفتد و اصلا عملی شود، زیرا با این شرایط اقتصادی بسیار مشکل است که بتوانیم بهره وری را در کشور به حد مطلوب برسانیم.
به عقیده کارشناسان رشد بهره وری در صورتی محقق می شود که خصوصی سازی را به عنوان یک تحول در نظر بگیریم و خصوصی سازی هنگامی اتفاق می افتد که آزادسازی اقتصادی در کشور صورت بگیرد، اما آزادسازی اقتصادی در فضای فعلی کشور غیرممکن است پس نمی توان خوش بین بود که با این شرایط به اهداف مورد نظر برسیم.
این در حالی است که تمام کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند از شاخص بهره وری قابل توجهی برخوردارند؛ گاهی بیش از ٩٠ درصد تولید ناخالص داخلی یا به تعبیری رشد تولید ملی بعضی از کشورها، ناشی از رشد بهره وری است. ولی ما به دلیل ساختار دولتی اقتصادمان، نمی توانیم به این اهداف برسیم و تا هنگامی که دولت از اقتصاد دست برندارد و خصوصی سازی به معنای واقعی محقق نشود رشد بهره وری نخواهیم داشت.

کد خبر 11018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =