تغییر نمای شرکای تجاری ایران در پساتحریم

پورفلاح در گفتگو با اگزیم نیوز از تغییر ماهیت و سطح روابط بخش خصوصی ایران با کشورهای خارجی در دوره جدید خبر داد

احمد پور فلاح در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص بهترین کشورهایی که در حال حاضر بخش خصوصی در تلاش برای ایجاد مراودات تجاری با آنها است، گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث فرصت‌سوزی در بخش‌های مختلف شده است، در طول 8 سال گذشته به همین دلیل بسیاری از شرکای خارجی از جمله کشورهای صنعتی و توسعه یافته از همکاری با ایران کناره گیری کردند و متعاقبا رابطه نه تنها بخش خصوصی بلکه بخش دولتی نیز با این کشورها منحل گردید.

وی ادامه داد: در گذشته با کشورهایی مانند چین، تایوان و کره مراودات تجاری داشتیم و در دوران تحریم هم به دلیل قطع روابط اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی با ایران حجم مبادلات تجاری به خصوص واردات با کشورهای فوق شدت گرفت. این بدین معنا نیست که بخش خصوصی کشورهای صاحب فناوری، تکنولوژی و زیرساخت های مناسب جهت پیشرفت کشور را فراموش کرده است.

وی افزود: امروز اشتیاق بخش خصوصی این است تا بتواند با کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه مراودات اقتصادی و تجاری داشته باشد؛ دو دلیل اصلی این اشتیاق را می توان به تجربه کشورهای فوق در استفاده از امکانات و تشکیلات که سابقا هم به ایران ثابت شده و دیگر اینکه خطوط تولید ما در زمینه های مختلف از جمله فولاد، نفت و پتروشیمی، سنگ، آهن، کاشی و سرامیک، مواد غذایی، لوازم خانگی توسط این کشورهای اروپایی ایجاد گردیده است، اشاره کرد.

این عضو بازرگانی تاکید کرد: در واقع به دلیل تجربه خوبی که ایرانی ها از کارکردن با کشورهای اروپایی به دست آورداند، اکنون با موقعیت به دست آمده و رفع موانع و تحریم ها، بخش خصوصی کماکان تمایل دارد رویکرد تجاری و اقتصادی به سمت کشورهای اروپایی باشد، البته مشروط بر اینکه قیمت ها منطقی نزدیک به نرخ رقابتی باشد، به دلیل اینکه قیمت محصولات کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا نمی تواند با بعضی از کشورهایی که اخیرا به جرگه صنعتی پیوستن قابل مقایسه باشد.

وی ادامه داد: اگر به سوابق کشورها نگاه کنیم کشور ایتالیا همیشه سعی کرده روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کند و در بالاترین سطح ارتباطات سیاسی و اقتصادی باشد، امروز می بینیم که با هیات های بیشتری پیشتاز است؛ حتی بانک های درجه دو و سه ایتالیایی روابط تجاری ال سی ایران را قبول کردند و راه مبادلات تجاری را باز نمودند.همچنین کشوری مانند آلمان که از دیرباز مورد علاقه ایرانی ها است و تمایل دارند هر چه بیشتر با این کشور رابطه تنگاتنگی داشته باشند تا از تکنولوژی های این کشور بهره ببرند و ضمن اینکه ایران نیز در سالهای متمادی از همکاری و فعالیت با آلمان تجربه خوبی کسب کرده و آلمانی ها نقش تعیین کننده ای بخصوص در پروژه های خیلی بزرگ و زیرساخت ها که مختص پروژه های دولتی است، داشتند.

احمد پورفلاح در خصوص اینکه چه کشورهایی در آینده می توانند شرکای خارجی ایران باشند، گفت: معتقدم چین جایگاه خوبی در این زمینه دارد ولی قطعا حجم واردات از چین کاهش پیدا خواهد کرد. از کشورهای آسیایی هم کشور کره وجود دارد که حضور دائمی در بازار ایران داشته و همچنین ایران از خریداران محصولات این کشور در زمینه های خودرو، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری و... است و این  احتمال وجود دارد که در شرایط جدید مجبور به خریداری حجم بالایی از محصولات ما باشد. ژاپن نیز کشور دیگری است که با اعمال تحریم ها و قطع همکاری اروپایی ها از ایران روابطش را محدود وسپس قطع کرد، اما با توجه به پیشرو بودن تکنولوژی در آینده حتما سهمی از واردات ایران را به خودش اختصاص می دهد.

وی در پایان افزود: از کشورهایی اروپایی نیز می توان به ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتریش اشاره نمود که تلاش می کنند جایگاه اولیه شان را در بازار ایران پیدا کنند.

 

کد خبر 11025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =