پاشنه آشیل واحدهای کوچک و متوسط

آرمان خالقی: واحدهای کوچک و متوسط نتوانسته‌اند در موازات هم برای تشکیل هلدینگ یا کنرسیومی قرار بگیرند که این موضوع بیانگر عدم اتحاد و نقطه ضعف آنها است.

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز گفت: بنگاه‌های  کوچک و متوسط به اندازه اقتصاد یا نوع توسعه صنعتی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند، بنگاه‌های کوچک و متوسط حدود 70 درصد و بنگاه‌های بزرگ  30 درصد از اقتصاد را شکل می‌دهند، اما سرمایه گذاری در این دو بخش کاملا بالعکس است.

وی درباره هویت این بنگاه ها بیان کرد: واحدهای کوچک در اختیار بخش خصوصی و واحد‌های بزرگ همیشه در اختیار دولت بوده‌اند، با توجه به خصوصی بودن این واحدها، تقاضا بازار می تواند این بنگاه ها را به مرز تعطیلی یا فعالیت چشمگیری برساند. واحد های کوچک و متوسط هنوز نتوانسته اند در موازات هم قرار بگیرند تا کنون هلدینگ یا کنرسیومی در این باره تشکل نداده ‌اند که این موضوع بیانگر عدم اتحاد آنها است.

خالقی ادامه داد: وقتی یک بنگاه کوچک وارد صنعت می‌شود برای توجیه فعالیت خود خط تولید چند بخش را آغاز می‌کند که باعث کاهش قدرت رقابت پذیری آن می‌شود. اگر این واحد‌ها در قالب زنجیره‌های ایجاد ارزش افزوده بالاتر تعریف شوند تا فعالیت‌های تخصصی رقم بزنند  در این صورت می توانند حیات کار خود را تقویت کنند. این اقدام منجر به توسعه تولید وصادرات نیز می‌شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت با اشاره به توان مالی این بنگاه ها اظهار کرد: بنگاه های کوچک به صورت تک واحدی با ضعف مالی و مدیریتی روبرو هستند که برای حل این کار باید اموزش لازم ببینند و پرسنل حرفه‌ای در اختیار داشته باشند تا تامین نقدینگی قابل قبولی داشته باشند.

وی گفت: البته بیشترین مشکل این بخش سرمایه در گردش آنها است چون ساختار را بدون در نظر داشتن وضعیت بازار می سازند بنابراین برای ورود به بازار توان مالی ندارند، باید بیاندیشیم که چطور ابزارهای مالی را در اختیار انها بگذاریم تا به بن بست مالی نرسند. از سوی دیگر اکثر این بنگاه ها از نظر وثیقه، ضمانت و اعتبار بانکی با مشکل همراه هستند بنابراین از اخذ تسهیلات بانکی بی بهره می مانند.

خالقی با اشاره به وضعیت فعلی این بنگاه ها بیان کرد: بنگاه‌های رقابت پذیر ما که تولید صادراتی داشتند مهره‌های اصلی را به خارج از کشور هدایت کردند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط عمده فعالیت خود را در بازار داخلی حفظ کردند، در شرایط تحریم بنگاه‌های بزرگ به بازار داخلی برگشتند و به رقیبان اصلی واحدهای کوچک تبدیل شدند که نتیجه آن رکود سنگین واحدهای کوچک شده است.

کد خبر 12080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =