اختصاص ارز مبادله ای به واردات جو توزیع رانت است

ارز مبادله ای واردات جو حذف شد و این به نظر کارشناسان، به نفع تولید داخلی کشور است. احمد ترک نژاد از کارشناسان ارشد و فعال اقتصادی در عرصه تجارت جو معتقد است: هر چقدر تلاش دولت در این راستا باشد که ارز مبادلاتی به کالاهای اساسی اختصاص ندهد این موضوع به نفع کشور خواهدبود چرا که اختصاص ارز مبادلاتی به کالاهایی چون جو توزیع نوعی رانت است

به گزارش اگزیم نیوز، در حالی طی چند روز گذشته مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام از عدم اختصاص ارز مبادله ای برای واردات جو خبر داده بود که این موضوع شرایط نگرانی برای فعالان اثتصادی در این حوزه را فراهم کرد اما یک کارشناس ارشد در حوزه واردات جو معتقد است اختصاص ارز مبادله ای برای کالاهای اساسی کشور یک نوع توزیع رانت محسوب می شود.

احمد اباذری مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام  کشور در خصوص تخصیص ارز مبادله ای برای واردات به جای ارز مبادله ای گفته بود با این اقدام مقدمات کاهش واردات محصولات کم یا بی کیفیت کشاورزی را فراهم کرده که یکی از این محصولات، جو است.

به گفته او،  با تخصیص ارز آزاد به جای ارز مبادله ای برای واردات جو، از شدت واردات این محصول کاسته خواهد شد که این موضوع علاوه بر تعادل قیمت ها، باعث افزایش حجم خرید مصرف کنندگان از کشاورزان ایرانی به جای محصول وارداتی ارزان قیمت می شود.

به گزارش اگزیم نیوز به نظر می رسد، یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی واردات محصولات ارزان قیمت به کشور باشد و این موضوع باعث شده تا تولیدکننده داخلی با وجود کیفیت مناسب محصولش، توان رقابت با محصول وارداتی را از لحاظ قیمت نداشته باشد و از طرفی نیز قیمت تمام شده داخلی دیگر جایی برای کاهش ندارد.

احمد ترک نژاد از کارشناسان ارشد و فعال اقتصادی در زمینه تجارت جو نیز در گفت و گو با اگزیم نیوز با بیان این که بهتر است برای کالاهای اساسی ارز ترجیحی ندهیم گفت: هر چقدر تلاش دولت در این راستا باشد که ارز مبادلاتی به کالاهای اساسی اختصاص ندهد این موضوع به نفع کشور خواهدبود چرا که اختصاص ارز مبادلاتی به کالاهایی چون جو توزیع نوعی رانت است.

 وی ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت بارندگی مناسب، احتمالا تولید جو نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار خواهد بود لذا اگر ارز مبادله ای به جو وارداتی اختصاص داده شود بهای تمام شده جو وارداتی نسبت به بهای تمام شده جو داخلی دچار مشکل جدی خواهد شد.

به گفته او، تصمیم دولت در خصوص تبدیل ارز مبادلاتی به ارز آزاد برای ورود جو، در مقطع فعلی اقدامی صحیح بوده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که نیازی به واردات جو در شرایط و زمان فعلی نداریم ادامه داد: حذف اختصاص ارز مبادله ای برای واردات، خبر خوبی برای تولید ملی محسوب می‌شود چرا که این امر موجب رونق واحدهای تولیدی کشور شده و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، شکل واقعی به خود خواهد گرفت.

 

کد خبر 12091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =