مرگ خاموش صادرات صنعت سنگبری

صنعت سنگ‎بری آرام آرام جان می دهد بدون این که مرگ خاموشش را چاره ای باشد. از سویی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سنگ‎بری استان اصفهان صادرات محصولات سنگی از ۱۰ سال گذشته تا به امروز را بسیار حاد می داند از سوی دیگر رکود اقتصادی تیشه به ریشه این صنعت زده است

به گزارش اگزیم نیوز، این بار کارخانجات و واحدهای سنگبری کشور تبعات وضعیت ناخوشایند اقتصادی کشور را پس  می دهند. اخباری مبنی بر تعطیلی 2500 واحد سنگبری، وضعیت بازار این محصول را دچار ناامنی و نگرانی کرده به شکلی که به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، صادرات سنگ ایران با نوسانات و مشکلات خاصی مواجه شده تا جایی که بازار این محصول به ترکیه و چین واگذار شده است.

این گزارش حاکی است، چندی پیش، امیر فتاحی عضو انجمن سنگ  گفته بود، کارخانه‌های سنگ‌بری به اندازه تولید ۶ ماه خود انباشت کالا دارندو در حال حاضر صدای تعطیلی بسیاری از واحدهای سنگ‌بری به گوش می‌رسد که عمده‌ترین آنها در استان اصفهان واقع شده‌اند.

به گفته او، حدود 5 هزار واحد سنگ‌بری در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار واحد سنگ‌بری در استان اصفهان واقع شده که بیش از از هزار واحد در شهرک صنعتی محمودآباد مستقر هستند و طی 5 ماه اخیر حدود 20 تا 30 درصد این واحدها تعطیل شده‌اند. همچنین در منطقه دولت آباد واحدهای سنگ مشکلات زیادی دارند و این در حالی است که این مشکلات باعث نارضایتی صنعتگران و تولیدکنندگان این منطقه شده است.

در ادامه تایید صحبت های عضو انجمن سنگ تهران، رضا احمدی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سنگ‎بری استان اصفهان در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: وضعیت عرضه و تقاضا در بازار داخلی بسیار حاد بوده و از سوی دیگر صادرات انواع سنگ‏ها با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

او با اشاره به این که  صادرات در سطح بسیار کمی انجام می شود ادامه داد: طی چند سال اخیر به علت تشدید تحریم ها، فاصله صادرات محصولات سنگی با فاصله زیادی مواجه شده این در حالی است که تولید و بازار داخلی هم با مشکل جدی چون رکود درگیر است  چراکه وضعیت ساخت و ساز مسکن دچار بحران جدی است.

رئیس اتحادیه سنگ‎بری اصفهان در پاسخ به این سوال که چه رایزنی هایی را با دولت در راستای رفع مشکلات کاهش صادرات و بحران داخلی داشته اید اذعان داشت: با دولت در خصوص مشکلات پیش آمده تعاملاتی داشته ایم و البته نیازمند حمایت دولت در عرصه سیاست های بین المللی هستیم اما نتایج همه آنچه که عنوان شد نیازمند مدت زمان طولانی است و در مدت زمان کوتاهی به سرانجام نخواهد رسید.

 

احمدی در ادامه با ابراز تاسف از واگذاری بازار سنگ به رقبا گفت: بازار راکد و عدم توانایی در فروش محصولات به داخل و خارج کشور منجر به واگذاری بازار به رقبایی چون چین و ترکیه شده است و ایران دیگر چون گذشته توان رقابت با این کشورها را ندارد مگر این که فاکتورهای رقابتی و توسعه ای برای جذب سرمایه و بازار هدف احیا شود.

به گفته ،رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سنگ‎بری استان اصفهان بسیاری از واحدهای سنگ‌بری در اصفهان تعطیل شده به شکلی که 50 درصد واحدها با یک سوم ظرفیت فعال و 30 درصد آنان تعطیل شده و 20 درصد مابقی با شرایط سخت به حیات خود ادامه می دهند.

او در پاسخ به این سوال اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات اذعان داشت: از 10 سال گذشته تا به امروز وضعیت صادرات حاد بوده به این شکل که میزان صادرات یا ثابت مانده یا کاهش و به شکل نزولی بوده است.اما میانگین صادرات سالانه محصولات سنگی 500 هزار تن در سال معادل 100 میلیون دلار است.

به گفته وی، به تازگی دولت در راستای حمایت از تولیدات داخلی، موانعی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است اما صادرات با وضعیت نوسانی به کشورهای ترکیه، عراق، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان به علت تسهیل در امر تبادل پولی، همچنان در حال انجام است.

به گزارش اگزیم نیوز، استان اصفهان رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ را به خود اختصاص داده اما نبود حمایت های دولت، مشکلات صادرات و رکود اقتصادی، صنعتگران را به هر شغلی جز حرفه و پیشه خود می کشاند و تا امروز هم راهکار مناسبی برای ساماندهی این وضعیت مد نظر قرار نگرفته است.

 

 

کد خبر 12093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =