چانه زنی های ضعیف بر سر بازار سیمان عراق

اتابک: اکنون ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۸۰ میلیون تن است که تنها ۴۰ میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود؛ از این رو با توجه به کاهش صادرات این محصول، دولت می‌تواند هزینه‌های ثابت تولیدکنندگان را به قیمت این محصول اضافه کند تا فعالان این صنعت، سرپا بمانند

با تعطیل شدن هرچند موقت صادرات سیمان ایران به عراق به نظر می رسد این روزها تکاپوی صادرکنندگان داخلی برای رشد و رونق فروش در بازارهای جدید به نظر می رسد باز هم افزایش یافته است هرچند چالش های جدی در این مسیر وجود دارند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با تعطیل شدن بازار عراق که گفته می شود دلیل آن نیز دامپینگ سیمان صادراتی ایران بوده است تولیدکنندگان داخلی با شرایط نسبتا سختی روبرو شده اند. از یک طرف صادرکنندگان تلاش می کنند بازارهای جدیدی را در منطقه بیابند و از طرف دیگر دتلاشند بازار عراق را متقاعد کنند که اکثرا این تکاپو از طریق برقراری جلسات متعدد با مسوولان عراقی در حال برگزاری است و اکثرا با پاسخ مناسبی از طرف عراقی روبرو نبوده است.

طرف عراقی می گوید تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر رقابت می کنند و در تلاشند با قیمت های پایین توجه خریدار را به خود جلب کنند غافل از این که این موضوع از ابعاد اقتصادی می تواند صدای تولیدکنندگان محلی و بومی را درآورد و اتفاقی که اکنون افتاده در همین راستا ارزیابی می شود.

این در حالی است که آنطور که اگزیم نیوز بررسی کرده است تولیدکنندگان سیمان از احتمال از دست دادن بازارهای خود نگرانند. به عقیده آنها اگرچه بازارهایی از جمله آفریقا و کشورهای عضو منطقه CIS نیز قدرت بالایی برای جذب تولید سیمان ایرانی دارند اما واقعیت آن است که بازار عراق از مهمترین بازارهای کشور محسوب می شود. در این رابطه رییس اتاق تهران در نامه ای به رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وضعیت صنعت سیمان اشاره کرده و یکی از مطالبات ده‌گانه اتاق تهران از این ستاد به تسهیل وضعیت صادرات و کمک به تولیدکنندگان سیمان با اتخاذ سیاست‌هایی در حمل‌ونقل و احداث جاده اعلام کرده بود.

 محمداتابک، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که مدیرعاملی هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس را نیز برعهده دارد چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت سیمان را تشریح کرد و از مشکلات این صنعت گفت.
 او با اشاره به اینکه اولین کارخانه سیمان ایران در سال 1312 در جنوب تهران و در شهر ری با ظرفیت 100 تن در روز با تکنولوژی شرکت FL Smidth دانمارک ساخته شده است، گفت: اکنون ایران پس از چین، دومین کشوری است که صنعت سیمان در آن تا این حد توسعه یافته است. چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان با 2470 میلیون تن و همچنین بزرگترین مصرف‌کننده جهان با 2426 میلیون تن در سال 2015 بوده است. ایران نیز میزان تولید خود را از 29.5 تن در سال 1380به 79.7 تن در سال 1394رساند.

 اتابک افزود: ایران در سال 2014 در زمینه تولید سیمان در جایگاه چهارم دنیا قرار داشت که در سال 2015 این رتبه به هفتم تنزل پیدا کرده است. او با بیان اینکه آسیب وارده به صنعت سیمان کشور از سه مسیر رخ داده است، ادامه داد: کاهش سرمایه‌گذاري‌هاي عمومی به دلیل کاهش درآمدهاي دولت و کسري بودجه، کاهش سرمایه‌گذاري قابل توجه بخش خصوصی در بخش ساختمان به دلیل رکود حاکم بر بخش مسکن و همچنین کاهش صادرات این محصول به ویژه به کشور عراق، طی دو سال اخیر شدید و قابل توجه بوده است.  او افزود: با توجه به حجم بالاي سرمایه‌گذاري انجام شده و اشتغال بالاي به کار گرفته شده در این صنعت، ضرورت دارد تا اقداماتی براي خروج صنعت از بحران فعلی، انجام شود.

محمد اتابک گفت: تولید سیمان طی دو سال 1393 و 1394 به ترتیب با کاهش 5 درصد و 12 درصد همراه بوده است. میزان صادرات این محصول در سال 1394 با 20 درصد کاهش مواجه شده و در همین سال، میزان صادرات سیمان به کشور عراق در مقایسه با سال قبل، 33 درصد کاهش داشته است.  اتابک ادامه داد: سرمایه‌گذاري‌هاي بخش خصوصی در ساختمان‌هاي جدید مناطق شهري به عنوان شاخصی از میزان سرمایه‌گذاري بخش خصوصی در بخش ساختمان، در سه فصل متوالی نخست سال 1394 از رشدهاي اسمی منفی 6 درصد، منفی 5 درصد و منفی 25 درصد در مقایسه با فصول مشابه در سال 1393 برخوردار بوده است. همچنین میزان هزینه‌هاي عمرانی دولت در یازده ماه 1394 در مقایسه با مدت مشابه در سال 1393 معادل 17 درصد کاهش یافته است.

اتابک گفت: اکنون ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود 80 میلیون تن است که تنها 40 میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود؛ از این رو با توجه به کاهش صادرات این محصول، دولت می‌تواند هزینه‌های ثابت تولیدکنندگان را به قیمت این محصول اضافه کند تا فعالان این صنعت، سرپا بمانند. او همچنین پیشنهاد کرد که ستاد اقتصاد مقاومتی با دخالت مستقیم و انتخاب نماینده‌اي جهت برقراري ارتباط مؤثر از مجاري دیپلماتیک در کشور عراق نسبت به رفع تنگناها و مشکلات صادرکنندگان سیمان اقدام کند.

پیشنهاد دیگر او، همکاري وزارت راه و شهرسازي در زمینه احداث جاده‌هاي بتنی بود که می‌تواند مصرف داخلی سیمان را افزایش دهد. رعایت تخصیص یارانه در نرخ سوخت حمل‌ونقل دریایی برای کاهش قیمت حمل به مقاصد آفریقایی، طرح مشکلات صنعت سیمان در ستاد اقتصاد مقاومتی و پرداخت طلب 29 میلیون دلاري شرکت‌هاي سیمانی از طرف وزارت نفت بابت توقف خطوط تولید شرکت‌هاي سیمانی در سال 93 یا تهاتر آن با بدهی گاز کارخانجات از دیگر راهکارهای اتابک برای نجات صنعت سیمان بود.

 

کد خبر 12107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =