توسعه صادرات صنایع دستی با تعیین ردیف بودجه

به گفته کارشناسان در حالی تخصیص ردیف بودجه برای حمایت از صنایع دستی یکی از راهکارهای توسعه صادرات این محصول است که سالها از اهمیت آن در توسعه اقتصادی کشور غفلت شده این در حالی است به اعتقاد رئیس اتحادیه اشیاء قدیمی و صنایع دستی هر اتفاق خوشایندی هم که در بستر صنایع دستی رخ دهد بدون برنامه ریزی دقیق دولت مسبب لطمات جبران ناپذیری به این صنعت خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، چندی پیش  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده برای اولین بار ردیف بودجه ای برای حمایت از صنایع دستی در قانون بودجه سال 95  لحاظ شده که اگرچه این خبر، خرسندی بسیاری از فعالان صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران را به همراده داشت اما در نهایت رئیس اتحادیه اشیاء قدیمی و صنایع دستی میگوید تعیین کردن هدف برای توسعه صادرات و تولیدات و همچنین برنامه ریزی برای نحوه هزینه کرد صنایع دستی بسیار مهم است در غیر این صورت نه تنها مشکلات برطرف نمی شود بلکه شاهد هیچ گونه تغییری هم نخواهیم بود.

طبق این گزارش، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که با مسئولان و دانشگاهیان داشت گفت: رونق تولید، بازرگانی، خلاقیت و ترویج صنایع دستی، گام مهمی در فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه محسوب می شود و همگان از آن بهره مند می شوند.سلطانی فر ، بازرگانی و فروش صنایع دستی را یکی از عمده ترین چالش هاییاین صنعت دانسته بود و گفته بود: ایجاد فروشگاههای مجازی صنایع دستی راهکاری بسیار مناسب برای رونق بازرگانی این بخش است، در حال حاضر حدود 200 فروشگاه اینترنتی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند که این تعداد باید افزایش یابد.

اما سید محمد عبداللهی، رئیس اتحادیه اشیاء قدیمی و صنایع دستی راه اندازی فروشگاههای مجازی صنایع دستی را نه تنها راهکار مناسبی برای رونق بازرگانی این صنعت نمی داند بلکه معتقد است که این اتفاق تقلب را به همراه خواهد داشت.

او با بیان این که تعیین ردیف بودجه برای صنایع دستی می تواند یکی از فاکتورهای حمایتی برای صادرکنندگان باشد اذعان داشت: پیش از این که دولت برای حمایت صادرکنندگان، بودجه ای در نظر بگیرد بهتر است  در درجه اول برنامه ریزی دقیق و مدونی برای حمایت از این صنعت داشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که راه اندازی فروشگاههای مجازی تاثیر چندانی در راستای حمایت از صنایع دستی و صادرکنندگان ایجاد نمی کند اذعان داشت: بهتر است اول فرهنگ سازی شود سپس پس از شناساندن محصولات و رتبه بندی آنها، فروشگاه مجازی راه اندازی شود.

وی در ادامه نظر مسئولان مبنی بر تعیین ردیف بودجه در راستای حمایت از صنایع دستی را یکی از راهکارهای توسعه صادرات این محصول دانست و اذعان داشت: برند سازی یکی از اقدامات مهم در صنایع دستی است چرا که در کشورهای خارجی شناختی از صنایع دستی ایران نداشته و همین موضوع یکی از مهمترین موانعی است که دولت باید در راستای اختصاص بودجه موانع آن را رفع کند.

عبداللهی در ادامه با اشاره به این که هیچ گونه آماری از صادرات صنایع دستی در دست نیست اذعان داشت: حتی سازمان میراث فرهنگی و سازمان آمار کشور آمار دقیق و صحیحی از صادرات صنایع دستی در کشور ندارند با این اوصاف مسئولان و متولیان با در نظر گرفتن ردیف بودجه  بدون این که آمار دقیقی از وضعیت و صادرات این صنعت داشته باشند چگونه می توانند حمایت های لازم را پیش بینی کنند.

به گفته او، صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد لذا کسب اطلاعات در مورد شناخت از بازارهای جهانی و برخورداری از سیاستهای حمایتی وتشویقی دولت و بکارگیری آمیخته بازاریابی، از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقاء سطح عملکرد صادراتی است.

به گزارش اگزیم نیوز، با توجه به غفلتی که طی سالیان متمادی اتفاق افتاده است، متاسفانه مسوولان امر به موضوع صنایع‌دستی ورود نکرده و به اهمیت، نقش و تاثیر صنایع‌دستی در اقتصاد پی نبرده‌اند. این سبب شده در کشورهایی که از قبل متقاضی یا بازار صنایع‌دستی ما بوده‌اند یا در حال حاضر اقبال دارند با مشکلات متعددی از جمله نبود اطلاعات شفاف، مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان مواجه شویم.

کد خبر 12119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =