سبقت دو برابری صادرات دارو از واردات

سعید واقفی: در حال حاضر وضعیت تجاری کشور در زمینه دارو به شکل معکوس درآمده و واردات کاهش یافته به شکلی که فقط ۳۳ درصد واردات دارو را داریم

مشاور انجمن علمی داروسازان ایران می گوید، صادرات دو برابری دارو از واردات آن سبقت گرفت به شکلی که داروهای تولید شده ایرانی نیز به کشورهای شمالی و جنوبی ایران نیز صادر می شود. به گزارش اگزیم نیوز، چندی پیش وزیر بهداشت از سبقت صادرات دارو نسبت به واردات آن خبر داده و گفت: در حال حاضر رشد تولید دارو در کشور از نظر ریالی به بیش از ۶۷ درصد و از نظر عددی به بیش از ۹۵درصد رسیده این در حالی است که مشاور انجمن داروسازان ایران می گوید: در حال حاضر اگر کیفیت داروهای تولید شده و صادراتی بهتر از واردات نباشد کمتر از آن هم نیست.

طبق این گزارش، دکتر سید حسن هاشمی در صحن علنی مجلس درباره وضعیت دارو در کشور گفته بود، تولید دارو در کشور در این دوره افزایش پیدا کرد و نیاز حوزه دارو به واردات، کمتر از گذشته شد به شکلی که ما در سال های ۸۹ تا ۹۲ بیشترین میزان واردات دارو را داشتیم و راه کاهش این میزان، افزایش تولید داخلی دارو بود که در این مدت کارهای زیادی در این مورد انجام شده از سال ۹۳ وارادات دارو کاهش یافته است.

به گفته او، در این مدت رشد تولید دارو در کشور از نظر ریالی به بیش از ۶۷ درصد و از نظر عددی به بیش از ۹۵درصد رسیده است؛ البته همچنان مشکلاتی وجود دارد که بیشتر در حوزه صنایع است اما در حوزه دارو علاوه بر تامین بخش عمده نیاز داخلی توانسته ایم در حوزه صادرات دارو نیز وارد شویم به طوری که در این مدت میزان صادرات دارویی ما دو برابر شده است. در همین خصوص، دکتر سید جمال سعید واقفی مشاور انجمن علمی داروسازان ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: نسبت به دولت قبل وضعیت واردات و صادرات دارو با پیشرفت قابل توجهی مواجه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران به کشورهای همسایه و خلیج فارس داروهای لازم را صادر می کند. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه کشورهایی صادرات دارو داریم اذعان داشت: به کشورهای جنوبی ایران چون افغانستان، فلسطین، لبنان و به کشورهای شمالی ایران بالاخص کشورهای جدید التاسیس شوروی سابق به استثنای یک یا دو کشور پیشرفته، مابقی کشورهایی  که فاقد کارخانه های داروسازی معتبر هستند دارو صادر می شود.

سعید واقفی در ادامه خاطر نشان کرد: از داروسازان داخلی خواسته شده تا در تولید داروهای داخلی همت کرده و توانایی تولید داروهای تحت لیسانس یا غیره را ارتقاء دهند. به گفته مشاور انجمن علمی داروسازان ایران، کیفیت برخی داروهای تولیدی از داروهای وارداتی کمتر نبوده و حتی در بسیاری از مواقع دارای کیفیت بهتری نیز هستند. او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که البته تولید این صنعت با کشورهای آلمان و سوییس قابل قیاس نیست ادامه داد: نسبت به هم ردیف های خود حرفی برای گفتن داریم.

واقفی با بیان این که در دولت پیشین داروهای تولیدی کشور 40 و واردات 60 درصد بود اذعان داشت: در حال حاضر این رقم به شکل معکوس درآمده و واردات کاهش یافته به شکلی که فقط 33 درصد واردات شامل دارو می شود.به گفته وی 65 تا 70 درصد نیز تولید دارو در داخل کشور داریم. مشاور انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه سخنانش با اشاره به این که در شرایطی که نتوانیم تولید کنیم چاره ای جز واردات نداریم یادآور شد: دارو یک ماده حیاتی است لذا برای واردات هزینه های زیادی متحمل شدیم اما امروزه شاهد آن هستیم که از نظر ریالی و ارزی، روند معکوس و توسعه ای داشته ایم.

 

کد خبر 12120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =