ناتوانی بازارهای رقیب در جذب منابع بانکی

حمید میرمعینی: با توجه به مشکلات بازارهای موازی با بازار پول پیش بینی می شود پول همچنان در سپرده ها باقی بماند

دکتر حمید میرمعینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و احتمال خروج نقدینگی از سیستم بانکی به دیگر بازارها گفت: در واقع این مسئله به فضای کسب و کار ایران مرتبط می شود. باید دید در حال حاضر کدام بازار به لحاظ بازدهی و ریسک توانایی پذیرش سرمایه و سپرده گذاری را دارد. با این حال به نظر نمی رسد فضایی که اکثر بازارها به عنوان بازار موازی یا بازار رقیب بازار پول هستند، برای جذب منابع مناسب باشند. در واقع از یک سو بازار موجود باید از لحاظ بازدهی به مراتب بالاتر از بازار پول قرار بگیرد و ازسوی دیگر از لحاظ ریسک باید به مراتب پایین تر از بازار پول باشد.

وی ادامه داد: اگر بر فرض مثال بازار مسکن را درنظر بگیریم. با توجه به اینکه ریسک بالایی ندارد اما به دلیل وجود نقد شوندگی پایین و عدم خوش بینی نسبت به افزایش قیمت های بخش مسکن، نمی توان انتظار داشت بازار مسکن تحول خاصی را به خود ببیند.

وی افزود: بازار دیگری که احتمال سرمایه گذاری در آن وجود دارد، بازار ارز است. اما اخیرا این بازار هم دستخوش تغییراتی بوده است. مدتی است که دولت کنترل سخت و سنگینی روی نرخ ارز دارد و سیاستهای ضد تورمی را نیز دنبال می کند.  بنابراین با افزایش صادرات نفت و رفع محدودیت های ناشی از فروش محصولات پتروشیمی شاهد نوسان قابل توجهی در بازار ارز و سطح قیمت ها نبوده ایم. لذا احتمال جذب سرمایه توسط این بازار بسیار ضعیف است.

میرمعینی گفت: بازار طلا هم بازار دیگری برای سرمایه گذاری است، در چند روز گذشته بازار فوق با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دستخوش تغییراتی بوده است و تحت تاثیر این هیجانات قرار گرفته و تا حدودی افزایش یافته است اما احتمال فروکش کردن این هیجانات وجود دارد . از طرفی این بازار از لحاظ گردش معاملات و قابلیت جذب سپرده مردم توانایی بسازیی ندارد و نمی تواند فضای خوبی برای سرمایه گذاری باشد. در حقیقت ما بازار گسترده ای برای جذب سرمایه در این بازار نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر بازار سهام و سرمایه با مشکلات و چالش های گوناگونی دست و پنجه نرم می کند. اگر به این بازار به صورت ساختاری نگاه کنیم خواهیم دید که بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار ایران هیچ یک از معیارهای اصلی یک بازار سرمایه را نداشته و نقش خود را به درستی در اقتصاد ایفا نمی کند. در واقع بازار فوق به یک بازار سفته بازی تبدیل شده  که بیشتر تحت تاثیر نوسانات است و کارکردهایی مبنی بر تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق جذب سپرده، سرمایه گذاری ، وجوه مازاد و سرمایه گذاران خارجی در این بازار دیده نمی شود.این نحوه عملکرد نه تنها به نفع کشور حتی در میان مدت به نفع سرمایه گذار نیز نخواهد بود.بنابراین این بازار ریسک سرمایه گذاری بالایی داشته و متعاقبا مخاطب کمی پیدا خواهد کرد.

میرمعینی افزود: امیدواریم با کاهش نرخ سود دولت بتواند تسهیلاتی را برای سرمایه گذاری های مستقیم در نظر بگیرد و با ایجاد بنگاه های اقتصادی جدید و زود بازده شاهد تحول در فرآیثند سرمایه گذاری می باشیم.

به گفته این کارشناس سرمایه با توجه به موارد فوق پول همچنان در سپرده ها باقی خواهد ماند و این موضوع با افزایش پایه پولی از طریق پول ناموثر دور معیوبی در اقتصاد ایجاد می کند که اصلا به نفع اقتصاد کشور نیست.

میرمعینی در پایان پیشنهاد داد: به نظر می رسد بهترین راهکار دولت ایجاد دوره های 6 الی 7 ماهه برای طراحی و تقویت کارکردهای اصلی بازار سرمایه است، همچنین می توان این موارد را در برنامه های میان مدت یا افق 1404 به صورت چشم انداز بازار سرمایه و تامین مالی در نظر گرفت. به این ترتیب پول های تبنل به سمت جریانات سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور هدایت می شود و بازار سرمایه کارکرد اصلی خودش رابه دست می آورد و نقش اصلی خود را ایفا می کند.

 

 

کد خبر 12133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =