حرکت ایران به سمت وضعیت سفید

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه جدیدترین گزارش شاخص ریسک کشورهای دنیا را ارائه کرد. در این میان ایران با یک رتبه بهبود نسبت به گزارش پیشین این سازمان، شاخص ریسک خود را از ۷ به ۶ ارتقا داد

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه جدیدترین گزارش شاخص ریسک کشورهای دنیا را ارائه کرد. در این میان ایران با  یک رتبه  بهبود نسبت به گزارش پیشین این سازمان، شاخص ریسک خود را از 7 به 6 ارتقا  داد. به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، در آخرین نشست کارشناسان صندوق های ضمانت صادرات عضو سازمان همکاری های اقتصادی وتوسعه ای OECD پس از بحث وبررسی شرایط جدید اقتصادی و تجاری کشورمان با اجماع به کاهش ریسک کشورمان وبهبود رتبه اعتباری از 7 به رتبه 6 رای مثبت دادند.

شایان ذکر است بر اساس طبقه بندی ریسک اعتباری کشورها توسط سازمان همکاری های اقتصادی وتوسعه ای OECD ، کشورها به هفت گروه از گروه یک (کم ریسک) تا گروه هفت (پر ریسک) تقسیم شده اند . جمهوری اسلامی ایران  در دولت هشتم درگروه چهار این سازمان قرار داشت که دردولت های بعد  پس از اعمال تحریم های بین المللی به رتبه هفت تنزل یافت.

انتظار می رود بهبود ریسک کشورمان درنشست های آتی بیش از این  محقق گردد. شایان ذکر است گروه ریسک کشورها تعین کننده سقف جذب سرمایه، هزینه بیمه اعتبار و فاینانس های خارجی می باشد. از این رو اتخاذ سیاست مناسب پولی، ارزی و تجاری به منظور کاهش رتبه ریسک کشوری می بایست در دستور کار قوای سه گانه قرارگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز از گزارشOECD رتبه ریسک کشورهای منطقه نیز قابل تأمل است. از بین کشورهای منطقه و همسایگان ایران تنها کشورهای پاکستان، یمن، افغانستان و عراق از ریسک بالاتری نسبت به ایران برخوردارند و سایر کشورها یا ریسک برابر و یا کمتر دارند. به عنوان مثال کشورهای گرجستان،مصر و ارمنستان از منظر ریسک با ایران برابرند و در عوض عربستان با رتبه ریسک ۲، امارات با عدد ۲، کویت با رتبه ۲، عمان با عدد ۳، تونس با رتبه ۴ از ایران وضعیت به مراتب بهتری دارند.

 

کد خبر 12143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =