رشد کاهنده تورم تولیدکننده در خرداد

شاخص بهای تولیدکننده در خرداد سال جاری نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزايش داشته است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، شاخص بهای تولیدکننده در خرداد سال جاری نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزايش داشته است. این در حالی است که رشد ماهانه این شاخص در اردیبهشت ماه 0.6 درصد ثبت شده بود. گرچه تورم تولید در سومین ماه از سال 95 همچنان مثبت گزارش شده است اما کاهش سرعت رشد آن نسبت به ماه گذشته می تواند زمینه ساز ادامه کاهش این شاخص پیش نگر باشد.

گزارش منتشر شده از بانک مرکزی نشان می دهد شاخص مذکور در خرداد ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 1.6 درصد افزایش داشته است. این رقم که همان تورم نقطه به نقطه تولید به حساب می آید در ماه گذشته 3.1 درصد ثبت شده بود. با این وجود پیش بینی آغاز مسیر کاهشی در شاخص بهای تولیدکننده با افت تورم نقطه به نقطه تولید در خردادماه تقویت می شود.

گفتنی است شاخص بهای تولیدکننده در دوازده ماه منتهي به خرداد ماه سال 95 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد ماه سال گذشته به‌ میزان 3.8 درصد افزایش داشته است؛ این رقم نیز که در اردیبهشت ماه 4.3 و در فروردین 95 معادل 4.5 درصد اعلام شده بود تصور کاهش تورم تولیدکننده و به تبع آن ادامه نزول تورم مصرف کننده را قوی تر کرده است.

لازم به ذکر است مشابه روند دومین ماه سال جاری، کاهش تورم تولیدکننده به عنوان یک شاخص پیشرو، سیگنال ادامه مسیر کاهش تورم در شاخص مصرف کننده را برای سال جاری ارسال می کند و به این ترتیب در صورت عدم بروز تغییران ناگهانی و نوسانات پیش بینی نشده در زیرشاخه های شاخص تولیدکننده مانند قیمت ارز و حامل های انرژی پیش بینی می شود حرکت شاخص بهای مصرفی در سراشیبی نزولی ادامه یابد.

گفتنی است این شاخص که تغییرات قیمت کالاها و خدمات تولید و عرضه شده به عمده فروشان، مصرف کننده نهایی یا صادرکننده به کشورهای خارجی توسط تولیدکننده را نشان می دهد؛ در سه گروه کشاورزی، صنعت و خدمات مورد ارزیابی بانک مرکزی قرار می گیرد و تغییرات قیمت کالاها و مواد خام خریداری شده توسط کارخانه ها را نشان می دهد. از آنجا که این شاخص زودتر از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر می شود، یک شاخص «پیشرو» است. افزایش شاخص قیمت تولیدکننده منجر به افزایش شاخص تورم می شود و افزایش تورم نیز به طور خودکار بر تصمیمات بانک مرکزی تاثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین هر چقدر شاخص بهای تولیدکننده نسبت به پیش بینی ها افزایش پیدا کند، انتظار تقویت قیمت ها هم وجود دارد.

براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه سال 95 به تفکیک زیربخش ها براساس سال پایه 90 در نمودار زیر قابل مشاهده است.

کد خبر 12159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =