الزام تساهل و تسامح مالیاتی در دوره رکود

علی لاریجانی می گوید باید فضای رونق اقتصادی و تولید در کشور را راه اندازی کنیم و راهی جز این برای حل مساله بیکاری نداریم و یکی از بخش هایی که می شود به آن توجه کرد برنامه ششم توسعه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در شرایطی در همایش تجلیل از صنعت گران و معدن کاران از لزوم تساهل دولت در زمینه مالیات در دوره رکود سخن می گوید که دولتی ها نگران کاهش عمیق درآمدهای خود و توقف طرح ها و پروژه های خود هستند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز علی لاریجانی، در این دیدار با اعلام این که در دوره رکود نباید سخت گیری مالیاتی وجود داشته باشد و در این شرایط باید تنفسی برای صنعتگران ایجاد کرد گفت: در دوره گذار قرار داریم و از این شرایط نسبتا سخت در حال عبور هستیم و به هیچ وجه قرار نیست اگر در آینده امکاناتی فراهم شود به صنعتگران داخلی داده نشود و فضا برای کار آنان فراهم خواهد شد.

در این شرایط این سوال پیش می آید که آیا دولت وابستگی بالایی به درآمدهای مالیاتی دارد و به همین دلیل باید میزان مالیات را کاهش داده و از تولید حمایت کند و یا برعکس دولت در شرایط فعلی قادر است با کاهش و تعدیل مالیات از سایر منابع درآمدی استفاده کرده و کار خود را پیش ببرد. پیش از این نیز اگزیم نیوز در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است که اگرچه سهم دولت از درآمدهای مالیاتی افزایش قابل توجهی یافته اما سهم نفت نیز کم نشده است به عبارتی دولت با درآمدهای نسبتا متناسب نفتی سایر منابع درآمدی خود را نیز از جمله مالیات ها فعال کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز تا پیش از این درآمدهای کشور بیشتر بر نفت استوار بود و این موضوع باعث شده بود اولا سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در گذشته رقم پایینی باشد. این نسبت در سال 90 در حدود 16.6 درصد بوده که در سال 94 به بیش از 35 درصد رسیده است. این در حالی است که سهم نفت از تولید ناخالص داخلی در سال 90 و 94 به ترتیب به ترتیب 26 و 27 درصد بوده و این نشان می دهد سهم نفت از تولید تغییر جدی نداشته اما سهم مالیات به شدت رشد کرده است. به این ترتیب دولت درآمدهای خود را از هر دو محل نفت و مالیات به شدت کسب می کند. به همین دلیل باید گفت کاهش قیمت نفت نیز نتوانسته بر سهم درآمدهای حاصل از این امر اثر بگذارد مضاف بر آن که مالیات نیز به کمک آن آمده است.

در این بین لاریجانی می گوید: شرایط اقتصادی به سمت بهبود در حال حرکت است گرچه شیطنت هایی وجود دارد ولی گام به گام جلو می رویم این در حالی است که برخی مشکلات مربوط به سازو کار درونی ما است و ارتباطی به شرایط بیرونی ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار بانک ها نسبت به صنعتگران باید رفاقت آمیزتر باشد متاسفانه اکنون برخی شدت عمل ها وجود دارد و بلوکه شدن 10درصد تسهیلات در ایجاد رونق اقتصادی اختلال ایجاد می کند.

وی ادامه داد: باید این گونه مشکلات را در برنامه ششم توسعه در کانال حل شدن قرار دهیم درحالی که برخی قوانین خوب تصویب شده اجرای آن با مشکل همراه است لذا باید نظارت های بیشتری ایجاد کرد و مجلس جدید تازه نفس بوده وعلاقه مند است به این موضوع ها توجه بیشتری کند.

وی افزود: خانه صنعت و معدن باید پیشنهادهای خود را برای بهبود فضای اقتصاد پیش از این که وارد برنامه ششم توسعه شویم ارائه دهد همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش های معدنی و اتاق بازرگانی باید پیشنهادهای خود را ارائه دهند و لایحه دولت در مورد برنامه ششم توسعه از یکشنبه آینده در مجلس و با بررسی در کمیسیون ها آغاز خواهد شد.

لاریجانی اظهار کرد: باید فضای رونق اقتصادی و تولید در کشور را راه اندازی کنیم و راهی جز این برای حل مساله بیکاری نداریم و یکی از بخش هایی که می شود به آن توجه کرد برنامه ششم توسعه است تا برخی مشکلات اقتصادی مرتفع شده و نظارت های قوی تری فراهم شود.

وی گفت: مجلس فعلی تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی طوری قرار داده است که اقدام ها به نفع تولید رقم بخورد، در مقابل مشکلاتی که در زمینه تولید است، نباید خسته شد و باید با روحیه باز به سمت حل شدن آن ها حرکت کرد چرا که در مجموع شرایط کشور رو به بهبود است.

وی در ادامه ابراز کرد: مسیر سنگلاخی که در آن قرار گرفته بودیم در حال رفع شدن است لذا باید از فضا و زمان به خوبی استفاده کرد و اکنون موقع کار و تولید است و مجلس از رفع مشکلات صنعتگران استقبال می کند.

 

 

کد خبر 12168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =