نقطه معقول ارز برای اقتصاد ایران

دکترهادی حق شناس گفت: نرخ واقعی ارز به معنای تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی در تعدیل نرخ ارز است

دکتر هادی حق شناس در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص معقول بودن نرخ ارز فعلی برای صادرکنندگان گفت: مطمئنا برای صادرات کالا فقط نرخ ارز به تنهایی نمی تواند یک عامل تعیین کننده باشد. بلکه در این راستا عوامل دیگری همچون نوع کالا، مرغوبیت آن، بسته بندی و بازاریابی نیز دخیل هستند. در این میان نرخ ارز نیز یکی از پارامترهای مهم صادرات کالا محسوب می شود.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر اقدامات مناسب دولت یازدهم سبب شد بعد از سالها بی نظمی در سیاست گذاری و نوسانات شدید، آرامش و ثبات به بازار ارز برگردد و روند کاهشی نرخ تورم را شاهد باشیم، انتظار می رود این روال همچنان ادامه داشته باشد. به عبارت دیگر مقصود از کاهش نرخ تورم تنها این نیست که تورم یک رقمی شود بلکه هدف آن است از افزایش شدید نرخ تورم جلوگیری و روند نزولی سالهای متمادی ادامه یابد.

وی افزود: در حقیقت نرخ واقعی ارز به معنای تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی است. اتخاذ سیاستهای ارزی مناسب از سوی دولت و بانک مرکزی جهت افزایش تولید ناخالص و توسعه صادرات باعث شده تا نرخ ارز بازار آزاد و دولتی یک رقم شود و به نظر می رسد تا حدودی نیز موفق بوده است چرا که نرخ ارز موجود شاید خیلی مطلوب نباشد ولی در شرایط فعلی نرخ مناسبی و معقول برای صادرکنندگان است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ ارز معقول برای تقویت صادرات گفت: مهم این نیست که نرخ ارز در چه دامنه ای قرار دارد، بلکه مهم این است که آیا نرخ ارز عدد واقعی هست یا خیر. در حقیقت واقعی بودن نرخ ارز است که اهمیت دارد. با این وجود برای اطلاع از نرخ ارز واقعی باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا در نرخ ارز فعلی تورم داخلی و خارجی لحاظ شده است؟ جهت پاسخ به این پرسش باید نرخ ارز بازار آزاد را رصد کنیم؛ به دلیل آنکه در نرخ ارز بازار آزاد، نرخ تورم به معنای واقعی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: مدیریت بازار ارز جهت تعیین نرخ مبادله مناسب ارزهای معتبر جهانی در هر کشوری از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و به تبع آن افزایش صادرات کالاها و خدمات به بازارهای سایر کشورها و متعاقبا کاهش واردات است؛ به عبارت دیگردولت تلاش می کند تا نرخ ارز دولتی با نرخ ارز آزاد همخوانی داشته باشد. شواهد حاکی از آن است که این دو نرخ بسیار به هم نزدیک هستند و همچنین نرخ ارز به سمت واقعی شدن میل می کند.

حق شناس درخصوص اینکه برخی کارشناسان معتقدند که دولت نباید نرخ ارز را کنترل کند، گفت: در حقیقت منظور عدم تعیین نرخ ارز توسط دولت است وگرنه کنترل و نظارت بازار ارز و بازار پول از جمله وظایف دولت و بانک مرکزی است. به عبارت دیگر دستگاه های فوق باید بر بازار پول و بازار ارز نظارت داشته باشند تا این بازارها از شوک های کاذب در امان بوده و نرخ های اعلام شده واقعی باشد نه کاذب و حبابی؛ به عبارت دیگر هدف اصلی مدیریت نرخ ارز درشرایط فعلی اقتصاد کشور بهبود تراز تجاری غیرنفتی، وضعیت تولید و اشتغال است.

حق شناس در پایان در خصوص عدم افزایش نرخ ارز به دلیل افت بهای نفت و ارزش محصولات پتروشیمی اظهار کرد: کاهش ارزشی انرژی همزمان عرضه و تقاضا را کاهش داده و مانع افزایش نرخ ارز در ایران شده است؛تا قبل از سقوط قیمت نفت، نرخ بهره بالا بود اما با کاهش عرضه ارز به سبب نزول قیمت نفت، نرخ بهره نیزکاهش چندانی نیافت؛  به عبارت دیگر کاهش نیافتن نرخ بهره پس از سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا برای ارز، مانع از افزایش شدید نرخ ارز شد. بالا بودن سود سپرده های بانکی عامل موثر دیگر  در افزایش نیافتن نرخ ارز است.

کد خبر 12179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =