مسیر ناهموار ارز تک نرخی

با تحولات اخیر در حوزه اروپا و تغییرات شدید نرخ دلار جهانی و در ضمن نزدیکی به انتخابات ریاست جمهور سیاست تک نرخی شدن ارز به کجا می انجامد؟

بازارهای جهانی ارز پس از رفراندوم بریتانیا دچار نوسان شده اند و تلاطم قیمت ها بیشتر از قبل شده است. بازارهای جهانی بر روی بازار تهران تاثیر می گذارند. در حال حاضر دلار در بازارهای جهانی تقویت شده است و تقویت دلار باعث تضعیف دیگر ارزها در برابر آن می شود. این در حالی است که افزایش برابری در ایران نمی تواند به صورت معنی داری با بازارهای جهانی تفاوت داشته باشد و نسبت قیمت ارز در تهران متناسب با بازارهای جهانی است. کارشناسان در این زمینه معتقدند هم اکنون برای دریافت هر واحد یورو در بازار جهانی باید 1.14 دلار پرداخت شود. اگر قیمت یورو به ریال در بازار ایران را بر قیمت دلار بر ریال تقسیم کنیم عددی نزدیک به برابری جهانی به دست می آید.
بر این اساس ثابت نگه داشتن نرخ دلار در بازار ایران هزینه هایی را برای دولت به دنبال دارد، در دولت یازدهم با تغییر نرخ برابری ارزها در بازار جهانی ، بانک مرکزی نرخ دلار در بازار ایران را ثابت نگه داشته و بقیه ارزها را در مقابل دلار افزایش یا کاهش می داد. این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تمام ارزها در مقابل دلار حدود 20 تا 25 درصد تضعیف شده اند.
در زمان تحریم ها تنها مسیر کنترل قیمت دلار برای دولت اتاق پایاپای مرکزی بوده است. دولت توان مشخص کردن ساعت معاملات و همینطور میزان ارزهای معامله شده را نداشته و اگر این امکان را نیز در اختیار داشت حتما این کار را نمی کرد.

در این بین اما بررسی های بازار ارز در سال گذشته که اخیرا گزارش آن توسط بانک مرکزی منتشر شده است نشان می دهد بازار ارز با افزایــش تدریجی قیمت جهانی نفت از دی ماه ســال 1394 و رفع تدریجی برخی تحریمهای هسته ای به دلیل آغاز اجرای برجام، به تدریج نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد با کاهش نســبی روبرو شد و در 3 ماه نخست سال 1395 در حدود 35 هزار ریال به ازای هر دلار تثبیت شــد. نمودار همراه میانگین نرخ رسمی و بازار آزاد دلار آمریکا را در سال های 95-1393 نشان می دهد.

 برای ســالهای متمادی و به دلیل تعدیل نشــدن نرخ اســمی برابری ارزها با ریال متناســب با اختلاف نرخهای تورم ایران و کشــورهای دیگر، نرخ حقیقی برابری ارزها با ریال به تدریج کاهش یافته است. نتیجه مستقیم این امر، کاهش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی در مقابل تولیدکنندگان خارجی و تشــدید تعمیق رکود اقتصادی و ســرکوب تولید داخلی و صادرات کشــور است. به نظر می رســد در سالهای اخیر کنترل نوســانات نرخ برابری ارزها با ریال به عنوان زمینه ســاز ایجاد فضای باثبات اقتصادی نســبت به سیاست تعدیل نرخ اسمی برابری ارزها با ریال متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی، در اولویت بالاتری برای سیاست گذار ارزی قرار داشته است.

هرچند مسئولان بارها نسبت به قریب الوقوع بــودن تک نرخی کردن نرخ ارز که جــزو اولویت های اقتصادی کشــور به شــمار می رود وعده داده اند، تاکنون این اقدام صورت نگرفته و اجرای آن به زمانی که بانک مرکزی به ذخایر ارزی مناســب دسترســی داشــته باشد موکول شــده است. با وجود موفقیت دولت یازدهم در کنترل نرخ تورم، با توجه به انتخابات ریاســت جمهوری در سال آینده و هزینه های کوتاه مدت تک نرخی کردن ارز و حذف رانت ها و تعدیل نســبی قیمت ها در اثر آن، به نظر نمی رســد انجام این اقدام حداقل در سال آخر دولت یازدهم در اولویت قرار داشته باشد.

 

                      

 

                    

کد خبر 12181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =