شاه کلیدهای سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران

با رفع تحریم های غرب علیه اقتصاد ایران شاهد رشد سرمایه گذاری های خارجی خواهیم بود؟ انصاری پاسخ می دهد

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با بیان این که یکی از مهم ترین عوامل سرمایه جذب گذاری خارجی در اقتصاد ایران محدودیت های چند ساله غرب علیه کشور است گفت: با توجه به اینکه چند ماهی از رفع تحریم ها می گذرد اما هنوز در حوزه های بانک، بیمه و ... مشکلاتی وجود دارد که اگر این مشکلات رفع نشوند سرمایه گذاری خارجی به طور تمام و کمال در کشور انجام نخواهد شد. به گفته محمدرضا انصاری، در شرایط فعلی رفع کامل آثار این تحریم ها از برنامه های اصلی کشور و در حال پیگیری و جریان است.

وی افزود: بیمه هایی همچون هرمس باید بتوانند با ایران ارتباط برقرار کرده تا سرمایه گذاری خارجی در بستری امن صورت پذیرد و سرمایه گذاران راغب به آمدن به کشور و اندوختن سرمایه هایشان در کشور باشند. انصاری در ادامه گفت: بانک های ایرانی باید استانداردهای بانک های جهان را پذیرفته تا بتوانند ارتباطات را تسهیل کنند. در دوران تحریم ها سیستم های بانکی دنیای سیستم های پیچیده و به روز تری شده اند و بانک های کشور در این بخش عقب مانده اند. نکته قابل توجه این است که رگولاتوری نیز در مقایسه با گذشته سخت تر شده است. به این ترتیب اگر این مسائل حل شود سرمایه گذاری خارجی  قطعا انجام می گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر توافق هایی که با شرکت های اروپایی انجام گرفته که می تواند این امر را تصریح کرده و روشن کننده موتور همکاری ایران بعد از رفع تحریم ها گردد گفت: وقتی رضایت شرکت های اروپایی جذب شود و همکاری آغاز گردد با اعمال نفوذ این شرکت ها کاهش ریسک ایران سرمایه گذاری در کشور سریع تر انجام می گیرد و مسیر هموار تر می شود .

به گفته وی یکی از کارهایی که باید در این مسیر انجام داد هدایت سرمایه گذاری است که دولت نقش مهمی را در این بازی ایفا می کند. به عقیده وی سرمایه گذاری خارجی باید به سمت بخش خصوصی هدایت شود تا بتواند از ظرفیت دهها میلیونی این بخش استفاده شود. وی ادامه داد: متاسفانه در وضعیت کنونی سرمایه گذاری به بخش های دولتی روانه شده که این امر ممکن است اثر آنی داشته باشد اما قدرت ظرفیت سازی ملی را ندارد و بهره وری سرمایه گذاری خارجی آن چنان که باید نخواهد بود. انصاری گفت: در این راستا باید به گونه ای عمل کنیم که مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی در راهی درست هدایت شود و مدیریت قوی بر ان اعمال گردد.

این فعال اقتصادی در نهایت گفت: اگر تمام آثار این تحریم های 8 ساله برطرف شوند قفل اقتصاد ایران باز شده و آثاری همچون تورم، پایین بودن نقدینگی در گردش و .... از بین خواهد رفت.  در نهایت مکانیزم های اقتصادی فعال و چشم انداز بهتری برای شرایط ایران پیش بینی می شود.

 

 

 

کد خبر 12184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =