بسته جدید برای حمایت گمرکی و تولیدی

نسخه جديد بسته حمايت از توليد و صادرات گمرك در چارچوب سياستهاي اقتصاد مقاومتي منتشر شد

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، يكي از مهم‌ترين بندهاي نسخه جديد بسته حمايتي گمرك، ثبت الكترونيكي اطلاعات شركت‌هاي توليدي در سامانه جامع گمركي و ارائه خدمات هوشمند به توليدكنندگان در سريع‌ترين زمان ممكن است. با توجه به راه‌اندازي كارشناسي مجازي (متمركز) واردات از طريق سامانه جامع گمركي، حدود ۲۵۰شركت توليدي شناسايي و مقرر گرديد اظهارنامه‌هاي مرتبط با شركت‌هاي مذكور در مسير سبز قرار گرفته و بلافاصله و بدون هرگونه كارشناسي به مرحله صندوق و پرداخت هزينه‌هاي مربوط هدايت شوند. پس از صدور پروانه الكترونيك محموله‌هاي مرتبط با اظهارنامه در درب خروج مورد بررسي اجمالي قرار گرفته و بدين ترتيب در حداقل زمان ممكن تشريفات گمركي پايان مي‌پذيرد. اين ليست اوليه بوده و در صورت تمايل، هر يك از شركت‌هاي توليدي مي‌توانند جهت بهره‌مندي از تسهيلات هوشمند سامانه جامع گمركي مدارك و مستندات خود را به معاونت فني و امور گمركي ارائه نمايند تا پس از بررسي و تاييد از تسهيلات سامانه جامع گمركي بهره‌مند شوند.
همچنين براساس نسخه جديد بسته حمايت از توليد گمرك، مهلت سررسيد ضمانت‌نامه‌هاي بانكي براي مواد اوليه، ماشين‌آلات خط توليد، قطعات منفصله(CKD) و قطعات مورد نياز واحدهاي توليدي، انواع دارو، لوازم و تجهيزات پزشكي، ماشين‌آلات راهسازي، تجهيزات كارگاهي و معدني افزايش يافته و تا اواسط بهمن ماه سال‌جاري تعيين شده است.
نگهداري بخشي از كالا به‌عنوان وثيقه حقوق ورودي كالاي ترخيصي از ديگر تسهيلات گمرك به واحدهاي توليدي است و بر اين اساس حداكثر مهلت استفاده از اين تسهيلات براي مواد اوليه، ماشين‌آلات خط توليد، قطعات منفصله و قطعات يدكي مورد نياز واحدهاي توليدي ۶ ماه تعيين شده است. حذف مهلت سررسيد ضمانت‌نامه براي كالاهاي ورود موقت موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمركي به استثناي گندم از ديگر تسهيلاتي است كه گمرك به واحدهاي توليدي ارايه مي كند. اعطاي تسهيلات بانكي در راستاي بند(ت) ماده (۳۸) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور براي پذيرش حداقل اسناد گمركي نيز از ديگر تسهيلاتي است كه براي حمايت از توليدكنندگان پيش‌بيني شده است.
همچنين در اين بسته حمايتي به‌طور ويژه بندي در حمايت از واحدهاي توليدي لوازم خانگي آمده و با برگزاري جلسات مشترك با وزارت صمت و اتحاديه‌هاي لوازم خانگي و وسايل برقي، دستورالعمل بند (چ) ماده ۳۸قانون رفع موانع توليد مبني بر طراحي و تهيه ميزان تسهيلات براساس درصد توليد (عمق) ساخت و مونتاژ كالا تهيه گرديده است كه پس از تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

تسهيلات گمرك براي صادركنندگان


در اين بسته حمايتي تسهيلاتي هم براي صادركنندگان در نظر گرفته شده كه مواردي از آن قبلاً اجرايي شده بود و تسهيلات جديدي در اين نسخه به آن اضافه شده است. براساس اين بسته حمايتي ومطابق با ماده (20) بند (ث) ماده (38) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور ، ورود موقت مواد اوليه و كالاهاي متعلق به واحد هاي توليدي داراي پروانه تأسيس يا پروانه بهره برداري جهت پردازش موضوع ماده (51) قانون امور گمركي در حكم كالاي مجاز تلقي و به ميزان تضمين براي ترخيص موقت كالاهاي مزبور صرفا معادل حقوق ورودي و ساير مبالغ متعلق به ورود قطعي خواهد بود.ضمنا امكان صدور كالاها ي داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد معتبر بدون نياز به اخذ مجوز موردي از سازمان استاندارد ميسر شد.
همچنين بررسي پرونده هاي استرداد حقوق ورودي به موجب مكاتبات متعدد به برخي گمركات تفويض اختيار گرديد كه عبارتند از : گمرك شهريار(تهران)، يزد، مشهد، قزوين، اصفهان ،زنجان ، سهلان ، اروميه ، بندرانزلي، نوشهر ، شيراز، تبريز، بندرامام خميني(ره) ، زاهدان ، جلفا ، بيرجند، سمنان، شهيدرجايي بندرعباس،اراك و فرودگاه امام خميني (ره) . بر اساس اين بسته حمايتي بررسي و اجازه صدور مجوز ورود موقت مواد اوليه جهت پردازش به گمركات سمنان، قزوين، تهران، يزد، شيراز، اروميه، نوشهر، تبريز، مشهد، بندرانزلي، اصفهان، زنجان، شهيد باهنر و بندر لنگه ( دو گمرك اخير الذكر براي كارتن خالي جهت بسته بندي ميوه و تره بار) ، گمرك فرودگاه امام خميني (ره) (صرفا براي طلا) ، گمرك كرمانشاه (صرفا براي كيسه خالي) مشهد و گلستان(گندم)تفويض اختيار شده است. همچنين بخشي از اين بسته حمايتي به ارائه تسهيلات و تسريع در فرآيند صدور فرآورده هاي نفتي و مشتقات اختصاص دارد.

ارائه تسهيلات ويژه به فعالان اقتصادي مجاز(AEO)


يكي از مهم‌ترين برنامه هاي راهبردي گمرك در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ارائه تسهيلات به فعالان اقتصادي مجاز(AEO) است، به‌طوري كه اگر اشخاص حقيقي و حقوقي در خدمت توليد بوده و فعاليت‌هاي اقتصادي شفافي دارند مشمول تسهيلات ۱۷ گانه خواهند بود كه در اين بسته حمايتي به تفصيل در خصوص اين تسهيلات توضيح داده شده است.
چگونگي عضويت در ليست فعالان مجاز اقتصادي گمرك و تسهيلات 17 گانه به تفصيل در سايت گمرك ايران آمده است.

تسهيلات گمرك و استاندارد براي توليدكنندگان و صادركنندگان


به منظور حمايت از توليد و تسهيل در امور صادركنندگان ، گمرك و استاندارد تسهيلات جديدي ارائه مي‌كنند.با توجه به اين بسته حمايتي امكان صدور كالاها بدون نياز به اخذ مجوز موردي از سازمان در خصوص ،صادركنندگان دارنده گواهي صادركننده برتر از سازمان استاندارد و كالاهاي داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد معتبر فراهم شده است. همچنين امكان ورود كالاها بدون نياز به اخذ مجوز موردي از سازمان استاندارد فراهم گرديده و واحد هاي توليدي كه مستقيماً به موجب بند (ت) از ماده 38 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و آيين نامه آن مبادرت به واردات مواد اوليه و تجهيزات حد واسط و اجزاء و قطعات ماشين آلات خط توليد در حد نياز سالانه آنها و شمول استاندارد اجباري مي نمايند، پس از اخذ يكبار مجوز از سازمان استاندارد مي توانند در موارد بعدي با ارائه گواهينامه ثبت مواد اوليه / حد واسط ( همان كالا با همان مشخصات ) پس از تأييد سازمان استاندارد بدون نياز به اخذ مجوز جديد با رعايت ساير مقررات كالاي خودرا وارد نمايند.
ضمنا شركت هاي بازرگاني صرفاً با ارائه قرارداد بين شركت و واحد توليدي با تاريخ قبل از ثبت سفارش مي توانند مبادرت به واردات كالاهاي ياد شده نمايند.واحد هاي توليدي كه مستقيماً كالاهاي سرمايه اي و ماشين آلات خط توليد خودرا با تأ ييد دستگاه ذيربط وارد مي نمايند وكالاهاي ورود موقت ( مشمول استاندارد اجباري) نيز به تشخيص گمرك مطابق مندرجات مواد 50 و 51 قانون امور گمركي از شمول كنترل و نظارت سازمان استاندارد معاف خواهند بود.

دسترسي آزاد به آمار و اطلاعات خدمت ديگري از گمرك براي حمايت از توليد و صادرات


اينكه چه كالايي با چه ارزشي و به كجا صادر مي‌شود خدمت جديدي از گمرك به صادركنندگان است تا هر يك از توليدكنندگان و صادركنندگان به‌صورت آنلاين اين اطلاعات را دريافت و در صورت امكان نسبت به برنامه‌ريزي جهت صادرات به همان كشورها اقدام نمايند. همچنين اطلاعات واردات هر گروه كالايي به تفكيك وزن، ارزش و كشور هم به‌صورت آنلاين در سايت گمرك قرار داده شده تا توليدكنندگان اگر امكان توليد همان كالا را دارند پيشنهاد تغييرات تعرفه‌اي يا دريافت تسهيلات گمركي براي توليد همان كالا در داخل كشور را ارائه كنند. سامانه گزارشات روزانه آمار تجارت خارجي در راستاي اجراي سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي و شفاف سازي اقتصاد و سالم سازي آن و راه اندازي پنجره واحد تجارت فرامرزي مطابق بند (ج) ماده (38) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور و نيز قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات تهيه شده و گمرك جمهوري اسلامي ايران براي نخستين بار با هدف شفاف سازي امر تجارت و امكان اتخاذ تصميمات آگاهانه توسط مديران ، مسئولين ذيربط و تجار و ... به صورت روزانه اقدام به انتشار اطلاعات آمار مقدماتي تجارت خارجي مي نمايد.
متن كامل نسخه جديد بسته حمايت از توليد و صادرات گمرك را مي توانيد به همراه بخشنامه هاي مرتبط با آن در قسمت رويدادهاي سايت گمرك ايران مشاهده نماييد.
کد خبر 12190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =