تبعات دامنه دار  برگزیت برای اقتصاد جهان

شوک خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هنوز برای اقتصاد جهانی به پایان نرسیده است

ارتعاشات ناشی از نتیجه همه‌پرسی در انگلستان در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا همچنان در بازارهای مالی در سراسر جهان احساس می‌شود و علیرغم تمامی تلاشهای دولت در جهت رفع نگرانی از عواقب سیاسی و اقتصادی در آینده، ارزش برابری پوند استرلینگ اینک به پایین‌تر سطح خود طی ۳۱ سال گذشته تنزل یافته است.

آقای جرج آزبورن، وزیر اقتصاد انگلستان روز دوشنبه اعلام کرد که اقتصاد کشورش آنقدر قوی هست که بتواند عواقب ناشی از التهابات پدید آمده در اثر این تصمیم، در بازارهای مالی، که بزرگترین ضربه  به اقتصاد این کشور پس از جنگ جهانی دوم  بشمار می‌آید را، تحمل نماید.

وی در پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: «اقتصاد انگلستان امروز قوی‌تر از هر موقع دیگر آماده روبرو شدن با چالشی است که در پیش رو دارد.» وی همچنین افزود که پس از نتایج همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته همه باید خود را برای تطبیق با شرایط جدیدی که روبرو شدن با آن اجتناب ناپذیر خواهد بود، آماده سازند. در ادامه آقای آزبورن رقابت خود در انتخابات آینده برای احراز پست نخست وزیری و رقابت با دیوید کامرون را رد کرد.

از سوی دیگر آقای بوریس جانسون، رقیب نخست وزیر فعلی  در انتخابات آینده که در صدر مخالفان خروج از اتحادیه اروپا نیز قرار داشت از گفته‌های آقای آزبورن که تا حدی به بازگشت آرامش به بازارهای مالی کمک نموده‌است، قدردانی کرد.

اما حتی بیانات اطمینان بخش مقامات رسمی انگلیس نیز نتوانست  روند نزولی پدید آمده در بازارهای جهانی را متوقف نماید.

سهام بانکهای اروپایی شاهد بدترین میزان کاهش دو روزه ارزش خود طی تاریخ بودند و شاخص جهانی MSCI نیز بدترین میزان کاهش ارزش خود از زمان سقوط اقتصادی ناشی از ورشکستگی بانک سرمایه‌گذاری برادران لهمن در سال ۲۰۰۸ تاکنون را به ثبت رساند.

در روز جمعه گذشته به تنهایی ۲.۸ تریلیون دلار از ارزش سهام در بازارهای جهانی از بین رفت که بدترین خسارت در در تاریخ در طی یک روز بوده است.

با کاهش ارزش پوند استرلینگ به ۱.۳۱۲۰ دلار، واحد پول انگلیس به پایین‌ترین حد خود از اواسط سال ۱۰۸۵ تاکنون رسید. همچنین ارزش برابری یورو نیز با رسیدن به سطح ۱.۰۹۱۰ دلار در روز جمعه، به پایین‌ترین میزان طی سه ماه گذشته رسید.

بازارهای آسیایی نیز روز سه شنبه را با کاهش آغاز کردند و شاخص آسیایی  MSCI نیز به سومین روز روند منزولی خود ادامه داده و ۰.۵ درصد کاهش یافت. شاخص Nikkei ژاپن هم ۰.۷ درصد کاهش نشان داد.

به گفته یکی از تحلیلگران بازارهای مالی جهان: « اکنون به نطر می‌رسد بازارها در انتظار بروز رکود کامل در انگلستان و افزایش ریسک رکود در سایر مناطق اروپا به سر می‌برند.»

روز دوشنبه مؤسسه Standard&Poor's   رتبه اعتباری انگلستان را کاهش داده و اخطار کرد که احتمال کاهش بیشتر نیز برای این کشور وجود دارد. این مؤسسه در بیانه خود عنوان داشت: « به اعتقاد ما، نتیجه همه‌پرسی یک پیش‌درآمد بوده که  زمینه‌بخش وقایعی  در چارچوب سیاستهای انگلستان در آینده خواهد شد  که قابلیت  پیش‌بینی نمودن  و ارزیابی  تإثیر و ثبات‌ آنها بسیار کم خواهد بود.»

در این حال ارزش اوراق قرضه ۱۰ ساله انگلستان  برای اولین بار با ۱.۰ درصد کاهش روبرو شد. سرمایه‌گذاران معتقدند که که این رای‌گیری بانک مرکزی انگلستان را وادار خواهد ساخت تا در جهت ایجاد ثبات اقتصادی اقدام به کاهش نرخ بهره نماید.

از سوی دیگر،در تبعیت از بازارهای اروپایی و افزایش نگرانی نسبت به وضعیت پایتخت مالی جهان و آینده لندن، ارزش سهام در آمریکا نیز برای دومین روز پیاپی به روند نزولی خود ادامه داده و ارزش طلا و اوراق قرضه امن  افزایش یافت. در آمریکا وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرد که که هیچ اثری از بحران اقتصادی مشاهده نمی‌شود، گرچه در پی تصمیم هفته قبل در انگلستان بادهای مخالف در مقابل اقتصاد کشورش مقداری افزایش یافته است.

در اروپا نیز، آقای ماریو دراگی رئیس کل بانک مرکزی اروپا روز سه شنبه به بروکسل سفر خواهد کرد تا در نشست دو روزه سران اعضای اتحادیه اروپا که به بررسی اثرات تصمیم انگلستان بر منطقه یورو خواهد پرداخت، شرکت کند. وی روز دونشبه اعلام کرد که از این تصمیم «غمگین» شده‌است.

کد خبر 12196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =