ضرورت رفع سوء اثر از تحریم های اقتصادی

احمد پورفلاح: در سال های اخیر وضعیت صنایع در کشور به طرز شدیدی نگران کننده شده که تحریم و کاهش ظرفیت های تولید مهمترین دلایل آن محسوب می شوند

احمد پورفلاح در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص آثار و نتایج تحریم ها بر حوزه اقتصادی ایران گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث فرصت‌سوزی در بخش‌های مختلف شده است، به همین دلیل حوزه های مختلف اقتصادی کشور با مشکلات جدی روبه رو شدند. به عنوان نمونه اگر بخش صنعت را در نظر بگیریم خواهیم دید به واسطه سایه ی این تحریم ها، ظرفیت های تولیدی ما به کمتر از 50 درصد رسیده است. از دیگر عواقب تحریم ها می توان به رکود در اشتغال اشاره کرد؛ عدم توان بنگاه‌ها و بخش صنعت کشور در پذیرش نیروهای آماده به کار و به خدمت گرفتن آنها و نبود پویایی در اقتصاد؛ باعث شده تا بخشی از این نیروی کارآمد جذب بنگاه ها در سایر کشورهای دنیا شوند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بخش صنعت در شرایط خوبی به سر نمی برد، این نکته را باید توجه داشت که این بخش چنین موقعیتی را حتی بعد از انقلاب نیز تجربه نکرده است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند. البته ناگفته نماند تمام این مشکلات تنها به دلیل وجود تحریم ها نیست کما اینکه ما قبل از تحریم ها نیز در زمینه های نقش مولد کشور با معظلات زیادی روبه رو بودیم.

وی افزود: با این وجود رفع کامل تحریم ها می تواند 60 تا 65 درصد از مشکلات را حل کند. اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که چرا تاکنون رفع تحریم ها نتوانسته تاثیری بر اقتصاد ایران گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش دو دیدگاه وجود دارد؛نخست، با توجه به وقفه چند ساله در مناسبات اقتصادی کشورمان با جهان در بخش های مختلف، تحرک دوباره در این زمینه به زمان نیاز دارد تا بتواند ضمن رفع تبعات این تحریم ها، گام های خود را برای رونق دوباره و توسعه اقتصادی کشور محکمتر بردارد.

پور فلاح اظهار کرد: انتظار رفع کامل تحریم ها علیه ایران در این مدت کوتاه یک نگاه سطحی و ساده است. معتقدم رفع سایه شوم این تحریم ها از اقتصاد ایران 4 الی 5 سال طول خواهد کشید.

وی بیان کرد: دیدگاه دومی که باعث شده ایران بعد از امضای برجام همچنان مشکل داشته باشد، عدم انسجام و اصرار در خصوص اجرای بندهای این قطعنامه است. در حقیقت هر تصمیم دیدگاه های موافق و مخالف دارد و بدین شکل است که پیرو آن به یک تفاهم ملی با رای اکثریت دست پیدا می کنند، اما متاسفانه این اتفاق در مورد قطعنامه برجام تحقق نیافت و موجبات نگرانی طرفین را در برداشت.

پورفلاح ادامه داد: بنابراین روند پیاده سازی دستاوردهای ناشی از رفع تحریم ها کندی به وجود آمد که امیدواریم با گذر از این مرحله بتوانیم از منافع مردم و کشور دفاع کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در خصوص اعتماد سازی در حوزه اقتصادی نیز گفت: کشور از یک مسیر بسیار تند و شرایط نامطلوب، به سمت یک شرایط مطلوب میل می کند که در این راستا نیازمند همکاری های سیاسی بین المللی، ایجاد امنیت و اعتماد بیشتر در داخل و خارج است. در واقع انتظار زود هنگام از نتایج رفع تحریم ها نگاه ساده اندیشی است.

پورفلاح در خصوص وظیفه دولت و بخش خصوصی گفت: برای اینکه ما بتوانیم از دستاوردهای رفع تحریم ها به نحو احسن استفاده کنیم باید دولت و بخش خصوصی سه خصلت هم صدایی، هم گامی و هم جهتی را داشته باشند تا بسترهای فعالیت اقتصاد سالم، رو به جلو و توسعه یافته،‌ بیش از پیش فراهم ‌شود.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان یک بخش خصوصی از دولت انتظار داریم که در مذاکرات اقتصادی برداشتن تحریم ها بیش از پیش این بخش را جدی بگیرد و تلاش کند فعالیتهایی که در توان بخش خصوصی است را به آن محول کند تا اینکه خود به انجام آن بپردازد. برهمین اساس دولت می تواند کانال های ارتباطاتی و راهکارهایش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و همچنین از تخصص ها و تجربه این بخش نیز در راستای توسعه روابط اقتصادی خود بهره ببرد.

کد خبر 12197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =