یخ تورم آب شد

از آذر ۱۳۹۴ به این سو نرخ تورم نقطه به نقطه پایین تر از ۱۰ درصد و کماکان نزولی بوده و در خردادماه امسال به سطح۸.۶ درصد رسیده است. با استمرار نرخ نزولی تورم های نقطه به نقطه، نرخ تورم سالانه نیز در خردادماه برای اولین بار از آبان ۱۳۸۹ به بعد تک رقمی شده و در ۹.۷ درصد به ثبت رسید.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گزارش بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی کشور در سال 94 از آذر 1394 به این سو نرخ تورم نقطه به نقطه پایین تر از 10 درصد و کماکان نزولی بوده و در خردادماه امسال به سطح8.6  درصد رسیده است. با استمرار نرخ نزولی تورم های نقطه به نقطه، نرخ تورم سالانه نیز در خردادماه برای اولین بار از آبان 1389 به بعد تک رقمی شده و در 9.7 درصد به ثبت رسید.

کاهش نرخ تورم سالانه به محدوده 10 درصد در شرایطی که نرخ رشد نقدینگی در سال 1394 معادل 30 درصد بوده، برای اکثر ناظرین قابل انتظار نبوده است. در بررسی اجزای نقدینگی مشاهده می شود که 28 واحد درصد از این میزان رشد نقدینگی مربوط به رشد سپرده های غیردیداری )شبه پول( بوده و فقط 2  واحد درصد از آن از محل رشد حجم پول در گردش ایجاد شده است.

عامل اصلی رشد 33.1 درصدی شبه پول در سال 1394 ، نرخ سود واقعی حدودا ً 8درصدی سپرده های بانکی مد تدار بوده است. این عامل در کنار تنگنای اعتباری سیستم بانکی به رشد اندک 6/ 6 درصدی حجم پول منجر شده و تا حدی اثر تور مزایی رشد نقدینگی را مهار کرده است.

طبق تصمیم اخیر شورای هماهنگی بانک ها، کاهش نرخ سود اسمی سپرده های یک ساله بانکی به سطح 15 درصد از اول تیرماه از کاهش نرخ سود واقعی این سپرد هها به حدود 5 درصد حکایت دارد. با ادامه این روند انتظار م یرود که رشد حجم پول در سال 1395 تقویت شده و آثار تورم زای رشد نقدینگی در میان مدت در اقتصاد کشور نمایان شود.

در این میان به دلیل ثبات نسبی نرخ دلار آمریکا در برابر ریال و جریان داشتن پدیده "بیماری هلندی" در اقتصاد ایران، و همچنین رشد کُند سطح عمومی قیمت های جهانی، نرخ تورم در کالاهای قابل تجارت به شکل قابل توجهی کمتر از کالاهای غیرقابل تجارت است.

کاهش نرخ تورم تولیدکننده به عنوان یک متغیر پیش نگر نیز تأثیر قابل توجهی بر کنترل تورم داشته است. رشد شاخص بهای تولیدکننده در دی ماه  1394نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به 2.8 درصد رسید که کمترین مقدار رشد از ابتدای محاسبه و ثبت این شاخص در سال 1369 تاکنون بوده است .اما از دی ماه 1394 به بعد نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده اندکی افزایش یافته و در اردیبهشت امسال به 3.1 درصد رسیده است.

کد خبر 12200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =