رشد ۳۰ برابری صادرات میگوی ایرانی به روسیه

به تدریج تلاش کردیم بازار ایران را به روسیه معرفی کنیم حتی سال گذشته ۶۰۰ تن صادرات آبزیان به این کشور داشته ایم به عبارتی از ۲۰ تن صادرات آبزیان به ۶۰۰ تن یعنی رشد ۳۰ برابری رسیدیم

دکتر علي‌اکبر خدايي دبیرکل اتحادیه آبزیان ایران می گوید: روسیه بازار بالقوه مناسبی برای ایران است لذا به تدریج تلاش کردیم بازار ایران را به این کشور معرفی کنیم حتی سال گذشته 600 تن صادرات آبزیان به این کشور داشته ایم به عبارتی از 20 تن صادرات آبزیان به 600 تن یعنی رشد 30 برابری رسیدیم.

به گزارش اگزیم نیوز، این روزها مسئولان بخش خصوصی و دولتی  از روسیه به عنوان یکی از مهمترین بازارهای هدف ایران یاد می کنند و مدتی است انواع صنایع ایرانی چون لبنیات، محصولات کشاورزی و آبزیان به این کشور صادر میشود این در حالی است که پیش از این هم، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات  ایران اعلام کرده بود حدود 100 الی 150 تن میگو سال گذشته به روسیه صادر شده و از طرفی مورد پسند این بازار قرار گرفته و حال امیدواریم که این میزان افزایش یابد.همه این اظهارنظرها در حالی اتفاق می افتد که دبیر کل اتحادیه آبزیان ایران ابراز امیدواری کرد امسال هم چون سال گذشته ایران در صادرات میگو به روسیه و سایر کشورها موفق باشد. اما در عین حال، وی معتقد است نمی توان پیش بینی کرد که چون سال گذشته صادرات میگو به روسیه افزایش قابل چشمکیری داشته امسال هم همانطور است.

طبق این گزارش، گفته می شود، سال گذشته بیش از 80 هزار تن محصولات شیلاتی به کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین، ویتنام، حوزه خلیج فارس، روسیه، اروپا و قاره آمریکا صادر شده است. همچنین، صادرات محصولات شیلاتی 350 میلیون دلار ارزآوری برای کشور در برداشته که از این میزان 56 میلیون دلار به صادرات میگو اختصاص دارد.

طبق آمار ارائه شده از سوی کارشناسان، سال گذشته صادرات محصولات شیلاتی 350 میلیون دلار ارزآوری برای کشور در برداشته، گفت: از این میزان 56 میلیون دلار به صادرات میگو اختصاص داردو می توان گفت که در طول تاریخ بالاترین میزان صادرات میگو مربوط به سال گذشته بوده است.

دکتر علي‌اکبر خدايي دبیرکل اتحادیه آبزیان ایران، در گفت و گو با اگزیم نیوز، با بیان این که روسیه بازار بالقوه مناسبی برای ایران است اذعان داشت: به تدریج تلاش کردیم بازار ایران را به این کشور معرفی کنیم  حتی سال گذشته 600 تن صادرات آبزیان به این کشور داشته ایم به عبارتی از 20 تن صادرات آبزیان به 600 تن یعنی رشد 30 برابری رسیدیم.

او ادامه داد: البته نباید این تصور را داشت که چون یکبار در صادرات محصولات آبزی رکورد زده ایم این موضوع باز هم تکرار می شود چرا که روسیه کشور بسیار سختگیری برای تبادلات تجاری است بالاخص برای محصولی چون میگو که به 17 کشور دنیا صادر می شود. این در حالی است که متاسفانه شرایط صادرات به روس ها رقابتی نبوده و موانعی چون قیمت، نحوه پرداخت و مسائل مالی و اجرایی به این تبادلات آسی می زند.

دبیرکل اتحادیه آبزیان ایران در بخش دیگری از سخنانش به حداقل مشکلات صادرات آبزیان ایران به سایر کشورها اشاره کرد و تعامل کمرنگ ایران و روسیه را به علت تازگی این روابط دانست و یادآور شد: روسیه از لحاظ تبادلات تجاری کشور مهمی است اما به علت سختگیری های این کشور در راستای تبادلات تجاری منجر شده تا نتوانیم به روسیه به عنوان یک هدف اساسی و خیلی مهم بپردازیم.

به گفته او، شاید روسیه برای صادرات میگو کشور هدف و اصلی ما نباشد اما برای صادرات سایر آبزیان تمایل داریم، صادرات به این کشور را در اولویت قرار دهیم. دبیرکل اتحادیه آبزیان ایران، می گوید: سال گذشته تولید میگو به پیش از 13 هزار تن معادل 56 میلیون دلار رسیده بود این در حالی است که پیش از این رکورد ما 11 هزار و 850 تن بوده است.

وی ادامه داد: اما طبق آمار، کل صادرات آبزیان حدود 350 میلیون دلار بوده و ما امیدواریم همین روند در سال جاری تداوم یافته میزان تولید و صادراتمان همچون سال گذشته باشد.

خدایی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما برای صادرات میگو در سال جاری چگونه است اذعان داشت: با توجه به این که امسال میزان ذخیره سازی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است حتی مقداری هم کاهش تولید داشته ایم اما به احتمال زیاد، با توجه به افزایش بهره وری، توقع داریم، حداقل تولید و صادرات این محصول همچون سال گذشته باشد.

وی یکی از دلایل احتمال کاهش تولید میگو در سال جاری نسبت به سال قبل را خسارت پرورش دهندگان این محصول دانست و گفت: چندی پیش پرورش دهندگان میگو در خوزستان به علت بروز بیماری لکه سفید آسیب دیدند و بخشی از مزارع زیر کشت نرفتند این در حالی است که متاسفانه صندوق بیمه کشاورزی با تاخیر در پرداخت آسیب دیدگان روند تسریع در تولیدات میگو را با تاخیر انداخت.

به گفته او، 500 هکتار زمین در بوشهر و 300 هکتار در خوزستان برای تولید این محصول به علت نبود نقدینگی زیر کشت نرفتند. اما از سوی دیگر ، هرمزگان، گلستان و چابهار افزایش مختصری در تولیدات داشتیم و امیدواریم تولیدات 18 تا 20 هزار تنی که در سال گذشته بود در سال جاری هم اتفاق بیفتد.

کد خبر 12207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =