آثار سوء دو تحریم سهمگین در اقتصاد ایران

حمیدیان جهرمی از ممنوعیت ورود تکنولوژی به کشور و تحریم های بانکی به عنوان دو تحریم سهمگین در اقتصاد کشور نام برد که آثار سوء آن هنوز وجود دارد

محمد صادق حمیدیان جهرمی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص آثار و نتایج تحریم ها بر حوزه اقتصادی ایران گفت: از جمله تاثیرگذارترین تحریم‌هایی که ایران در طول دوره 8 ساله متحمل شده است و اتحادیه اروپا با اعمال آن زیر بنای تولید صنعتی ایران را هدف قرار داد، می توان به ممانعت از ورود تکنولوژی های نوین و قطعات حساس به کشور اشاره کرد. تحریم فوق برای ایران به مراتب از تحریم بانکی برای اقتصاد ایران سهمگین تر بود.  

وی ادامه داد: تحریم دیگری که مشکلات اقتصادی ایران را دوچندان نمود، تحریم های بانکی بود. اعمال این تحریم بر روی بنگاه ها تاثیر بسزایی داشت و موجب افزایش هزینه مبادلات اقتصادی شد. وجود این تحریم ها به نحو چشم گیر و موثری باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و صادراتی کشورمان شد و همین امر سبب شد تا نتوانیم در بازارهای جهانی در مدت موردنظر به کامیابی دست پیدا کنیم.

وی پیشنهاد کرد: برای رفع سو اثر این تحریم ها باید طرفین بر بند بند اصولی که در برجام آمده است، پایبند باشند و در رعایت به اجرای آن تمام اهتمام خود را به کار گیرند. در حقیقت این امر پیگیری مسوولین دیپلماسی کشور را نیاز دارد تا شاهد رفع این تحریم ها باشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز درخصوص اعتماد سازی در حوزه اقتصادی نیز گفت: مهمترین مولفه و فاکتور در رابطه با ورود سرمایه گذار خارجی جلب اعتماد سرمایه گذار است، که با رفع تحریم ها اولین گام برداشته شده است. اما رفع تحریم ها تنها یکی از فاکتورهای موردنیاز جهت ورود سرمایه گذار خارجی است. از دیگر موارد می توان به تضمین امنیت سرمایه، سودآوری، ابقاء طرح برای مدت طولانی همراه با تسهیلات مکفی اشاره نمود.

وی افزود: موارد فوق نیازمند همکاری وتلاش دولت و بخش خصوصی است تا بتوان مسیر را برای یک تولید خوب و ارزنده هموار ساخته و در همین راستا روابط اقتصادی خود را گسترش دهیم.

محمد صادق حمیدیان جهرمی درخصوص وظیفه دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: اکنون که تحریم ها تا حدودی مرتفع گشته است، دولت و بخش خصوصی باید به عنوان دو بازوی اصلی سرمایه گذاری ایران بستر را برای حضور سرمایه گذار خارجی آماده کنند. این بسترسازی شامل تامین زیرساخت های موردنیاز و ایجاد راهکارهای مناسب جهت تضمین مادی و معنوی پروژه های ایرانی است.

وی در ادامه اعلام کرد: نکته قابل تامل در این خصوص این است که دولت و بخش خصوصی باید به گونه ای عمل کنند تا شاهد ورود دانش و فناوری های نوین در ایران باشیم؛ در حقیقت سعی کنیم در این راستا در زمینه توسعه فرآیندهای دانش بنیان سرمایه گذاری انجام دهیم. به عبارت دیگر اگر بخواهیم بر روی کالاهای مصرفی وارداتی سرمایه گذاری کنیم هیچ گاه به سرمایه گذاری مولد نخواهیم رسید.

وی در پایان اظهار کرد: نیاز واقعی اقتصاد در شرایط فعلی ایران نیاز به سرمایه گذاری در معنای عام آن نیست بلکه سرمایه گذاری مولد آن هم در تولید صنعتی و صنایع با تکنولوژی بالا مدنظر است.

 

کد خبر 12208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =