۴ ریسک عمده صادراتی در صنعت کاشی و سرامیک

ریسک های رقابت ناسالم تولیدکنندگان ایرانی، حضور صنایع قدرتمند خارجی در بازارهای ایران، عدم حمایت های موثر دولتی و در نهایت رکود بخش مسکن ریسک هایی بودند که سلیمی در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد

یک فعال اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز اعلام کرد در صنعت کاشی و سرامیک رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده و تولید کننده ها را به جایی رسانده که حتی دچار خود زنی شده اند. به طور مثال اگر بازار محصولات در ارمنستان را رصد کنیم مشاهده خواهیم کرد رقبا محصولات خود را در این کشور با قیمتی بسیار پایین و کیفیت نامطلوب صادر می کنند که نتیجه این امر تنها خراب شدن برند کالاهای ایرانی است و کار به جایی رسیده که در بسیاری از کشورها کالاهای تولیدی کشورمان را قبول نداشته و محصولات ایرانی را خریداری نمی کنند.

رسول سلیمی علت این اتفاق را نداشتن کنترل و نظارت درست بر محصولات صادراتی دانست و تصریح کرد: این امر باعث شده که برند ایرانی تبدیل به یک برند ارزان و بی کیفیت تبدیل شود و این روند در طول زمان انقدر تکرار می شود که از  بازارها محو می شویم.  

وی در ادامه یکی دیگر از مخاطرات را در این صنعت ریسک بالای حضور تاجران قدرتمند کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: به طور مثال تاجران کشوری همچون ترکیه بعد از بازاریابی برای محصول خود به سرعت در آن کشور پایگاهی ایجاد کرده و با استفاده از حمایت های دولتی انبارهایی برای کالاهای خود در اختیار می گیرند و با برنامه هایی هدفمند نمایشگاه هایی را برای معرفی برند خود افتتاح می کند و به این طریق می توانند به راحتی سهم بازار رقابتی ما را به دست بگیرند.

به عقیده وی به دلیل اینکه تولید کنندگان بخش خصوصی در کشور ما از حمایت های دولتی برخوردار نیستند نمی توانند در نمایشگاهها به قدرتمندی آنها حضور پیدا کنند و به این ترتیب به راحتی از چرخه بازی حذف می شوند.

این فعال اقتصادی بحث دیگر را نداشتن تکنولوژی در تولید محصولات دانست و افزود: ما به دلیل 8 سال تحریم غرب علیه ایران از به روز رسانی تکنولوژی محروم مانده ایم و این مساله بر فروش محصولات ما تاثیر به سزایی دارد. از طرفی با اینکه تحریم های غرب علیه ایران برداشته شده، اما هنوز هم از آثار به جا مانده از این اتفاق رنج می بریم.

وی در ادامه تصریح کرد: در نظام بانکداری هنوز هم مشکلات عمده ای وجود دارد که باعث می شود اختلالاتی در جابه جای ارز ایجاد شود و این امر باعث شده که خیلی از خریداران خارجی از تامین نیاز خود به وسیله ایران صرف نظر کنند.

وی در خصوص اتفاق اصلی که در این برهه زمانی برای بازارهای مسکن و به تبع صنایع وابسته به این بازارها افتاده گفت: در گذشته تقاضاهای زیادی برای ما به طور همزمان ایجاد شد که از عوامل عمده آن می توان به بحث مسکن مهر و تقاضای زیاد و مقطعی بازارهای عراق و افغانستان اشاره کرد که این اتفاق باعث افزایش محسوس تولیدات کاشی برای پاسخ گویی به این تقاضا شد و روندی در پیش گرفته شد که محصولات ارزان و بی کیفیت وارد مسکن مهر شود و کالاهای خوب و با کیفیت به بازارهای عرق و افغانستان صادر شود. این تقاضای زیاد به تبع باعث عرضه بالا در آن برهه از زمان شد و شرایط خوبی برای همه تولید کنندگان چه در سطح بالا و چه در سطح پایین رقم خورد.

سلیمی تصریح کرد: اما در شرایط کنونی اگر فرض کنیم که رونق اقتصادی به کشور ما برگردد با شرایط حاکم بر کشورهای همسایه (درگیر جنگ های داخلی و تجاوزات داعش) دیگر تقاضا مثل قبل نیست و اگر فرض کنیم که بازارهای داخلی به رونق قبلی برگردند دیگر تقاضای بالایی از کشورهایی همچون عراق که یکی از بزرگترین بازارهای کاشی و سرامیک است نداریم.

وی در پایان خواستار ارتقای کیفی محصولات ایرانی، رقابت سالم به جاری رقابت منفی در بازارهای جهانی، حمایت از صنعت و همچنین بهبود بخش مسکن از طریق محرک های مورد نیاز برای آن شد.

 

کد خبر 12220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =