بازگشت روسیه به سرلیست صادراتی ترکیه

ترکیه به جمع صادرکنندگان اصلی کالا به روسیه بازگشت؛ این موضوع چه اثری بر فرصت های ایران خواهد داشت؟

ترکیه با خرج کردن سیاست و درایت، بازار تجاری و صادراتی روسیه را دوباره صاحب شد. نگرانی برخی صادرکنندگان از بازگشت ترکیه در بازار روسیه حکایت از جدی بودن ماجرا دارد اما مدیر کل دفتر بازرگانی اروپا ـ آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: برای توسعه صادرات نباید نگاه حادثه ای داشته باشیم و تعاملات تجاری ایران با هر کشوری باید براساس برنامه ریزی مدون و طولانی مدت باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، همین چندماه پیش در اواخر سال گذشته، یک فروند هواپیمای روسی توسط ترکیه سرنگون شد و کشمکش سران و مسئولان دو کشور برای مدتی ارتباط تجاری، سیاسی و اقتصادی آنها را با بحران مواجه کرد. همین موضوع بود که باعث شد روسیه به جای بهره‌مند شدن از بازار ترکیه از بازار ایران به عنوان عضو علی‎البدل استفاده کند تا حداقل واردات محصولات ایرانی بتواند جای خالی ترکیه را برای روسیه پرکند این در حالی است که  این روزها با آشتی سیاسی دو کشور، ممنوعیت واردات ۲۷ قلم ماده غذایی از روسیه به ترکیه لغو شد و بهبود روابط دو کشور پس از عذرخواهی ترک‌ها از روس‌ها مجددا صادرکنندگان ترک رقیب جدی صادرات ایران به روسیه تلقی می شوند.

طبق این گزارش،  نکته قابل تامل اینکه صادرکنندگان ترک به قوانین تجارت خارجی آشنایی بیشتری دارند و نسبت به توسعه این تجارت کاملا واقفند. علاوه بر این، نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که ترک ها در زمینه عمده فروشی‌های کلان نسبت به ایرانی ها جلو تر بوده و یکی از مسائلی که همواره در این مورد مطرح است بحث عمده فروشی است.

نکته حائز اهمیت در این است که با آزاد شدن واردات ۲۷ قلم ماده غذایی به روسیه توسط ترک‌ها مجددا روابط این دو کشور رو به بهبود خواهد بود و ایران باید هرچه سریع‌تر در جهت تحقق به معاهده های تجاری خود با کشورهایی از جمله کشورهای اتحادیه اوراسیا گام بردارد.

در این خصوص ابوالفضل کوده ای مدیر کل دفتر بازرگانی اروپا ـ آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت:  بررسی حجم تجارت خارجی ترکیه و روسیه دارای ارقام مختلفی است که متاسفانه در رسانه ها مختلف است این در حالی است که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی نیز براین امر متفق القولند که بعضاً آمارهای درج شده در رسانه های بیشتر از واقعیت آن است. به عبارتی تبادلات تجاری ترکیه و روسیه کمتر از آنچه هست که در اخبار ها می خوانیم.

وی با بیان این که در درجه اول باید دید حجم  واقعی تبادلات تجاری دو کشور چقدر است ادامه داد: نباید به بازارهای هدف،  نگاه حادثه ای داشته باشیم. به طور مثال نباید  از مشکلات کشورهای هدف ایران، برای ایجاد فرصت درراستای صادرات استفاده کنیم.

کوده ای با بیان این که ارتباط دو کشور ترکیه و روسیه نیز همین طور است ادامه داد:  استفاده و ایجاد از فرصت حادثه ای به معنای واقعی، بازاریابی نیست  لذا اگر بخواهیم در روسیه بازار و بازاریابی مناسبی داشته باشیم باید نگاه و برنامه ریزی طولای مدت داشته باشیم. در درجه دوم کیفیت محصولاتمان را ارتقاء دهیم.

مدیر کل دفتر بازرگانی اروپا ـ آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که مهمتر از مشکلات کیفیت  بسته بندی و یا بازاریابی، استمرار محصولات ایرانی در بازارهای هدف است اذعان داشت: یکی از مهمترین مشکلات تبادلات تجاری ایران، عدم استمرار صادرات است. به شکلی که وقتی صادرکننده ایرانی در کشوری متعهد می شود که صادرات محصولات به ان کشور را داشته باشد باید با برنامه ریزی و دقت و در نظر گرفتن تبعات و مزایای صادرات اقدامات لازم را به سرانجام برساند.

کوده ای در ادامه سخنانش با اشاره به این که در شرایطی که ترک ها  به صحنه تجارت با روسیه بازگشتند ایرانی ها باید  بررسی های مهمی برای تحکیم جایگاه خود در راستای توسعه تجارت با روسیه داشته باشد در این صورت است که نه ترکیه بلکه هر کشور دیگری هم باشد جایگاه ایران تغییر نخواهد کرد.

او با بیان این که در درجه اول باید زیربناهای صادرات مناسب به کشورهای هدف از جمله روسیه مد نظر قرار گیرد تاکید کرد:، طی چندماهه اخیر ، بسیاری از صادرکنندگان به دنبال بررسی فرصت ها و پتانسیل های صادراتی بودند لذا نمی توان توقع داشت در مدت محدودی بتوان معجزه کرد.این در حالی است که ایران باید فاکتورهای صادراتی چون کیفیت، بسته بندی و حمل و نقل را در درجه اول مد نظر قرار دهد.

او  در خصوص اقدامات اخیر سازمان توسعه تجارت در راستای تعاملات تجاری و توسعه صادرات در سایر کشورها گفت: تعاملات و گفت و گویی با اتحادیه اوراسیا که روسیه هم عضو بسیار مهمی از آن است. داشته ایم و به تفاهماتی در خصوص کریدور سبز، کاهش تعرفه ها و مباحث گمرکی رسیدیم. یه گفته او، باید برای صادرات، پتانسیل هایی توسط بخش خصوصی ایجاد شود و این موضوع در اختیار صادرکننده است.

کد خبر 12236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =