رکوردهای وارداتی بهارانه تجارت ایران

آمارها نشان می دهند امارات و چین هنوز برترین شرکای وارداتی ایران محسوب می شوند

گفته می شود شرکای تجاری ایران در صادرات سه محصول  به ایران رکورد زدند این در حالی است که ایران نیز در صادرات محصولات غیر نفتی توانسته آمار قابل ملاحظه ای به امارات متحده عربی داشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، گمرک ایران اعلام کرده است امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است که با وجود روابط نه چندان مطلوب سیاسی بین دو کشور طی ماه‌های اخیر، همچنان از اصلی‌ترین کشورهای مبدأ واردات کشور محسوب می‌شود.

گفته می‌شود، تا روز 13 تیرماه سال 95 در مجموع معادل 16 میلیون و 658 هزار دلار کالا از امارات متحده عربی وارد شده است.همچنین،  بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران، از ابتدای سال تا روز 13 تیرماه سال جاری، ارزش کل کالاهای صادراتی امارات به ایران به مبلغ یک میلیارد و 819 میلیون و 67 هزار دلار می‌رسد.

 چین رکورد زن  صادرات خودرو به ایران

کشور چین یکی از شرکای عمده تجاری ایران است که در ماه‌های آغازین امسال بیشتر از هر کالایی قطعات برای تولید اتومبیل به ایران صادر کرده است.

ایران از ابتدای سال جاری تا روز 13 تیرماه سال 95 معادل 41 میلیون و 355 هزار دلار کالا از چین وارد کرده است. چین طی سال‌های اخیر اولین مبدأ واردات ایران بوده و همچنان معمولا در صدر فهرست کالاهای عمده واردات روزانه ایران قرار دارد. آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش مجموع کالاهای صادرشده از چین به ایران از این کشور از ابتدای امسال تا 13 تیرماه سال جاری معادل دو میلیارد و 389 میلیون و 68 هزار دلار است.

اقلام عمده وارداتی ایران از چین عبارتند از: «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل»، «لوله برای جداره‌سازی یا لوله‌گذاری برای استخراج نفت یا گاز»، «دستگاه گیرنده و فرستنده»، «دانه آفتابگردان»، «دستگاه تهویه مطبوع»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای تهیه یا تولید صنعتی غذاها یا نوشابه‌ها» و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشردن، شکل‌دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی، ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه

برنج در صدر محصولات وارداتی از هند

طی سه ماهه آغاز سال جاری بیش از نیم میلیارد دلار کالای هندی وارد کشور شده که بخش مهمی از آن برنج هندی است. این گزارش حاکی است، اولین و شناخته‌شده‌ترین کالای وارداتی ایران از هند «برنج» است، اما ایران علاوه بر این محصول، کالاهای بسیاری از هند وارد می‌کندارزش کل واردات ایران از این کشور تا روز 13 تیرماه سال 95 به مبلغ هشت میلیون و 352 هزار دلار می‌رسد.

همچنین، از ابتدای سال 95 تا کنون نیز ایران در مجموع معادل 602 میلیون و 440 هزار دلار کالا از این کشور وارد کرده است.

اقلام عمده وارداتی ایران از هند طی دوماهه منتهی به اردیبهشت 95 نیز عبارتند از: «برنج»،‌ «محصولات تخت نوردشده از فولاد ممزوج»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای تهیه یا تولید صنعتی غذاها یا نوشابه‌ها»، «ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی»، «الیاف سنتتیک»، «مکمل‌های دارویی»، «ماشین‌های نورد گرم و ماشین‌های نورد گرم و سرد توأم‌شده برای فلزات»، «اکسید آلومینیوم»، «چای سیاه» و «موز سبز تازه یا خشک‌کرده از مهمترین واردات از این کشور بوده است.

 

ایران 1،5 میلیون تن گندم از روسیه خرید

روسیه در سال گذشته کشاورزی به 93 کشور گندم فروحته است و بنا به اعلام سازمان فدرال بهداشت دام و گیاه این کشور، ایران با خرید تقریبا 1،5 میلیون تن گندم در ردیف سوم خریداران قرار گرفت .روسیه با حدود 35 میلیون تن صادرات غله از جمله بیش از 24 میلیون و 500 هزار تن گندم در سال کشاورزی گذشته (اول ژوئیه 2015 تا 30 ژوئن 2016)، برای نخستین بار در صدر فهرست صادر کنندگان جهانی قرار گرفت. بنا به اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، مصر تقریبا با خرید 5.8 میلیون تن در صدر خریداران غله از روسیه می باشد و ترکیه هم سه میلیون تن گندم خریداری کرد و سپس ایران این فهرست است.

براساس اطلاعات انتشار یافته، روسیه سال گذشته کشاورزی توانست با 2،5 میلیون تن صادرات بیش از کانادا و 3،5 میلیون تن بیشتر از آمریکا در این زمینه صدرنشین شود در حالیکه سال قبل از آن در ردیف سوم قرار داشت .روسیه که سال 2002 صادرات انبوه غله را آغاز کرد و توانست در ردیف 10 کشور بزرگ صادر کننده گندم قرار بگیرد، تاکنون جایگاه خود را ارتقا داده و امسال هم برای نخستین بار در صدر این فهرست قرار گرفت که افزایش نرخ دلار در برابر بیشتر ارزها از علت های اصلی آن بود، زیرا گندم آمریکا در بازارهای صادراتی گران شد.

افت 41 درصدی واردات از آمریکا

گفته میشود واردات امریکا از ایران در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی و همزمان با اجرایی شدن برجام به ٦/٢٧ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که جديدترين آمار منتشر شده از سوي اداره آمار امريكا نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين كشور با ايران در5 ماهه نخست سال جاري ميلادي افت ١٧ درصدي داشته است.

مبادلات تجاري دو كشور در پنج ماهه نخست سال ميلادي گذشته بالغ بر ٦/١١٢ ميليون دلار بوده كه اين رقم در مدت مشابه امسال به ١/٩٣ ميليون دلار كاهش يافته است. بر اساس اين گزارش صادرات امريكا به ايران در ماه‌هاي ژانويه تا مه ‌امسال ٥/٦٥ ميليون دلار بوده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ٤١ درصدي داشته است. امريكا در ماه‌هاي ژانويه تا مه ‌٢٠١٥ بالغ بر ٦/١١٢ ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود.

واردات امريكا از ايران در پنج ماهه نخست امسال نيز ٦/٢٧ ميليون دلار گزارش شده است. در مدت مشابه سال قبل واردات امريكا از ايران صفر بوده است. دولت امريكا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترك كه از نيمه ژانويه ٢٠١٦ به اجرا گذاشته شده واردات برخي كالاها از جمله فرش، زعفران، پسته و خاويار از ايران را آزاد كرده است. طي سال‌هاي گذشته و در پي تحريم‌هاي اين كشور صادرات ايران به امريكا به مرز صفر رسيده بود.

تجارت ايران و امريكا هر سال با نوساناتي روبه رو بوده است. پس از آنكه در سال ۱۹۹۵، دولت كلينتون تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران به تصويب رساند، مبادله تجاري كاهش يافت اما در سال ۲۰۰۰ امريكا تحريم فرش و خاويار را از ايران برداشت. صادرات اصلي امريكا به ايران در سال‌هاي اخير شامل گندم، برنج، سويا، ذرت، لبنيات، خمير چوب، پلاستيك، تجهيزات پزشكي و دارويي بوده است. ايران پس از عربستان، دومين واردكننده غلات منطقه است. صادرات امريكا به ايران در سال ۲۰۱۴ از تجهيزات پزشكي تا شكلات رادر بر گرفته است.

ايران بيش از يك سال است كه با سرمايه‌گذاران خارجي رابطه برقرار كرده و همچنين ميزبان هيات‌هاي نمايندگي تجاري خارجي است و نمايندگاني را براي بررسي فرصت‌هاي تجاري جديد به خارج از كشور اعزام كرده است. اما چنين به نظر نمي‌آيد كه اگر به توافق دست يابند، شركت‌هاي غربي خيلي زود وارد ايران شوند. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند شركت‌هاي امريكايي نيز تا زماني كه در مورد تداوم توافق هسته‌اي اطمينان نيابند، نسبت به سرمايه‌گذاري در ايران ترديد خواهند داشت.

برداشته شدن لايه‌هاي پيچيده تحريم‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا نيز زمان مي‌برد و البته موانع ديگري هم وجود دارد. در گزارش سال ۲۰۱۵ بانك جهاني، ايران در ميان ۱۸۹ اقتصاد جهان به لحاظ مقررات كسب و كار و حمايت از حقوق مالكيت در رتبه ۱۳۰ قرار دارد.

کد خبر 12249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =