رمزگشایی از  جعبه سیاه تعرفه

موسی الرضا ثروتی معتقد است موانع و مشکلاتی در حوزه تعرفه های تجاری وجود دارد که باعث بدترین رتبه برای ایران در شاخص تعرفه های تجاری شده است

مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش خود که به رتبه بندی برخی شاخص های تجاری پرداخته اعلام کرده است که ایران از بین ۱۴۰ کشور مورد بررسی رتبه ۱۴۰ را در زمینه شاخص تعرفه های تجاری کشب کرده است. موسی الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص علل کسب بدترین رتبه شاخص تعرفه های تجاری گفت: یکی از دلایل مهم این اتفاق عدم اجرای قوانین و ضوابطی در ارتباط با رشد و توسعه است و این مساله که تولید در کشور ما پایین است و نتوانستیم نقدینگی را در جامعه به سمت تولید هدایت کنیم و در کنار این امر بحث بهبود فضای کسب و کار مطرح می شود که البته اخیرا در این راستا شاهد بهبود بودیم به گونه ای که جایگاه کشور از رتبه 158 به رتبه 130 رسیدیم اما مساله ای که در این جا مطرح می شود این است که در کنار این امر نتوانستیم تولید را به حرکت بیاندازیم.

وی در ادامه گفت: در کنار همه این مسائل متاسفانه در جامعه ما شاید بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق در زمینه کالا و ارز داشتیم و این در حالی است که اقتصاد کشور هایی همچون آذربایجان، مغولستان، تاجیکستان برای به حرکت درآوردن اقتصاد خود به رقمی در حدود 5 میلیارد دلار سرمایه نیازمندند به عبارتی ۴ برابر نیاز این کشورها ما کالای قاچاق وارد می کنیم.

ثروتی با اشاره به اینکه عدم اجرای مقررات و شفاف سازی از دیگر عواملی است که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد تصریح کرد : به عنوان مثال در تمام دنیا روی پس اندازها مالیات می گیرند این در حالی است که کشور ما این استراتژی را در پیش نگرفته است با این که می دانیم انباشتن سرمایه در حساب ها و تبدیل آن به سرمایه هایی همچون زمین و طلا و غیره باعث افت اقتصادی می شود باز هم کشور اقدام به اخذ مالیات نمی کند. در همه جای دنیا مرسوم است اگر پولی در بانک ذخیره شود به آن مالیات تعلق می گیرد حتی بانک ها برای نگه داری پول ها حق نگه داری پول دریافت می کنند این مساله درست برعکس جریانی است که در بانک های ما رواج دارد رقمی در حدود ۱۵ تا 18 درصد سود می دهند. طبیعی است که چنین روش هایی جواب نمی دهد و اقتصاد را با مشکلات عمده ای روبه رو می کند .

وی با اشاره به اینکه مجلس به جایی تبدیل شده که فقط تولید قوانین می کند اظهار کرد: اگر برنامه چهارم توسعه را رصد کنیم می بینیم  30 درصد قوانین این برنامه اجرا شده است. همچنین قوانین برنامه پنجم هم چیزی در حدود 35 درصد اجرا شده است.

به گفته وی در همه جای کشور بورس فعال است و اقتصاد دنیا بر پایه بورس بنا شده است، به طوریکه مردم در ازای پرداخت پول سهام می خرند و در گردونه بازی بازارهای سهام یا سود می کنند یا متضرر می شوند. ما بر عکس عمل می کنیم این امر منجر به این مساله می شود که بانک ها به دنبال پروژه های سود آور می روند تا بتوانند سود بیشتری را به دست آورده و بتوانند جوابگوی سود پولی که مردم در بانک ها پس انداز می کنند باشند . جمع بندی این مسائل باعث می شود که بهبود روند اقتصادی را شاهد نباشیم .

این نماینده سابق مجلس در خصوص اجرای سیاست های تعرفه ای در کشور اظهار کرد : در حالت کلی تعرفه هم مساله ای مثبت و هم مساله ای منفی است . اگر کشور ما بخواهد به سازمان تجرت جهانی بپردازد باید تعرفه ها را حذف کند و این در حالی است که در کشور ما اگر این تعرفه ها برداشته شود اقتصاد به طور کل از بین خواهد رفت.

وی در ادامه افزود:  علت این امر هم این است که رشد تولید و فناوری کشور خیلی کارساز نیست و اقتصاد ما به نوعی اقتصاد جدید نیست و حمایت های خوبی را از تولید کنندگان به عمل نمی آوریم و این در شرایطی است که همه کشور های دنیا به تولید داخلی کشورشان یارانه می دهند تا بتوانند تولیدات خود را رواج داده و صادرات را انجام دهند و این در حالی است که صادرات در کشور ما چنگی به دل نمی زند و افزایش صادرات نداریم و چند سال است که  در مرز 40 – 50 میلیارد دلار مانده است و علت اینکه در شرایط فعلی اعلام می شود تراز صادرات و واردات کشور مثبت است رکودی است که دست به گریبان کشور شده است و این مساله برای ما حسن نیست .

ثروتی در آخر بیان کرد : باید اقتصاد کشور به گونه ای متحول شود که ارزش افزوده کالا بالا رفته که بتوانیم تعرفه ها را بر داشته و با دنیا رقابت کنیم . به عنوان مثال تعرفه پوشام بین ایران و ترکیه برداشته شدو شرایط حاکم بر اقتصاد شرایطی را رقم زد که این امر باعث حذف و نابودی تولید کنندگان ایرانی شده است .   

کد خبر 12251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =