تعادل کاذب در صنعت پتروشیمی

در چند ماه گذشته شاهد این مساله بودیم که در اثر روشن نبودن روابط میان پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی پتروشیمی (درخصوص نحوه خرید و مقدار خرید مواد اولیه) مشکلات زیادی وجود داشته که این امر ضربه‌های فراوانی را به تولید‌کنندگان محصولات پایین‌دستی زده است

یک فعال صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفت و گو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص  رکودی که در شرایط فعلی در اقتصاد کشور رقم خورده در خصوص تسری این رکود به بخش‌های پایین‌دستی در بخش پتروشیمی گفت: شرایطی که امروز در اقتصاد ما حاکم است شرایط خوبی نیست و به گونه‌ای رقم‌خورده که کشور را در حالت رکود قرار داده است. این رکود در همه بخش‌های صنعت ریشه دوانده و همه صنایع را تحت‌الشعاع خود قرار داده است که صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن هم از این آفت در امان نمانده‌اند. بدیهی است که وقتی محصولات تولیدی در صنایع پایین‌دستی فروش نمی‌رود تبعات آن به پتروشیمی‌ها و بخش‌های بالادستی هم می‌رسد.

مهندس بیوک صحاف امین در ادامه افزود: در چند ماه گذشته شاهد این مساله بودیم که در اثر روشن نبودن روابط میان پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی پتروشیمی (درخصوص نحوه خرید و مقدار خرید مواد اولیه) مشکلات زیادی وجود داشته که این امر ضربه‌های فراوانی را به تولید‌کنندگان محصولات پایین‌دستی زده است و بخش‌های خصولتی که صنعت پتروشیمی را در دست گرفته‌اند از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و بار خود را بسته‌اند. به گفته وی نکته قابل اذعان این است که در مسائل اقتصادی باید بازی برد – برد وجود داشته باشد و این امر امکان‌پذیر نیست که در بلند مدت یک طرف همیشه سود کند و طرف دیگر زیان.

به گفته وی حال با تغییر جو سیاسی و اقتصادی کشور و پس از رفع محدودیت‌های غرب علیه ایران شاید به نظر برسد که هر دو طرف (تولید‌کنندگان دولتی و بخش خصوصی) به تعادلی رسیده‌اند، اما تعادل موجود هم به هیچ عنوان به معنای تعادل ناشی از آغاز رونق نیست بلکه اتفاقا به دلیل آنکه این تعادل و سکون ناشی از رکود در تقاضا و طرح‌های مهم عمرانی کشور است دلخواه تولید‌کنندگان این صنف نیست.

به گفته صحاف شاهد این مدعا نیز آنکه در اقتصاد پر رونق، مصرف تولیدکننده‌های پایین‌دستی چیزی در حدود 500 هزار تن است، اما این رقم در شرایط فعلی کشور به 250  هزار تن نمی‌رسد بنابراین این یک تعادل واقعی نیست.

نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران و رئیس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک در فرآیند تامین مواد اولیه بورس کالا و مشکلات پیش رو تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش‌های پایین‌دستی کشور وجود دارد نحوه ارتباط تولید‌کننده‌ها با بورس کالاست که اگر این ارتباط به‌طور صحیح برقرار شود بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.

به عقیده وی بورس کالا باید مشتری‌های خود و بازار را به‌طور دقیق بشناسد تا متوجه پیک مصرف شود و خود را با بازار هماهنگ کند. در غیر این صورت این مساله به وجود می‌آید که بورس کالا به درستی نمی‌فهمد که بازار به چه چیزی نیاز دارد و به چه مقدار و پیک مصرف چه زمانی است؟ با این شرایط نمی‌تواند خود را با بازار هماهنگ کند و این ناهماهنگی باعث می‌شود که با وجود اینکه ظرفیت تولید این مواد در مملکت وجود دارد تولید به موقع انجام نگیرد و در زمانی عرضه انجام شود که اصلا لزومی نداشته و در نهایت این بحران باعث می‌شود عده‌ای که تولید‌کننده واقعی نیستند و فقط نقدینگی زیادی دارند وارد زمین بازی شده و در مچینگ اقدام به خرید کرده و این مواد را در انبارها ذخیره کنند و زمانی با قیمت خوب به تولیدکنندگان صنایع تکمیلی بفروشند.

صحاف در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر واقعی کردن آمارهای سایت بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این خصوص انجمن‌های ملی صنایع پلاستیک و زیرمجموعه‌های ذیل آن حاضر به همکاری هستند تا ظرفیت‌ها به‌طور دقیق وارد این سایت شوند که اگر بتوان با همکاری دو طرف این کار را انجام داد جهشی بزرگ را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این که طی دو سه سال گذشته در خصوص آثاری که شاهد بروز رکودی جدی در بخش‌های عمرانی هستیم تصریح کرد: در شرایط کنونی پروژه‌های عمرانی کشور خوابیده و در بخش دولتی هم اگر پروژه‌ای باشد پولی وجود ندارد و در برخی مواقع شاهد این اتفاق هستیم که مناقصاتی با بخش‌های دولتی گذاشته می‌شود، روند کار طی می‌شود و کار به سرانجام می‌رسد اما پرداخت پول آن به سال‌های بعد موکول می‌شود. در نتیجه همه این مسائل باعث می‌شود که تولید‌کننده‌های بخش پایین‌دستی این صنعت به صادرات فکر کنند که در این بخش هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

 وی در ادامه افزود : وقتی شرکتی بخواهد به بازارهای خارجی دست پیدا کند باید حداقل یک سال زمان بگذارد تا بتواند بازاریابی کند و بازار هدف خود را بشناسد و محصولات خود را به آنها معرفی کرده و به قول معروف اسم شرکت خود را میان آنها جا بیندازد. اگر بتواند از این مرحله رد شود حال زمان تهیه خوراک برای تولید محصولی است که بازار‌یابی کرده که تهیه این مواد از پتروشیمی‌ها هم با مشکلاتی همراه است.

اول اینکه نرخ خوراک و اینکه چه مقدار خوراک تحویل می‌شود مشخص نیست. وقتی این دو آیتم برای تولید‌کنندگان تعریف نشود مسلما نمی‌تواند در بحث‌های صادراتی قدم بگذارد و در این راه موفق عمل کند. نکته قابل توجه این است که کشور ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های پایین‌دستی دارد که می‌تواند از این طریق ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کرده و درآمد بیشتری برای مملکت ایجاد کند و زنجیره محکمی را برای ارتقا در این صنعت به وجود آورد.

کد خبر 12262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =